top of page

עייפות מנטלית

מאז הניצחון ההרואי בב"ש לפני חודש וחצי, מכבי חיפה נראית פחות טוב. לכך יש כמה סיבות אפשריות. לצד עייפות פיזית, טעויות טקטיות ושחקנים שלא בכושר, אחת הסיבות הנוספות והלא פחות חשובות ליכולת הפחות טובה זו "עייפות מנטלית". במיוחד בעונה עמוסה ואינטנסיבית כמו הנוכחית, חשוב להבין מה הסיבות שזה קורה ואיך זה מצביע על ביצועי השחקנים ובכך גם על הקבוצה.

אחד האתגרים המנטליים העצומים בכדורגל, היא העובדה שאין ממש הפסקות. בניגוד לענפי ספורט אחרים, חוץ מהמחצית אין באמת לשחקנים זמן לנוח. המונח "עייפות" בכדורגל מתייחס בדרך כלל לגורמים מטאבוליים ועצב-שריריים. בכל מקרה, כדורגל נחשב לאחד מענפי הספורט הכי תובעניים מבחינה קוגניטיבית, ולכן בשנים האחרונות נוטים להאמין שהביצועים של השחקנים מושפעים גם מהרמות הגבוהות של קשב וריכוז והצורך בקבלת החלטות בתדירות גבוהה.

העונה העמוסה והדרישות הגבוהות, שרק ממשיכות לעלות לקראת הישורת האחרונה של העונה שאז החשיבות של כל משחק עולה, מה שמגביר את רמות הלחץ והמתח באופן משמעותי בתקופה הזאת. כל משחק הופך להיות גמר, ולכן גם הסיכויים להיות עייף מנטלית גם עולה. אפשר להגדיר את המונח עייפות מנטאלית כמצב פסיכוביולוגי הנגרם עקב תקופת פעילות תובענית.



מחקרים עדכנים מצביעים שעייפות מנטאלית יכולה להשפיע על ביצועי שחקנים בכמה דרכים :

1) היכולת להיות מרוכז לאורך זמן נפגעת, והיכולת למקד קשב ולתת תשומת לב לפרטים הקטנים גם נפגעת. אפשר לראות את זה בנתונים האישיים של שחקני הקבוצה בתקופה הזאת, שפחתו משמעותית מהתקופה שלפני, פתאום לא מצליחים לבצע פעולות פשוטות, ויש יותר טעויות.

2) ירידה חדה במוטיבציה והתלהבות. אין צורך להרחיב, אני חושב שכולם יכולים לראות באופן ברור שהקבוצה פחות חיננית מתחילת העונה, והשחקנים עם פחות אנרגיות.

3) איבוד המשמעת. אפשר להסתכל על זה בשני היבטים : במקרים של עייפות מנטאלית, שחקנים נוטים לאבד את המשמעת הטקטית והקבוצה נראית פחות מסונכרנת ויותר מבולבלת. בנוסף, אפשר לזהות יותר עצבים ויותר פעולות הנובעות מתסכול.


עייפות מנטאלית יכולה להשפיע על ביצועי שחקנים
עייפות מנטאלית יכולה להשפיע על ביצועי שחקנים. צילום: אורטל דהן זיו, רדיו מכבי

עייפות מנטאלית זו מושפעת באופן משמעותי מהלחץ הרב המופעל על השחקנים במהלך העונה, וסיר הלחץ במכבי חיפה, לא דומה לאף מקום אחר בארץ. השחקנים נדרשים לבצע באופן יומיומי הרגלי עבודה קשים ותובעניים, לנתח את המשחק הקודם וללמוד את היריב הבא ולהתכונן אליו בצורה הכי טובה, והזמן שהם משקיעים מחוץ לאימונים בחשיבה על המשחק ועל הספורט בו הם עוסקים, מעלים את הסיכויים לסבול מתסמינים של עייפות מנטאלית. נקודה נוספת, ולא פחות משמעותית שצריך לשים לב אליה, היא ששחקנים צעירים נוטים יותר לסבול מתסמינים של עייפות מנטאלית לקראת סוף העונה.

בסקירה ספרותית למחקרים אודות "עייפות מנטאלית" והשפעתה על ביצועי שחקני כדורגל ברמות הגבוהות, השחקנים שהשתתפו במחקר נבדקו אחרי שהתישו אותם מנטאלית, אבל לא פיזית כדי להבליט רק את ההשפעות של העייפות המנטאלית בלבד). החוקרים השונים התמקדו בהשפעות על 4 האלמנטים של המשחק : פיזי, טכני, טקטי, וקוגניטיבי (מנטאלי).

1) סדרת מחקרים הראתה שמבחינה טכנית, שחקנים "עייפים מנטאלית" ביצעו יותר פנדלים, עשו בממוצע 38 טעויות יותר ודייקו פחות במסירות ובבעיטות לשער, ובאופן כללי היו יותר טעויות טכניות שגרמו לאיבוד הכדור.

2) זה לא נגמר פה, מחקרים אחרים קבעו שגם התפקוד הפיזיולוגי של שחקן כדורגל נפגע עקב "עייפות מנטאלית", הן במובנים של רמות חמצן המגיעות למוח והן במרחק שהשחקן מכסה על המגרש.

3) בהקשר של ביצועים קוגניטיביים, נמצא ששחקנים עייפים מנטאלית נזקקו ליותר זמן בכדי לקבל החלטות ולבצען, וההחלטות היו פחות מדויקות.

4) ברמה הטקטית, נמצא שיש פחות סנכרון בתוך הקבוצה, ולוקח לקבוצה יותר זמן לחזור לעמדות ההגנה.



אז מה בעולם המנטאלי מציעים לעשות כדי להפחית את ההשפעות של עייפות מנטאלית? התשובה היא חופש.

יש לציין, שמתחילת העונה לא היה לשחקני מכבי חיפה חופש ופגרה רגילה. היישר אחרי הפיק המקצועי והרגשי של האליפות במאי האחרון, התחלנו עונה עמוסה במשחקים ואתגרים. למרות שזה נשמע תלוש מהמציאות שדווקא במאני טיים ירצו לתת חופשים, אבל חשוב מאוד לתת לשחקנים (ולצוות) " לנקות את הראש", תוך כדי מתן דגש על כך שבמהלך החופש אין מה לחשוב על כדורגל. המטרה היא להטעין מצברים ולחזור יותר רעננים בשביל לעבוד במלוא המרץ והמוטיבציה.

דבר שני, לשבור את רוטינת העבודה היומיומית ולגוון בפעילויות הקבוצתיות עד כמה שאפשר נוכח התקופה הקריטית. ולבסוף, לזהות את התסמינים הללו על שחקנים ולהכניס את זה לשיקולים של ניהול עומס, כמו גם לעבוד אישית מול כל אחד בכדי למתן את ההשפעות האלה. יש לכוון את השחקנים להימנע מפעילויות הדורשות מאמץ קוגניטיבי רב בימים הסמוכים למשחקים. ויש לעודד את השחקנים לבצע יותר טכניקות הרגעה למיניהן במהלך התקופה כדי להקל על המאמץ המנטאלי.

אין לי ספק שברק והצוות שלו יודעים את ההשלכות ואת ההשפעות של סוג עייפות זו על שחקנים הקבוצה. חשוב מאוד שהקהל הירוק דווקא בתקופה לחוצה וקריטית זו, ידע להרים את השחקנים ולא להוסיף עוד לחץ מבית עליהם, בכדי לנסות ולעזור להם להגיע למשחקים החשובים שנשארו לנו עד סוף העונה כשהם מוכנים פיזית ומנטאלית הכי טוב שאפשר.

כותב הטור הוא פסיכולוג ויועץ מנטלי לספורטאים.


ברק והצוות שלו ידעו להתמודד עם זה. צילום: אורטל דהן זיו, רדיו מכבי

bottom of page