top of page

תראו אותי

מאת בן טרבס| עם השוואות לקריירה הדועכת של פרננדו טורס, ללוקאס באריוס נמאס. הוא הבין שבסין הוא ייעלם ושברוסיה הוא יקפא על הספסל. אז הוא נדד לצרפת, והפך לשם הכי חם במונפלייה מאז אוליביה ז'ירו. פריחתה מחדש של קריירה שהייתה מרוסקת.

הימים הם ימי פוסט הכוכבים הצעירים של דורטמונד, אבל עם מאמנה כיום, יורגן קלופ. בקיץ 2009 נוחת בסיגנל אידונה פארק שחקן פרגוואי מולטי, עם הר ציפיות על הגב ומטרה ברורה – להוביל את ההתקפה הלא מוצלחת, ואת הקבוצה עצמה חזרה לאן שהיא ראויה לה. לוקאס באריוס אמנם הגיע עם קבלות, אחרי שבשתי העונות קודם לכן קרע רשתות במדי קולו קולו בצ'ילה. עונה אחת עם 26 שערים, ובזו אחריה עם 11 שערים.

למרות המספרים האלו, היה קיים איזשהו פחד. בכל זאת, חלוץ אחר של נבחרת פרגוואי  שבדיוק שיחק בדורטמונד, נלסון ואלדז, סגר ארבע עונות כשבאף אחת מהן לא כבש מעל 10 שערים. ההשוואות בין השחקנים היו בלתי נמנעות. האם עוד שחקן  שהיה נהדר בדרום אמריקה הולך להיכשל בגרמניה?

התשובה של באריוס הגיעה מהר. בעונה הראשונה בשוורצגלבן הוא הרשית 19 פעמים, עזר לקבוצה להגיע למקום החמישי והשכיח את היכולת הדלה של חבריו להתקפה בעונה שעברה. את העונה שלאחריה הוא סיים בצורה טובה מבחינה אישית עם 16 שערים, וקבוצתית בדרך הכי טובה שיש – אליפות. תחילת עליית דורטמונד של השנים האחרונות.

הדעיכה הגיעה בשנה השלישית, עת פריחתו של חלוץ פולני צעיר בשם רוברט לבנדובסקי. גם הפציעה הקשה שבאריוס חווה לפני תחילת אותה עונה לא תרמה לו. הוא קרע את גיד ההמסטרינג בתבוסה לאורוגוואי בקופה אמריקה של 2011, כשטענות הופנו אל עבר אנשי נבחרתו על כך שהחלוץ לא היה כשיר לעלות למשחק מלכתחילה. למרות הבחנות ראשוניות סבירות, הפציעה הייתה חמורה משחשבו. יורגן קלופ, מאמנו בדורטמונד, רתח מזעם: "אין ספק שזה מעיב על היחסים שלנו עם ההתאחדות הפרגוואית".

את סך כל התקופה בגרמניה, לה פנתרה (הפנתר) כפי שהוא מכונה במולדתו, יזכור לטובה. אבל את התחלת הקריירה לעומת זאת, הוא יזכור כמחשלת וכבונה יותר מאשר כנעימה. כמו ליאו מסי, גם הוא היה עומד בעיקר בצד כשהיה נער, מכיוון שהיה נמוך, צנום ולא חזק מספיק. הוראקן הארגנטינאית אפילו ויתרה עליו מעט זמן אחרי שהחתימה אותו בגלל אותן בעיות. דווקא בארחנטינוס ג'וניורס, החלה ההתפתחות, כשהמאמנים שלו בנוער ובבוגרים ראו בו משהו מיוחד. סרחיו 'צ'צ'ו' באטיסטה, מאמנו באותה תקופה, היה זה שנתן לו את הבמה הראשונה והחלוץ החזיר לו ולקבוצה עם חמישה שערים.

לפני שהגיע לקולו קולו, הוא נדד גם בטירו פדראל וטיגרה, אולם את החיל עשה בעיקר בטמוקו (14 שערים) וקובראולה (22 שערים), מה שגרם לאטלאס המקסיקנית, לשים עליו את ידה תמורת קצת יותר מרבע מיליון יורו. במקסיקו הוא מיעט לשחק וכבש שער אחד בלבד. זה לא השכיח מהקבוצה מסנטיאגו את השנים היפות שלו בצ'ילה, היא החזירה אותו ממקסיקו, ומשם הדרך לצמרת הייתה סלולה. העונות הטובות בקולו קולו כאמור, היו אלו שסידרו לו את קפיצת המדרגה לגרמניה.

לוקאס באריוס חוגג במדי פרגוואי.


אחרי אותה עונה נוראית אצל הצהובים-שחורים, בה הוא כבש ארבעה שערים בלבד, לוקאס באריוס נסע לחפש את עצמו, תרתי משמע. הרחק מהזוהר בדורטמונד ומההילה של אירופה בכלל, הפנתר זינק על המטוס הראשון לסין והגיע לגוואנגזו. כשהראש שלו נקי מבעיות והכשלון בעונה האחרונה בגרמניה מאחוריו, באריוס יצא לדרך חדשה. גם השנתיים באסיה, שבהתחלה היו נראות כחופש וחידוש הקריירה, הסתיימו בטון צורם גדול אפילו יותר מכל הקריירה שלו.

טענות על אי תשלום משכורות, כולל התערבות של העיתון הגרמני Kicker, שיצא בצורה חריפה כנגד הקבוצה הסינית והתנהגותה כלפי השחקן. העיתון פרסם מסמך שלכאורה הודלף לו, בו מפורטים הסברים מהמועדון עצמו, על כך שלא יוכל לעמוד בחוזהו של באריוס. ההסתבכות הזו גרמה לחלוץ לא לחזור ממשחק של פרגוואי, מה שגרם למנהלי הקבוצה להגיע לסף עצבים גבוה: "ברור שהוא יצטרך להיענש על מה שעשה. במידה והוא יתנצל, נחזיר אותו לסגל. אנחנו מקווים שהוא יחזור לסין ונפתור את הכל. אם הוא יישאר באירופה ולא יחזור, לא נוכל לסדר שום דבר", אמר ליו יונגזו, יו"ר הקבוצה הסינית.

גם מרצ'לו ליפי, מאמנם של הנמרים הסיניים באותה תקופה, התייחס לעניין כשאמר שהקבוצה לא תוכל לרשום שחקנים לליגת האלופות של אסיה עד שהעניין לא יסודר: "אם דברים לא יסתדרו, נמצא זר חדש". המקרה הגיע לפיפ"א, אם כי בסופו של דבר הקבוצה הסינית משכה את תביעתה על השחקן אחרי שקיבלה את הצעתה של ספרטק מוסקבה, ועבור 7 מיליון יורו, הוא עשה את דרכו לשלג של רוסיה.

על השנה וקצת שהוא בילה בבירת הרוסית, הוא לא יספר לנכדים גם כן. דווקא אחרי שעזב את סין וניסה לפתוח דלת חדשה בליגה הרוסית, המצב שוב היה רע, והוא סיים את התקופה הזאת עם 16 הופעות, רק ארבע מהן בהרכב, ועם שער אחד בלבד. בגיל 30, כשנראה היה שהאפשרויות הן להמשיך לחפש דקות בספרטק, או לחזור לדרום אמריקה ולנוחות שתגיע איתה, באריוס לקח את עצמו בידיים וביקש להיות מושאל. הצעות רבות לא היו על השולחן, שכן, נדבקה לפרגוואי תווית של שחקן בעייתי, שעלול לברוח במידה ולא יהיה מרוצה.

מונפלייה הייתה זו שלקחה את הסיכון ושאלה אותו. כעיר שמזוהה מאוד עם סובלנות לזרים, באריוס מצא בה בית חם. ההתחלה לא הייתה מזהירה, והחלודה הייתה ניכרת. עם שבע בעיטות לשער בלבד בששת המשחקים הראשונים, האכזבה התחילה לתת את אותותיה. ככל שהתקדמה העונה, הוא החל להתחדד ולהתפקס, ולאט לאט הגיעו גם המספרים. מאזן השערים שלו נכון לעכשיו, עומד על 11 שערים,ב-25 הופעות, וגם הטלפון למאמנו לשעבר, יורגן קלופ, בדצמבר 2014, בו הוא ביקש לחזור לדורטמונד ולעזור לה, נראה היום כמשהו רחוק מאוד. הוא מתבסס עם הקבוצה במקום השביעי והשגת המקום בליגה האירופית נראית ריאלית. הקריירה שלו שוב נמצאת בקו עלייה, והחיוך חזר לפנים של האיש והקוצים בשיער.

בסוף העונה יערך הקופה אמריקה ולפרגוואי יש זיכרונות טובים מהטורניר האחרון ב-2011. לוקאס באריוס מכוון לשם וירצה לסגור מעגל, להוביל את התקפת הגווארני ולנסות לשחזר את ההצלחה מהפעם הקודמת.

bottom of page