top of page

טור אליפות

מתחילת העונה חלמתי לכתוב את הטור הזה - טור האליפות של מכבי חיפה!!! אחרי עשור קשוח, אחרי שהיינו על פיסגת האולימפוס בעשור הקודם זה נראה כאילו אין תהום או תחתית שלא היינו בו לאורך עשר השנים האחרונות. גם העונה שום דבר לא הלך קל, עברנו הכל מהכל ומסופקני שתהיה עוד אלופה שעברה כל כך הרבה בעונה אחת בדרך לזכייה הנכספת. נפלנו וקמנו, נפלנו וקמנו ולעולם לא הפסקנו להאמין והעיקר? ביחד, ביחד עם הקבוצה, ביחד עם האהדים, ביחד עם הקוראים והמאזינים המדהימים שלנו, במצבים קשים ידענו להרים אחד את השני ושזכינו זכינו בזה יחד! לאורך כל המשחק נגד ב"ש עלה לי שם אחד בראש - מייקל ביספינג! אני בטוח שזה שם זר למרבית האוהדים שלנו אז אתן רקע קצר: מייקל ביספינג, לוחם MMA בריטי מוכשר שבתחילת הקריירה שלו היה נחשב להבטחה גדולה. לאורך כל הקריירה שלו הוא ידע נפילות רבות, רגעי "כמעט" כואבים והפסדים אשר הפכו אותו ל"הבטחה הלא ממומשת" של הענף. הגורל רצה ואחרי מספר קרבות הירואים הוא סוף סוף קיבל קרב על אליפות העולם וגם זה לא היה מושלם, מול יריב קשה לו כבר הפסיד בעבר ובהתראה מאוד קצרה שלא משאירה זמן לתכנונים. תוצאה? נוק אואט בסיבוב הראשון, חגורת אליפות ראויה יותר מכל לוחם שנכנס לזירה ומשפט אחד שמבחניתי מתאים ליום הזה בול:

“Listen, I’ve got to be humble, even though I want to be an arsehole,”

אחרי כל כך הרבה שנים ואחרי כל כך הרבה אכזבות, אני מאמין שזה הרצון של כולנו, לחגוג אבל להיות צנועים, בזמן שכולנו עמוק בפנים רוצים לצעוק "מכבי יש רק בחיפה"!!!


צילום: אסף פטוקה, רדיו מכבי

אז אנחנו קבוצה מקצועית שכל העונה התעסקה בפן המקצועי וניסתה לנתח את כל מה שאנחנו רואים על הדשא ולתת לקהל שלנו מבט עמוק לכל מה שעובד, או לא עובד בקבוצה. טור האליפות יהיה נאמן לפורמט ואני אנסה לשים כמה נקודות אשר עשו את האליפות הזאת, כמובן יש הרבה יותר ממה שאני אציין, מוזמנים להוסיף בתגובות. כדורגל מודרני #1 - מצבים נייחים - ברמת העצימות של המשחק היום מצבים נייחים הפכו לנשק אשר הופך קבוצות חזקות לקבוצות אלופות. השנה המצבים הנייחים שלנו הפכו לחצי גול. היצירתיות והגיוון בתרגילים, השאלה המתמדמת בה הקבוצה הירבה צריכה לעסוק מאיפה תבוא הצרה הפכה את הכדורים הנייחים לנתון שמבחינתי הפך את עונה שלנו לעונת אליפות. עסקנו רבות בנתונים של מכבי העונה אבל בואו תראו כמה הנתונים הללו מתעצמים מול אלופות אחרות בליגות האירופיות השנה: ליל אלופת צרפת - 8 שערים בכל העונה במצבים נייחים אתלטיקו מדריד אלופת ספרד - 10 שערים בכל העונה במצבים נייחים באיירן מינכן אלופת גרמניה - 10 שערים במצבים נייחים אינטר אלופת איטלה - 11 שערים במצבים נייחים מנצ'סטר סיטי אלופת אנגליה - 13 שערים בכל העונה במצבים נייחים מכבי חיפה אלופת ישראל - 14 שערים במצבים נייחים יש נתונים שאחריהם לא צריך להגיד כלום . כדורגל מודרני #2 - משחק לחץ - משחק הלחץ הפך להיות אסטרטגיה מרכזית בכדורגל העולמי. תחשבו על מרבית הקבוצות המובילות בעולם ותראו כיצד משחק הלחץ שלהם הפך להיות יעיל יותר, קטלני יותר ומנוע מרכזי ביצירת מצבים קלים מול השער באזורים גבוהים של המגרש. בניגוד לשנים קודמות בו משחק הלחץ הירוק היה שווה ל"בואו נרוץ באטרף אחרי הכדור ונשפוך מנוע אחרי 20 דקות", ברק בכר והצוות שלו הביאו את משחק הלחץ היעיל למכבי השנה. ניצול מלכודות לחץ, קריאת המהלכים לפעמים 2-3 מהלכים קדימה ובניית משחק הלחץ מהחלוץ ועד לאחרון שחקני ההגנה. ראינו נגד אשדוד לפני שבוע וגם אתמול כיצד קבוצות פשוט נכנסות להלם כאשר על כל שחקן יש לחץ מתמיד של שניים שלושה שחקנים כל פעם, איך לא מאפשרים לשחקן לחשוב יותר משניה לפני שהוא רואה חולצות ירוקות מקיפות אותו. כדורגל מודרני #3 - שינוי מערכים (גם תוך כדי משחק) - ראינו רק ביום שבת את תומאס טוכל לוקח את צ'לסי כל הדרך להיות אלופת אירופה. טוכל למי שלא מכיר התפרסם כמאמן מיינץ' כאשר כל שבוע הוא בנה מערך ושיטת משחק שונה אשר תותאם ליריבה. שינוי מערכים תוך כדי משחק ללא חילופים מרחיקי לכת יכולים להיות ההבדל בין נצחון להפסד. קבוצה יכולה להתכונן למערך אחד, קשה מאוד להתכונן באופן מלא ומוחלט לשני מערכים, עוד יותר קשה להתכונן לשינוי מערך שמתבצע בהנף יד של מאמן. רבות דובר על ההבדל בין מרקו בלבול של שנה שעברה לבכר של השנה, לדעתי הדבר המהותי שהיה שונה השנה הוא הגיוון והגמישות של הקבוצה במצבים בהם הצורך בשינוי הוא המפתח לנצחון.


צילום: אסף פטוקה, רדיו מכבי

כדורגל מודרני #4 - תנועה של שחקנים בין עמדות במגרש - במידה ודיברנו על שינויי מערך תוך כדי משחק, הדבר לא היה יכול לקרות ללא שחקנים אשר יכולים לזוז בין עמדות שונות במגרש, לבצע את התפקיד בצורה טובה ואף להביא לעמדה האלטרנטיבית שלהם אלמנטים חדשים אשר בונים את המשחק בצורה שונה. חוסה רודריגז הוא הדוגמא הקלאסית (אך לא היחידה) - המעבר של ה"אדמירל" מעמדת הקשר האחורי לעמדת הבלם הוסיפה למכבי חיפה המון כלים בהנעת כדור ובניית מהלכים מאחור. חילופי הצדדים בין שרי לאצילי, התנועה של נטע מהקשר האחורי לקשר הקדמי, ללא ספק הגיוון השנה חגג בירוק. ניצול שוק העברות באופן מקסימלי - כמה שנים מכבי חיפה כשלה בשוק ההעברות, שמות גדולים והבטחות התבררו להיות פלופים מהדהדים ועוד עונה נפלה על מסע רכש כושל. השנה (ויש גם להגיד שנה שעברה) קבלת ההחלטות, בחינת שחקני החיזוק הייתה מדוייקת והוכיחה את עצמה דה פקטו. פלאניץ' הוא השם הבולט כמובן, ללא ספק החתמת העונה לצד אצילי. פלאניץ' גם הגיע לא רק בזכות היכולות שלו על הדשא אלא המון בזכות יכולות המנהיגות שלו ופיקוד על חוליית ההגנה. אצילי היה התוסף הקסום לתואר, רכישה בול אשר הפכה קבוצה טובה לקבוצה אלופה. בחנו באחת התוכניות האחרונות שחקני חיזוק שהגיע בינואר ולקחו את הקבוצה שלהם לאליפות - הנתונים אל אצילי טובים יותר מכולם - 4 שערים ו10 בישולים (מלך הבישולים של הליגה). רודריגז שסביבו נבנה כל המערך החיפאי דוניו שנתן לא מעט שערים חשובים והרבה רגעי מלחמה - שניהם בעיקר השתיקו הרבה מבקרים שמיהרו לקטול לפני שראו אותם נותנים פס. מכבי חיפה עבדה בצורה רגועה, מסודרת (אני זוכר את הפאניקה על רכש בתחילת העונה), הרוגע והחשיבה השתלמו בסוף. מנטליות מנצחת - ראש חזק הופך לגוף חזק, מנטרה שבמכבי חיפה אחרי שנים של נפילות סיגלו לעצמם הישר לצלחת הנכספת. כמה דובר על הצוות המנטלי של מכבי חיפה (לרוב בלעג) וכמה היום אף אחד לא יכול להישאר אדיש לעבודה שהם עשו. למעט צמד המשחקים בתחילת העונה מול הפועל חיפה וכפר-סבא מכבי חיפה לא חיברה שני הפסדים יחד, תמיד ידעה לצאת ממשחקים פחות טובים לנצחונות חשובים, גם לפני משחק סופר קשה באשדוד בפיגור 4 מהמקום הראשון ועונה שקרובה להסתיים ידעו השחקנים והצוות להתעלות ולהשאיר את החלום בחיים. 20 נקודות בפליאוף העליון מתוך 30 (מול 17 של ת"א) והמון רגעי הקרבה על הדשא. מנטליות, כמו כושר לא בונים בשיחה אחת, אסיפה אחת, זה תהליך ארוך של הפנמה והבנה, אמונה ביכולת שלך ושלווה אשר הופכת אלופים.


צילום: אסף פטוקה, רדיו מכבי

כושר - רבות דובר על הכושר של הקבוצה השנה, אחרי ששנה שעברה ראינו קבוצה שבמחצית השניה עולה לדרוס ועולה בכושר שלה על מרבית הליגה השנה ראינו עוד קפיצת מדרגה. זמנים ארוכים יותר של לחץ ושמירת המשחק בעצימות גבוה שפשוט שברה פיזית ומנטלית את היריבות. לא ראינו המון פציעות השנה, השחקנים ידעו לשמור על עצמם וגם נוכח הקורונה מכבי חיפה התמודדה עם המצב החדש בצורה הטובה ביותר בליגה. מעל הכל הקבוצה הגיעה לפליאוף העליון רעננה, לא עייפה פיזית ומנטלית ומוכנה לרגעי ההכרעה בהם צריך לתת את האקסטרה. ביחד, רק ביחד - לסיום נקודה אשר חורגת מהניתוח המקצועי. מכבי חיפה השנה היא מועדון אחד מאוחד עם השחקנים, הצוות, ההנהלה והאוהדים. אחרי שנים של קרעים, ריבים ומחנאות, אחרי מחאות קהל והתנהלות לא נכונה לנוכח המצב השנה הכל התחבר לכדי יחידה אחת לוחמת, אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד. שחקנים עזרו אחד לשני, נלחמו אחד למען השני, ניצחו והפסידו יחד, כאבו יחד, הלכו מכות יחד וזכו באליפות יחד! האוהדים הטובים ביותר בארץ נתנו לקבוצה את הגב, את הכוח ואת כל התמיכה שהיא הייתה צריכה על מנת לרוץ עד הסוף בעונה לא פשוטה. השחקנים הרבו להגיד בראיונות אתמול שזה אליפות של מועדון אחד וקהל יחד, לכל אחד היה חלק קטן בזכייה הזאת. "רק ביחד

אני לא יודע פחד

כי למרות מה שעברתי

זה אני ואת מכבי

איך אחרייך תמיד אני הולך"


צילום: אסף פטוקה, רדיו מכבי

אז אחרי כל זה, מזל טוב! מזל טוב לירוקה שלנו, מזל טוב למכבי חיפה שחזרה למקום הראוי ביותר למועדון הזה, פסגת הליגה! מזל טוב על האליפות הכל כך מתוקה הזאת, אליפות שאני כאוהד שכבר חווה פסגות עם הקבוצה לא אשכח לעולם, אליפות שאדאג לספר לילדות שלי ובתקווה גם לנכדים, אליפות ירוקה!! אני כותב שורות אלו ולא מצליח להחזיק את הדמעות, כמה דמעות של שמחה נשפכו אתמול, כמה זכיתי להיות אוהד ירוק, כמה זכינו להיות חלק מההיסטוריה. תודה לכל מי שקרא, הגיב ונתן לי את הבמה הזאת לכתוב לכם! תודה לצוות הפודקסט הכי טוב בישראל Raphael Kabessa Or Amiga Yakir Katzav שכל שבוע ניסה לתת לכם את התוכן הכי טוב והכי איכותי.

עד הפעם הבאה, שיהיה לנו שבוע ירוק אלכס מילוש ותודה קטנה ל Benaia Barabi על שיר שאנחנו לא הולכים להפסיק לשיר לעולם! https://www.youtube.com/watch?v=3gG4ZqlafPg...


צילום: אסף פטוקה, רדיו מכבי

bottom of page