top of page

לשחרר את ווילי

מאת זאב המל| הקהל שנטש, פתיחה חלומית שהתחלפה לה בסערה גזענית ופציעות של שחקני מפתח. כל אלו לא הפריעו למגן העבר האגדי להוביל את בורדו לצמרת הליגה הצרפתית, ועל הדרך לבסס את עצמו כאחד המאמנים המבטיחים של ארץ הבאגט.

מאי 2014, זינדין זידאן, מגדולי שחקני צרפת בכל הזמנים מסרב לאמן את הקבוצה בה לראשונה פרץ לתודעה העולמית. בורדו, סיימה עוד עונה מאכזבת ללא תואר ובלי מקום שמוביל לאירופה. בעקבות סירובו של זיזו, נעשתה פנייה לווילי סניול, מגנה לשעבר של באיירן מינכן ונבחרת צרפת ומי שזה עתה סיים קדנציית בכורה כמאמן נבחרת הטריקולור הצעירה. סניול לא היסס וחתם על חוזה לשנתיים בשורות הקבוצה מעיר היין.

הנהלת המועדון בראשות הנשיא ז'אן לואי טריאוד רצתה לשחזר את המהלך שביצעה בשנת 2007, כאשר מינתה את לורן בלאן למאמן הקבוצה במקומו של ריקארדו הבריזלאי. זו הייתה קדנציית אימון בכורה לבלאן שהוביל את הקבוצה לאליפות, גביע והעפלה היסטורית לרבע גמר ליגת האלופות. סניול בדומה לבלאן באותם ימים, לא אימן עדיין קבוצה מקצוענית אך אימן את הנבחרת הצעירה של צרפת. במועדון רצו מישהו שיידע להפיק ולמקסם את המיטב מהחומר המקומי הקיים. העובדה שלמועדון אין כמעט תקציב לרכש בשל המשכנתא העצומה אותה הוא מחויב לשלם בעבור האצטדיון החדש שייחנך בסוף העונה.

סניול, זכור לרוב בעיקר מהתקופה בה שרף את אגף ימין באצטדיון האולימפי במינכן ומאוחר יותר באליאנץ ארינה. 9 שנים הצרפתי שיחק בבאיירן מינכן תחת שני מאמנים ענקיים בדמותם של אוטמאר היצפלד ופליקס מגאת'. הוא זכה בכל תואר אפשרי עם המועדון מבאווריה. לא פחות מ-5 אליפויות, 4 גביעים וזכייה אחת בליגת האלופות יש ברזומה המפואר של מגן העבר. גם בזירה הבינלאומית נחל סניול הצלחה לא מבוטלת. ב-58הופעותיו במדי הטריקולור, הספיק לזכות פעמיים בגביע הקונפדרציות ולהעפיל פעם אחת לגמר המונדיאל ב-2006.

קריירה מפוארת כשחקן. תמשיך גם על הקווים?


מועדון במשבר

עם כל הכבוד לקריירה המפוארת של סניול, בורדו היא מועדון מפואר עם מסורת אדירה במונחים של הכדורגל הצרפתי. לא פחות מ-6 אליפויות ושבעה גביעים יש בארון התארים העמוס של הקבוצה מדרום מערב צרפת. בורדו היוותה בית חם עבור כוכבים ברמה עולמית, שחקנים בדמותם של ז'ירס, זידאן, ליזארזו, דוגרי וטיגאנה הם רק על קצה הקרחון, חלק מהפיגורות אשר ביססו את המועדון הזה בצמרת הליג 1. העיר בורדו נבחרה להיות אחת הערים המארחות של טורניר היורו ב-2016 שייערך בצרפת. כשהחלטה התקבלה, שמחה וצהלה שררה בקרב פרנסי המועדון שציפו שהאצטדיון הביתי, הסטאד שבאן דלמה יעבור שיפוץ נרחב כפי שקרה  בטולוז ובסנט אטיין.

אולם, עיריית בורדו החליטה לבנות אצטדיון חדש בעלות אסטרונומית של יותר מ-166 מיליון יורו מבלי להתייעץ עם הנהלת הקבוצה. המועדון יצטרך להשתתף בחלק גדול מעלות הבנייה של המתקן החדש. את המחיר שילמו הקבוצה ובעיקר האוהדים. כבר מספר שנים שבורדו מוכרת כל נכס פוטנציאלי שאפשר להרוויח עליו. שלא תבינו לא נכון, בורדו תמיד היוותה חממה עבור כישרונות צעירים של הכדורגל הצרפתי, אשר היו מטביעים את חותמם בקבוצה ולאחר מכן עוזבים ליעדים אטרקטיביים יותר, כפי שקרה בעשור הקודם עם שחקנים בדמותם של וילטורד, מיקו  ושמיצר שהובילו את הקבוצה לזכייה בתארים ולאחר מכן עזבו. כיום המצב שונה לחלוטין.

המועדון זקוק לכסף באופן מיידי ומוכר כל שחקן שאפשר להרוויח עליו, גם אם  הקבוצה עדיין בתמונת המאבקים בכל המסגרות . מקרה כזה קרה בינואר 2013. הקבוצה התבססה לה בצמרת הליגה, הבטיחה את העפלה משלב הבתים של הליגה האירופית , ובצעד שנוי במחלוקת היא מכרה את הכוכב הכי גדול שלה באותה עונה יוהאן גופראן, שכבש 14 שערים בחצי הראשון של העונה בכל המסגרות, לניוקאסל בחלון העברות החורפי. המתכונת הזו נמשכה לה כאשר שחקנים נוספים דוגמת לוקאס אורבן, לודוביק אוברניאק, סאליפ סאנה, בנואה טרמולינאס ואנתוני מודסט נמכרו במהירות מבלי שהספיקו להטביע חותם רציני במועדון. במקומם לא נרכש אף שחקן פרט לכאלו שהועלו מהקבוצה הצעירה או מקבוצת המילואים.

הקהל לא נשאר חייב והחל שלא להגיע למשחקי הבית כצעד מחאה אשר שיאו הגיע, אשתקד בדרבי הגרון (על שם הנהר) מול היריבה השנואה טולוז. הקהל הפסיק להגיע במספרים אליהם הקבוצה התרגלה, מהלך שגרם לנזק תדמיתי וכלכלי גדול. גם המאמן דאז פרנסיס ז'ילו מאס במדיניות הזו שלטענתו פוגעת בתדמית המועדון, בכך שהיא לא משאירה סיכוי להישגיות. בסוף העונה שעברה ז'ילו התפטר מתפקידו בעקבות סכסוך עם הנעלת הקבוצה בנוגע להגדלת התקציב לקראת העונה הבאה.

אוהדי בורדו ביציעים.


פתיחה שנגעה בחלום

מיד עם כניסתו לתפקיד החל סניול לעבוד במרץ על מנת לחזק את הקבוצה. הוא עבד ביסודיות וחיפש מציאות, שחקנים איכותיים שאפשר להביא בחינם. כבר ביוני האחרון עם כניסתו לתפקיד, הוא החתים בקבוצה את וואהבי קאזרי החלוץ הטוניסאי שסיים חוזה בבאסטיה. בנוסף, החתים בצעד מפתיע את דייגו קונטנטו שגם הוא הגיע בהעברה חופשית מבאיירן מינכן. למרות שהמגן מיעט לשחק בשורות הבווארים, עדיין נחשב למגן בכיר שיכל בקלות למצוא קבוצה מהבונדסליגה.

מאוחר יותר, קונטנטו סיפר שהסיבה בגינה הוא חתם בשורות המועדון היא אך ורק ווילי סניול "שיחה אחת איתו גרמה לי להחליט." פתיחת העונה היתה מושלמת עבור חניכיו של סניול שפתחו את הליגה עם שלושה ניצחונות רצופים, כולל הצגה גדולה מול מונאקו במחזור השני. אם כי לא התוצאות היו הסיפור אלא הדרך, בורדו הציגה כדורגל אטרקטיבי ומאוד קבוצתי. לא בכדי בורדו היא הקבוצה המגוונת ביותר בצרפת עם לא פחות מ-16 כובשים שונים.

צ'ייק דיאבטה החלוץ המושמץ סיפק את הסחורה עם שמונה שערים עד נובמבר, קונטנטו שרף את אגף שמאל ודייגו רולאן נראה שוב שמח לאחר תקופה לא פשוטה תחת הדרכתו של ז'ילו שעלתה לו באי זימון לנבחרת האורוגוואית למונדיאל 2014. בשבאן דלמה כבר היו כאלו שהזכירו את הקבוצה ההיא של גורקוף, שמאח, ונדל וקבנאגי ורבים מהפרשנים בצרפת סימנו את בורדו כמועמדת רצינית לחזור לצמרת.

 הסערה הגזענית

"כל עוד אני בבורדו יהיו פה פחות שחקנים מאפריקה", כך טען בראיון לתקשורת המקומית. הכריז סניול והוסיף כי: "יתרונם של הכדורגלנים מאפריקה שהם זולים ופיזיים אבל במשחק הזה זקוקים גם לאלמנטים נוספים כמו טכניקה ומשמעת. קבוצת כדורגל צריכה גם אנשים צפוניים – יש להם אופי מצוין." מילותיו של סניול עוררו סערה עצומה בצרפת והוא זכה לביקורת חריפה מצד קולגות עבר בדמותם של ויירה ותוראם שלא נשארו חייבים ותקפו את סניול.

מאוחר יותר בורדו פרסמה הודעת הבהרה באשר לראיון "סניול מעולם לא היה בעד שום הפרדה גזעית, דבריו הובנו שלא כהלכה". גם העיתונאים שערכו עמו את הראיון אמרו כי הרושם שנוצר הוא שלסניול לא היתה כוונה גזענית. בכל מקרה מיד לאחר הפרשה בורדו נסעה לאמיין להתארח אצל לאנס במסגרת המחזור ה-13. בדקה ה-41 של המשחק, קרה אחד האירועים המרגשים ביותר העונה בליגה הצרפתית. דיאבטה החלוץ ממאלי כבש שער ניצחון, מיד לאחר כיבוש השער הוא ניגש לעבר הספסל יחד עם יתר השחקנים לחגוג עם סניול שבכה מרוב התרגשות.

למרות שבורדו המשיכה להציג כדורגל תוסס ואיכותי, פציעותיהם של דיאבטה (סיים את העונה) ושל קונטנטו שחקני המפתח, פגעה קשות בבורדו בעיקר בשל התזמון. דיאבטה נפצע כאשר הקבוצה הייתה במרחק של 3 נקודות בלבד מ פ.ס.ז שהייתה ממוקמת במקום ה-3באותה עת. עם פציעתו של דיאבטה העומס נפל בעיקר על הכתפיים של רולאן שאט אט חוזר לעצמו ומספק את הסחורה במשחקים החשובים.

10 ביחסי אנוש

בראיון לתקשורת המקומית סניול טען: "בניגוד לעבר, היום שחקנים עולים בגיל מאוד צעיר לקבוצה הבוגרת. גם אם הם מוכשרים ומבחינה פיזית גופם נמצא בשיאם. בכל זאת הם מאוד רכים מנטלית. הם לא מספיק שלמים. מאמן חייב להתאים את עצמו לסביבה הקיימת." סניול מציין את התקופה בה התאמן תחת שרביטו של פליקס מגאת' בבאיירן מינכן. "מאמן יסודי אך קשוח, שחקנים לא אוהבים להתאמן תחתיו בשל צורת האימון שלו שמאופיינת במשמעת קשה לאורך כל העונה".

מבין כל המאמנים שאימנו אותו (שבעה במספר) הוא הכי הושפע מאוטמאר היצפלד איתו הוא גם זכה בליגת האלופות ב2001. "המאמן הכי גדול שיצא לי לשחק תחתיו, הגישה שלו כלפי כלל שחקני הסגל הייתה משהו יוצא מן הכלל לא משנה אם היית קפטן הקבוצה, שחקן מחליף או אחד שמשחק משחק אחד במהלך כל העונה, הוא תמיד היה קשוב אליך ומקדיש לך את מירב תשומת הלב על מנת לגרום לך להשתפר". סניול מנסה לעשות את אותו הדבר בבורדו. השחקנים מעריצים אותו, הקהל מתחבר אליו ובמדיניות הנוכחית עושה רושם שסניול הוא נכס עבורם. נכון שהוא עדיין חסר ניסיון אבל יחסית למה שעבר עליו העונה הוא מתפקד בצורה נהדרת.

הפלונטר

חמישה מחזורים בלבד נותרו לסיום העונה הסדירה בליגה הצרפתית. בורדו ממוקמת במקום ה-6 בטבלה, שתי נקודות מתחת למארסיי החמישית ושלוש נקודות מעל מונפלייה השביעית. במחזור האחרון של העונה בורדו תארח את מונפלייה במה שיכול להיות הקרב על המקום ה-6 ועל החלום האירופי. בעירייה החליטו מבעוד מועד שהמשחק הזה הוא זה שיחנוך את האצטדיון החדש והמרהיב ה"סטאד בורדו אטלנטיק". הצפי הוא ל-42 אלף צופים. בבורדו חוששים מאוד מהמשחק הזה, הכוח העונה של בורדו הוא במשחקי הבית בשבאן דלמה בו הם הפסידו פעם אחת בלבד העונה וניצחו כבר את פ.ס.ז, מארסיי, מונאקו וסנט אטיין.

לא בכדי כל הכרטיסים למשחק הבית הקרוב מול נאנט נמכרו והשבאן דלמה צפוי להיות מלא בכ-34 אלף צופים. בכל מקרה חניכיו של סניול יקוו להבטיח כרטיס לאירופה כבר במועד מוקדם יותר ולהפוך את הבכורה באצטדיון החדש ליריית הפתיחה עבור עידן חדש אליו המועדון נכנס. תסמכו על סניול שיידע להכין את הקבוצה בצורה מושלמת למשחק קריטי. עם כל הכבוד לג'נטלמניות ולנחמדות שהוא מפגין בראיונות לתקשורת, אסור לשכוח שבדמו זורם דם באסקי.

סניול יודע את המשמעות של משחקים אמוציונאליים עוד מימיו כאוהד סנט אטיין ביציעי הז'ופראה גישארד, דרך ההדחה של מנצסטר יונייטד עם הנרי ומונאקו וזכייה בכל כס אפשרי במינכן. בורדו היא התחנה הראשונה של סניול. אבל מה שבטוח, היא בהחלט לא האחרונה.

כותב הטור הינו תלמיד במכללת "ספורט פאנל" בניהולו המקצועי של נדב יעקבי

bottom of page