top of page

עלי בא בא

אחד כמו שניים. בעשור האחרון ובעיקר בשנים האחרונות, אם הייתם שואלים את האוהד הממוצע של מכבי חיפה מה סוג השחקן שהכי חסר בקבוצה הייתם מקבלים תשובות חלוקות – חלק מהאוהדים היו טוענים שקשר 6, וחלק שקשר 8. אך כולם היו מסכימים שחסרה הדמות הזאת בקישור, שתיקח את הקבוצה עוד צעד קדימה. וכמה קשרים לא עברו בשנים האחרונות? את השמות של חלקם אתם אפילו כבר לא זוכרים, מרוב שלא היו רלוונטים. דרינציץ', וואצק, אלושי, קוסטדינוב והרשימה עוד ארוכה ארוכה.

הרשימה המוצגת לעיל, הפכה את המושג "קישור מוצלח" ו"מכבי חיפה" למערכת יחסים כמעט בלתי אפשרית, שספק אם תתגשם מתישהו. העונה האחרונה נתנה את יריית הפתיחה לכך שמערכת היחסים נמצאת בשיקום, והעונה הזאת, כך נראה כרגע, תבשר על תום המשבר.


זוכרים אותו? קמיל ואצק (צילום: אורטל דהן זיו, רדיו מכבי)

האוהדים שבעו מהשמות והמועדון שבע מנפילות. אך בצעד מאוד אמיץ, ולאחר שתי עונות מאוד פושרות (כמובן שלא מעט קשור ברמת השחקנים שלצדו), החליטה מכבי חיפה להחתים את עלי מוחמד.

האחד שעבד כמו שניים אתמול. ולא, זו לא יציאה מפרופורציות ולא השוואה שלו לווראטי, אבל נראה שהפעם ההימור של מכבי חיפה יצליח, ואם לא יצליח, אז הוא בהחלט לא יהיה גרוע כמו בתסריטים הרעים מהעונות הקודמות.


ואותו? גיורגי קוסטדינוב (צילום: ניב כהן, רדיו מכבי)

כי ההחתמה של עלי מוחמד זו סוגיה מורכבת. נכון, הוא כבר הראה שיש לו כדורגל משובח ואין עוררין על היכולות שלו שכבר ראינו בנתניה. אך המעבר לבית"ר החזיר את עלי כמה מדרגות אחורה, ועם יכולת כזאת ספק אם יתרום לקבוצה. המועדון, בראשות מחלקת הסקאוט וברק, החליטו שבכל זאת הם רוצים את עלי במכבי חיפה. וכנראה שעם כל הכבוד לכמות הרכש המאסיבית שנעשתה בקיץ, עלי מוחמד (לפחות עד שנראה את האוסטרלי), הוא הרכש הטוב ביותר בחלון ההעברות הנוכחי. למה? כי בפרק זמן קצר יחסית, הוא גם החזיר לעצמו את היכולות שהיו לו בעבר, גם ידע להיכנס בצורה מאוד חלקה לחוליית קישור די אורגנית ובעיקר כי הוא יודע לשחק בשתי עמדות בקישור ברמה כמעט זהה.



אז זה התחיל במשחק מול קייראט, ששם עלי מוחמד פתח בהרכב, וחזר לראות קצת פרצופים של שחקנים אירופאיים מתחרים מולו. אזכיר פרט חשוב – הקיץ הפגרה של מכבי חיפה הייתה מאוד קצרה, וכמו שבעמדת ההגנה לוקח זמן ליצור תיאום, כך גם בקישור. המשימה אף קשה שבעתיים כשמולך ניצבת קבוצה שכבר נמצאת בלב עונת המשחקים שלה. אך נראה שעלי ידע היטב לאן הוא נכנס, והגיע מלא באנרגיות. את המשחק הוא התחיל בצוותא עם נטע ופאני, ובעקבות הפציעה של נטע, המשיך לשחק עם רודריגז ופאני. ועלי? ממש לא נלחץ. הוא ידע לקרוא את המפה בהתאם למשחק. כשהיה צריך לרדת לקבל כדורים מהבלמים בהתחלה – הוא ידע. כשהיה צריך להגיע לעזור לרודריגז בהנעת הכדור מול היהלום של קייראט – הוא מיד התייצב. כבר שם ראינו את היכולת שלו לשמור על כדור בשטח מאוד קטן, ויחד עם זאת את היכולת שלו להשתחרר מלחץ. במקרים מסוימים ידע גם להשתמש בגוף שלו בצורה חכמה כדי להרוויח כדורים, מול שחקנים שגדולים ממנו בהרבה מבחינה פיזית. עד שיצא בלב המחצית השנייה, ראינו את עלי שמאוד דומה לעלי של נתניה.


אחד שהם שניים. עלי מוחמד ( צילום:ניב כהן, רדיו מכבי)

במשחקים מול מכבי תל אביב נוהגת מכבי חיפה לעלות בקישור מעובה, כדי לא להפסיד את המאבקים באמצע. אז נכון, הקישור של מכבי ת"א כרגע לא מתקרב לימי גלזר פרץ גולסה, אך אתמול, בהתחשב בפציעה של נטע לביא ובעובדה שרודריגז צריך קצת לנוח לקראת חמישי – החליט בכר לעלות עם שני קשרי אמצע "בולדוזרים" – הצמד אבו עלי. עם איך שהמשחק התפתח, הרגשתי כאילו בכר עלה עם השלישייה הקבועה שלו מהעונה הקודמת – נטע רודריגז ופאני. שרי הרגיש חופשי לא לרדוף באופן קבוע אחרי הקשר האחורי של מכבי תל אביב. כי אתמול עלי מוחמד עבד בשביל שניים, ויחד עם אבו פאני נטרלו בצורה מצוינת את משחק הקישור של מכבי ת"א. מבחינת מספרים: 91 אחוז דיוק במסירות, 61 אחוז הצלחה במאבקים, 6 חילוצי כדור (יותר מפיבן וריקן יחד, שריקן אתמול שיחק כשחקן אמצע לכל דבר), ואנחנו עדיין בטרום עונה. אוסיף עוד מחשבה שעלתה בראשי בלבד: נראה שהחיבור בין עלי מוחמד לאבו פאני נראה חזק, והם משלימים אחד את השני בצורה טובה. לא אתפלא אם במקרים מסוימים יחליט בכר לפתוח עם שניהם יחד.

  • אז מה המסקנה מכל הטור הזה?

שאם בעבר מכבי חיפה וחוליית הקישור היו "לא כל כך", אז היום הם כן. ומאוד כן. כפי שנאמר בפרק 135 של ״האנליסטים״ (שאם עוד לא שמעתם ..) אם למכבי חיפה יש אלטרנטיבה מהספסל כמו רודריגז, אז המצב מצוין. כי בעונה האחרונה מכבי חיפה עשתה מתיחת פנים בקישור שהרימה גבות רבות –החתימה את רודריגז, שלא הלהיב בלשון המעטה במדי מכבי ת"א, והחזירה את אבו פאני מההשאלה בחדרה, שלא ידעו איך ישתלב בקישור באמת. שניהם צוותו לנטע. אם זה התגלה כסוג של בינגו, אז יש מצב שההחתמה של עלי מוחמד תהיה סטרייק. ממה שהספקנו לראות עד כה, היא יוצרת גיוון רב למכבי חיפה ובעיקר עליונות בקישור על פני כל הקבוצות בליגה, מה ששנים, אבל שנים לא זכינו להגיד.

אני מאוד מאמין בעלי מוחמד לקראת העונה הקרובה ובכלל לא אתפלא אם יתפוס מקום קבוע בהרכב.



bottom of page