top of page

אורי דהן במכבי חיפה, חיזוק להגנה בלבד?

לאחר משא ומתן שנמשך מסיום הליגה הסדירה היום סוף סוף הוצג אורי דהן במדים הירוקים. הבלם של קריית שמונה משתדרג לאחר עונת שיא ומספר ימים בודדים אחרי שחברו למרכז ההגנה הצפוני חותם בתל אביב.


בעוד רבים ירצו לעסוק בגיל הצעיר של הבלם (21) ובאספקטים מסביב, אנו נרצה להסתכל על הפן המקצועי ולבחון כיצד דהן ישדרג את הגנת חיפה והאם הוא השחקן לו מכבי חיפה פיללה בחלון ההעברות הנוכחי. תחילה, היכרות קצרה: אורי דהן גיל: 21 גובה: 1.92 (להשוואה עופרי ארד 1.81 ופלאניץ' 1.91)

תפקיד: בלם, בקרית שמונה שיחק את הבלם הימני, יכול לשחק גם בשמאל)

גדל בקרית שמונה


אורי דהן בגדי המלך החדשים - אתר מכבי חיפה


את הסקירה הזאת ארצה לחלק לשני חלקים, השוואת המספרים של דהן מול ההגנה שלנו בעונה החולפת ולהתמקד במספר נקודות במשחק של דהן שלטעמי צריכים לקבל זרקור.


לפני שנעבור על הנתונים, חשוב לציין, מכבי חיפה וקרית שמונה קבוצות שונות, אתגרים שונים לכל שחקן, בעוד קבוצה אחת יוזמת ולוחצת גבוה השניה מסתגרת מאחור ומקווה לצאת למתפרצות. מאבקים הגנתיים כמובן יראו מספרים גבוהים יותר לשחקן שמשחק בקבוצה אשר לרוב מתגוננת, אבל האינדיקציה ובחינת הנתונים יכולים לצייר תמונה יותר ברורה אודות השחקן.


נתונים:


מסירות מקדמות: אורי דהן: 863, פלאניץ': 916, ארד: 1096

מאבקי אוויר: אורי דהן: 155, פלאניץ': 114, ארד: 149

מאבקי אוויר מוצלחים: אורי דהן: 92, פלאניץ': 85, ארד: 117

מאבקי קרקע: אורי דהן: 356, פלאניץ': 244, ארד: 224 מאבקי קרקע מוצלחים: אורי דהן: 265, פלאניץ': 170, ארד: 152 תיקולים: אורי דהן: 165, פלאניץ': 90, ארד: 81

תיקולים מוצלחים: אורי דהן: 123, פלאניץ': 59, ארד: 52

חילוצי כדור: אורי דהן: 288, פלאניץ': 242, ארד: 258

חילוצי כדור בחצי היריבה: אורי דהן: 28, פלאניץ': 26, ארד: 28 חילוצי כדור בחצי ההגנתי: אורי דהן: 260, פלאניץ': 216, ארד: 230 איבודי כדור: אורי דהן: 139, פלאניץ': 96, ארד: 85

איבודי כדור בחצי קבוצתו: אורי דהן: 31, פלאניץ': 39, ארד: 15


ניתן לראות כמה אקטיבי היה דהן העונה הזאת, כמות המאבקים, תיקולים וחילוצי הכדור שלו היו מהמובילים בליגה ולא סתם שלושת השחקנים בעלי כמות התיקולים הגבוה ביותר בליגה משחקים היום במכבי חיפה: נטע לביא, עלי מוחמד ואורי דהן. אחד הדברים הבולטים אצל דהן הוא יכולת הבילד-אפ שלו מאחור, הנעת הכדור השקטה שלו ואי ההתרגשות מלחץ של שחקני התקפה. מכבי חיפה העונה התחילה המון מהלכים תודות לעבודת רגל שקטה של הבלמים ודהן אמור להש


מעבר לנתונים יש כמה דברים שמאפיינים את דהן וארצה להתעכב עליהם, באופן ספציפי: תיקולים מעמדה אחורית, עבודה נכונה עם הגוף, סגירת מרחק ותקיפת הכדור. לסיום נציץ במשהו מעניין בפן ההתקפי - מיקום ברחבה וקריאת המהלך.


תיקולים מעמדה אחורית: אחד הדברים שכל כך הדליק אותנו במשחק של פלאניץ' היה היכולת שלו לתקל שחקן מאחור בצורה מדוייקת ללא עבירה כאשר הוא מגיע מאחוריו. הדיוק בטיימינג של התיקול הוא המפתח בין חילוץ ברגע קריטי לבין עבירה מצב מסוכן או כרטיס. אורי דהן משתמש בצעדים גדולים ומהירות על מנת לרדוף גם אחרי השחקנים המהירים ביותר בליגה (במקרה כאן מול אגאדה) ולהצליח בתיקול בזמן קריטי. ניתן לראות בתמונה הראשונה את העמדה בה הוא מתחיל את המרדף:

ואת תוצאת הסיום:

חשוב לציין שמיד לאחר התיקול הוא נשאר עם הכדור ברגל והוציא התקפה נגדית. היכולת להישאר עם הכדור לאחר תיקול במקום הרחקה החוצה היא מפתח להוצאת התקפה מהירה קדימה מול קבוצה במצב פחות מאורגן.


סגירת מרחק ותקיפת הכדור: אחד הדברים שמאפיינים את דהן הוא המהירות שלו, יחסית לשחקן בגובה שלו הוא מהבלמים המהירים בליגה. כמה מהיר? לפניכם התקפה של מכבי חיפה ודוניו מקבל כדור ליציאה מול השוער, ניתן לראות את המיקום ההתחלתי של דהן בעיגול הירוק:

והתוצאה:

מעבר למהירות, אחת הבעיות המרכזיות של חוליית ההגנה שלנו הייתה עמידה מול הכדור ותגובת נגד לתגובת המתקיף במקום תקיפה של הכדור והקדמת הפעולה של המתקיף. השנה ראינו את פלאניץ' יוזם מגע ותיקולים לפני שהשחקן מקבל החלטה מה לעשות. אורי דהן לרוב לא מחכה שהמתקיף יתקוף אותו אלא יוזם את התיקום, במקום לעמוד מול הוא פועל קדימה.


עבודה נכונה עם הגוף:


אחד הדברים הכי חשובים לשחקני הגנה, באופן אירוני הוא יכולת העמידה שלהם, ספציפית פוזיציה נכונה של הגוף אשר יכולה לעזור להם לנצח מאבקים מול מתקיפים. לפעמים עבודה נכונה עם הגוף היא ההחלטה הטובה ביותר, הרבה יותר נכונה משליחת רגל, תיקול או כל ניסיון אקטיבי אחר. מאחר ואין שחקן בעולם היום שיכול לעבור דרך שחקן אחר, חסימה עם הגב תוך כדי פתיחת הגוף הוא לרוב הנשק המרכזי שבלמים (וגם קשרים) משתמשים בו.


במקרה הנוכחי ניתן לראות את דהן מול אלירן עטר שמנסה לעבור אותו מהקו הפנימי של המגרש. הרבה שחקנים היו מנסים לשלוח רגל, לעבוד עם הידיים בעוד דהן משתמש בממדי הגוף שלו על מנת לעצור את האיום. כך זה מתחיל:

וכך מסתיים:

לא רק שעבודה נכונה עם הגוף ועם הרגליים תעצור שחקנים מהירים יותר וטכניים יותר, היא לרוב תסתיים בכדור בידיים של הבלם, במצב עמידה ויכולת להניע את הקבוצה שלו קדימה.


בונוס קטן - מיקום ברחבה בהתקפה וקריאת מהלכים:


אחד הדברים שראינו העונה שאורי דהן שיפר היא היכולת שלו להגיע לכדורים חופשיים ברחבה על ידי קריאת המהלך לפני ההגנה ושימוש בגובה שלו על מנת לעזור לו להגיע לכדורי גבוה. בקבוצה כמו מכבי חיפה, עם המומחיות שלה ושל השחקנים שלה במצבים נייחים, עלייה של פלאניץ' ודהן יחד לתוך הרחבה יכולה להפוך לבעיה קשה מאוד לקבוצה היריבה.


שימו לב למהלך הזה מהמשחק האחרון העונה. קרית שמונה עם קרן ובעוד כל דבוקת השחקנים מצטופפת ברחבה, ניתן לראות איפה דהן מתחיל את הקרן:


ואיפה הוא מסיים רגע לפני שהוא נוגח כדור ומבשל לאנסה שער שיוון:

מה שדהן עושה פה הוא לקרוא את תשומת הלב של ההגנה ולהתגנב בגב של כל ההגנה הצהובה על מנת לנגוח באין מפריע. שהם מבינים איפה נעלם השחקן שרק לפני שניה היה באותה דבוקה איתם זה כבר מאוחר מידי.


לסיכום:


לטעמי מכבי חיפה עשתה עסקה נהדרת, קיבלה בלם צעיר ומבטיח שיכול לא רק לתת תחרות לעופרי ופלאניץ' באימונים אלא גם לתפוס מקום של קבע בהרכב, הן במערך שני בלמים או לצד שניהם במערך של שלושה בלמים שראינו את בכר משתמש בו השנה.


שיהיה לכולנו שבוע ירוק!









bottom of page