top of page

שוק הרעיונות של ברק בכר


האם יש לשרי מקום בהרכב בעת הנוכחית? האם שהר מתאים לסגנון של בכר? האם עפרי עדיף על שון או להיפך? איפה רודריגז הכי אפקטיבי? שאלות אלו ועוד מתעוררות בתקופה האחרונה ובעיקר מסיבות טובות - לא בגלל משבר או פציעות אלא להיפך - אנחנו בריצה אדירה ורוב הפצועים חזרו טפו טפו… בספרי ״פשוט להבין כדורגל״ אותו כתבתי יחד עם קבסה האלוף (מי שטרם נחשף וקרא שיעשה גוגל..), התייחסתי בפרק האחרון (״מבט קדימה״) לכך שהעמדות המובהקות של שחקנים הולכות ומיטשטשות ועל תחזיות לגבי שחקנים אוניברסליים יותר. אנסה להמחיש כיצד ברק יישם ומיישם במכבי רעיונות אלו וגם אחרים כשהמסר המרכזי הוא שברק יוצר מגוון גדל והולך של רעיונות המאפשרים לו להתגבר על קשיים בתוך המשחק ובין משחקים (פציעות, העדר תחרות וכושר משחק): כשברק חתם במכבי, דובר לא מעט על הגמישות הטקטית שלו לעומת בלבול וכבר בתחילת דרכו הוא תירגל מעבר ממערך 4:3:3 שהיה כמעט בלעדי, למערך 3:5:2. בנוסף, החתמתו של חוסה רודריגז נועדה בין השאר לאפשר את המעבר בין המערכים ללא חילוף.


4-3-3 של בלבול

רעיון חדש נוסף שהביא ברק בעונה שעברה היה המעבר של נטע מ-6 ל-8 כשפאני לצידו וחוסה מאחוריו, והזזתו של שרי מ-10 קלאסי לווינגר מדומה בצד שמאל (טרם הגעתו של אצילי). כך איפשר ברק למכבי התמודדות מול אמצע חזק של היריבה, שיפור במשחק הלחץ בחלק הקדמי ותנועה של שרי מהאגף לאיזורים המסוכנים (zone 16 ו-half space). השנה אנחנו עדים לכמה הברקות טקטיות של ברק - חלקן מוצלחות יותר וחלקן פחות: הסבת שון גולברג ממגן שמאלי לבלם. לא צפוי ומוצלח ללא ספק. מדובר בגיוון המאפשר לפלאניץ לשחק בלם ימין כששון שמאלי טבעי, לשפר את המהירות במרכז ההגנה, להגביר תחרות עם עפרי ולאפשר גיבוי מסוים לבוגדן. תפקוד של מאור לוי באגף שמאל - ניסיון מעניין לנצל את רגל שמאל הנהדרת שלו בהכנסות כדור והצטרפות לרחבה ולחפות על הנחיתות הפיסית היחסית שלו באמצע. תפקודו של רודריגז כמגן - ללא ספק ההברקה המרשימה ביותר הן כמגן ימין והן כמגן שמאל תוך ניצול כמעט מקסימלי של חכמת המשחק של חוסה. למעשה התפקוד של חוסה אינו כמגן קלאסי על הקו אלא כל הזמן מחפש להיכנס לאמצע ומשם להכניס כדורים בין הקווים (רעיון המזוהה עם פפ). במקביל מנצל חוסה את הניסיון והקשיחות שלו לחילוצו כדור ולקריאת מהלכי יריב מראש. למעשה חוסה מאפשר מעבר לסירוגין (בעיקר בבילד-אפ) ל-3:4:3.


התפקוד של חוסה כמגן ימני

תפקודו של חזיזה לאורך כל הקו במערך 3:5:2 - בעיניי, הניסיון הפחות מוצלח עד כה. הרעיון נובע מהרצון לשנות מערך ללא חילוף עם הפיכת המגן השמאלי לבלם, הסטת חזיזה מווינגר שמאל לשחק לאורך כל הקו והכנסת אצילי מווינגר שמאל לחלוץ שני. זה פחות הצליח עד כה משתי סיבות - חזיזה מאוד דינאמי אבל מתקשה ביכולות הפיזיות במאבקים בחלק ההגנתי ובפן ההתקפי הוא הרבה יותר אפקטיבי שהוא מתחיל את המהלכים בשליש הקדמי ולא האמצעי כשהוא מרוחק מהאיזורים המסוכנים. הסגל הקיים מאפשר לבכר אינטנסיביות באמצע (6 ושני 8), תוך ויתר על 10 קלאסי (שרי) מה שיכול להתאים מול קבוצות שמנסות ללחוץ גבוה (שרי פחות טוב מול לחץ) ומצד שני קישור יותר התקפי עם שרי (ולדעתי גם מאור יכול להתאים לעמדה 10) מול קבוצות מצופפות בבלוק נמוך (מה שמצריך יותר יצירתיות באמצע). הטרייד אוף הוא בין לחץ גבוה ואגרסיבי יותר (וגם השתחררות מלחץ יריב) לבין יצירתיות בקישור ואיום אפקטיבי יותר על השער.


צריך להיות הוגנים - אם ויקי וקנין לא מוכרת לפאני שהוא בטוח יוצא לחו״ל בקיץ האחרון והעיכוב במו״מ, לא בטוח ששחר מביא את עלי מוחמד (והפרחים לחוגג..). לגבי ג׳אבר, לא בטוח שמישהו במועדון העריך עד כמה הוא יהיה משמעותי. אבל בשורה התחתונה, התמזל מזלנו לקבל 4 שחקנים שכולם יכולים לשחק גם כ-6 וגם כ-8 ועדיין כל אחד מביא משהו קצת אחר: נטע עם אינטנסיביות ושחרור כדור מהיר ולעומק, עלי עם כיסוי שטחים מטורף ויכולת דריבל מופלאה, פאני עם יכולת החזקת כדור, ראיית משחק ויכולת מסירה פנטסטית וג׳אבר עם אינטנסיביות ויכולת הצטרפות מצוינת מקו שני. בנוסף, כשכל הרביעיה וגם חוסה בריאים ובכושר אפשר לשחק בטמפו גבוה יותר דקות ולעשות רוטציות תוך כדי המשחק. בהתקפה שהר עדיין לא בא לידי ביטוי גם בגלל פציעות אבל גם בגלל חוסר מיצוי נכון. שהר לא קיבל הזדמנות דווקא מול קבוצות שניסו ללחוץ, כשהוא יכל להוות אחד הפתרונות עם יכולת משחק עם הגב לשחר והחזקת כדור כמו 9 קלאסי. דינדה ודוניו בעלי סגנון שונה. אז מה חסר עדיין לבכר: בינתיים בכר מצליח די טוב ״להסתיר״ את החסרונות הבולטים בסגל - מגינים התקפיים איכותיים. בפן ההגנתי רז וסאן לרוב עושים את העבודה. סאן הוכיח בעבר שהוא יודע להכניס קרוסים מסוכנים משמאל (בישול גאוני לשרי) וגם לרז יש הבלחות אבל זה לא מאפשר למקסם מערך של 3:5:2 או 4:4:2 יהלום. זה אולי המאמץ העיקרי שצריך לעשות לקראת העונה הבאה ומוקדמות הקמפיין האירופי. קני סייף יכול להיות פתרון טוב לאגף שמאל ומגן זר לאגף ימין (להערכתי לאלפונס תכונות קצת אחרות). מסכימים? חושבים אחרת? אשמח לשמוע...

bottom of page