top of page

הסקאוטים: אקווה פרש

יצאנו לדרך עם מותג חדש. "הסקאוטים" שיביאו לכם מידי שבוע את על נתונים על כוכבי העתיד של מכבי ממחלקות הנוער והילדים. מתחילים עם הענק הירוק דיויד אקווה. הסקאוט אייל גבאי בניתוח מעמיק במיוחד.


שם: דויד אקווה (David Acquah)

גיל: 19 (4.4.2001)

עמדה: בלם (בלם מרכזי בשלישית בלמים, בלם ימין בקו של ארבע שחקני הגנה)

לאום: גאנה

רגל חזקה: ימין

גובה: 1.92

מספר: 13

רקע אישי -

כשמביאים שחקן זר לקבוצת נוער השאיפה היא שישדרג את הקבוצה מבחינה מקצועית ואולי אפילו בעתיד ישחק בקבוצה הבוגרת. בישראל קורה לרוב שקבוצות נוער מביאות שחקני התקפה.

במכבי החליטו להשקיע העונה דווקא בבלם לעתיד- דויד אקווה הוא בלם נבחרת גאנה עד גיל 20 שהגיע בתחילת העונה מהמועדון מייטי ג'טס ,(Mighty Jets) מהליגה השנייה בגאנה.

הכישרון התגלה בטורניר מיוחד אליו מכבי שלחה סקאוטים על מנת למצוא כישרונות.

וכך קרה שילד בן 18 שגדל במדינה עם תרבות ומנטליות שונה לגמרי מגיע לגמרי לבדו, ללא משפחה וחברים למדינה לא מוכרת.

מנטלי -

אקווה התגלה כבחור ביישן וצנוע מאוד שמוכן להשקיע הרבה על מנת לשחק במועדון ולהגיע להישגים, אך למרות כל זאת ההתחלה לא בישרה טובות. ההתאקלמות במועדון הייתה קשה, לקח לאקווה זמן להשתלב מקצועית בקבוצה ולהתרגל לקצב המשחק. במועדון התחילו לעלות חששות בנוגע להחתמת השחקן והשאלה הגדולה הייתה האם הוא יוכל להתעלות על הקשיים ולהסתגל לכדורגל ולסגנון החיים בישראל.

למזלו של אקווה, בישראל משחקים כמות גדולה של שחקנים גנאים, דבר שעזר לו להשתלב חברתית. הוא התחבר עם כמה מהשחקנים הגנאים וכעת יש לו חברים להתייעץ איתם ולקבל מהם הכוונה ועזרה.

השינוי שעבר אקווה גילה תכונות אופי נוספות בשחקן. לאט לאט התחיל השחקן לתפוס מנהיגות בחדר ההלבשה ועל המגרש, וניתן לראות אותו במהלך המשחקים מחלק הוראות לחבריו לקבוצה.


מתוך עמוד האינסטגרם של מכבי חיפה

מקצועי

מהרגע שהבלם הצעיר התחיל להרגיש בבית בישראל, הגיע גם השינוי המקצועי ומאז דבר לא עוצר בעדו, גם לא הפציעה בברך שהשביתה אותו לחודש.

כשאקווה נכנס לעניינים, הכל עבד לקבוצת הנוער של מכבי חיפה – החלק ההגנתי בהובלתו הצליח לשמור על שער נקי ב-11 משחקים (קצת פחות מ-50% מהמשחקים). בנוסף, הקבוצה ספגה 13 שערים בלבד ב-23 משחקי הליגה העונה ( 0.56 ספיגות למשחק, בממוצע ספיגת שער כל משחק שני), כאשר הבאה אחריה בנתון זה היא מכבי תל אביב שספגה 9 שערים יותר.

הנתונים הפיזיים של אקווה יוצאי דופן בנוף של הכדורגל הישראלי, בוודאי כשמדובר בליגה לנוער. הוא בלם פיזי מאוד, מהיר ואגרסיבי. ניחן ביכולת התמקמות טובה ומנצח כמעט בכל התמודדות אווירית (לרוב ניתן לראות אחרי התמודדות אווירית את שחקן היריבה שרוע על הקרקע ובלי שנשרקה עבירה).

השחקן הוא בורג משמעותי בקבוצה העונה והוא השחקן השלישי ששיחק הכיר הרבה דקות משחק העונה (אחרי השוער שריף כיוף, והקשר המוכשר טימוטי מוזי), 1747 דקות ב-18 משחקים בהרכב ובנוסף רשם לזכותו שלושה שערים בכל המסגרות.

נקודות לשימור:

1) מאבקי גובה –אחד היתרונות הגדולים ביותר של אקווה הוא כדורי הגובה, מעבר לגובה וליכולות הפיזיות הנהדרות שלו, השחקן ניחן ביכולת התמקמות יוצאת דופן ואינו מפחד להיכנס למאבקים פיזיים, מה שגורם לו להגיע ראשון לכמעט כל כדור גובה.

2) מנהיגות – אקווה התגלה כמנהיג על המגרש. בהרבה מהמשחקים ניתן היה לראות את תנועות הידיים וההוראות שהוא מחלק לחבריו לקבוצה, מתקשר המון עם שחקני ההגנה ומסדר אותם על המגרש.

3) מאבקי קרקע – למרות הגובה שלו, הוא מאוד פיזי וחכם גם בעבודת הרגלים שלו, כאשר הוא שומר צמוד את שחקן היריבה, כמעט בלתי אפשרי לעבור אותו.


מתוך עמוד האינסטגרם של דויד אקווה

נקודות לשיפור:

1) טכניקת המסירה – זה לא יהיה מדויק להגיד שיכולת המסירה של אקווה גרועה, אך בהחלט ניתן לשפר את הדיוק של השחקן במסירות הארוכות ואת איבוד הריכוז לעיתים במסירות הקצרות שגורמות לאיבודי כדור (יאמר לזכותו שלרוב הוא מתקן את המצב בעצמו).

2) זריזות וצעד ראשון –כאשר שחקן ההתקפה מגיע לאחד על אחד עם הפנים מול אקווה, מתגלה בעיה קלה. אקווה לא שחקן איטי, אך בגלל גודלו הפיזי ניתן לראות בעיה בצעד הראשון והשני שלו, שלא מספיק זריזים. לרוב כשהשחקן התוקף רחוק מהשער, גם אם הוא עבר את אקווה, הבלם הגנאי ככל הנראה יתקן את המצב. הבעיה האמתית מתחילה בשטח הקטן.

3) טכניקה עם הכדור – נתון נוסף שטעון שיפור הוא הטכניקה של השחקן, לרוב היציאה שלו קדימה בבילד אפ (המשימה הקבוצתית של בניית התקפה) לוקה בחסר.


מתוך עמוד האינסטגרם של דויד אקווה

מה צופן לו העתיד? – מסקנות הסקאוט

במשחק האימון שנערך ביום שלישי האחרון בין הקבוצות הבוגרות של מכבי חיפה והפועל נוף הגליל, שיחק אקווה במדיה של הקבוצה מהלאומית. מה זה אומר לקראת העונה הבאה של הבלם? אולי עדיין מוקדם לדעת, אבל העונה הזו הסתיימה עבורו בגלל הפסקתה המוקדמת של הליגה לנוער. אקווה שלא יוכל לשחק בעונה הבאה בליגה לנוער, זכה להמון נקודות זכות במכבי ולכן תמומש האופצייה שיש למועדון לגביו וככל הנראה יושאל בעונה הבאה לנוף הגליל, אלא אם תגיע הצעת השאלה מפתה יותר מקבוצה בליגת העל.


ובאשר לעתיד הרחוק יותר –

אקווה הוא כדורגלן מוכשר, בעל נתונים פיזיים מרשמים, הבנת משחק טובה ובעיקר יציבות ביכולות. לנו בתור אוהדים נותר רק לקוות שנזכה לראות אותו משחק במדי הקבוצה הבוגרת של מכבי ומביא אותה להצלחות, אך אם ימשיך ביכולת הזאת, ישקיע וישפר את הנקודות הפחות חזקות שלו, המקום שלו הוא בליגה אירופאית גדולה מישראל.

ולסיכום – מסקנות הסקאוט

אחד היתרונות המרכזיים שהוזכרו היא העליונות הפיזית והאווירית של אקווה בליגת הנוער, מה שמזכיר לי, למרות ההבדלים בתפקידם ובמעמדם, את העליונות שהייתה לג'ון אוגו בליגת העל בנתון זה.

נכון שקיימים הבדלים מהותיים בין הליגה לנוער וליגת העל, אבל הדומיננטיות הפיזית של השחקן, הן באוויר והן בקרבות פיזיים אחרים, מעלות אצלי זיכרונות מהקשר המצוין ששיחק בהפועל ב"ש.

כשמנסים לדמיין את ההגנה העתידית של מכבי, נראה שהשילוב של אקווה עם בלם עתיד אחר של המועדון, עופרי ארד, יכול להיות מוצלח. שיתוף הפעולה העתידי ביניהם יכול לקדם את שני השחקנים ואת מכבי באופן כללי, בעתיד הלא כל כך רחוק.

ארד הוא שחקן בעל משחק רגל ומסירה טובה לטווחים גדולים, אבל פחות דומיננטי במשחק הראש עם רק 64% הצלחה במאבקי אוויר. לדוגמא, סיינסבורי השחקן במקום השני מבחינת כניסה למאבקים אווירים בכל הליגה, מנצח בהם ב- 77% - מהטובים בליגה. לכן, השילוב בין ארד, הבלם הטכני בעל השליטה הטובה בכדור עם אקווה הבלם הגבוה ששולט באוויר ובקרקע במאבקים הגנתיים יכול להיות שילוב נהדר.

· אנקדוטה מעט כללית- יותר מהתקווה שאקווה יהיה שחקן ליגת העל לגיטימי ובהמשך יימכר לאירופה ויכניס כסף לקופת המועדון, התקווה הגדולה שלי בהבאת אקווה לישראל היא המשך שינוי המגמה שעובר המועדון בנושא - פחות רכישות מבולבלות של זרים שנכשלים עוד ברגע שנוחתים בנתב"ג ויותר השקעות עתידיות והבנת המעמד של הכדורגל הישראלי. ביום שנקבל את הרעיון שישראל יכולה להיות ליגת פיתוח- ליגה בה שחקנים מקבלים את הבמה מגיל צעיר ובנוסף ימשיכו לפתח את מחלקת הסקאוטינג שתביא לנו כישרונות כמו אקווה. במצב כזה לא רק שהכדורגל הישראלי יפרח, גם מכבי שלנו תוכל לחזור באופן סופי חזרה למקום הראוי ביותר עבורה, אי שם במעלה הטבלה ולא פחות חשוב, מעל כל השאר.


מתוך עמוד האינסטגרם של דויד אקווה

bottom of page