top of page

מכבי בפרמיירליג

לכבוד חזרתה של הליגה הטובה בעולם השבוע – הנה 5 השחקנים שעברו במכבי חיפה ורשמו הכי הרבה משחקי פרמיירליג:


5) תמיר כהן:

הופעות במכבי: 27 | שערים במכבי: 0

הופעות בפרמיירליג:49 | שערים בפרמיירליג: 6

השחקן היחיד מבין ה-5 שהגיע מהפרמיירליג למכבי חיפה.

את הקדנציה של תמיר כהן במכבי חיפה שני הצדדים ככל הנראה יעדיפו לשכוח. שני הדברים שהכי זכורים בהקשר שלו עם מכבי חיפה זה השער שלו במדי רעננה, אז עולה חדשה נגד מכבי בנתניה בעונת 2013/14, והאמירה שלו אחרי הניצחון של מכבי על מנצ'סטר יונייטד בליגת האלופות ש''גם אנחנו היינו מנצחים את קבוצת המילואים של מנצ'סטר יונייטד".

בפרמיירליג הלך לתמיר כהן הרבה יותר טוב. הוא הגיע ממכבי נתניה לבולטון בינואר 2008, מעבר שנשמע כמעט הזוי היום. כהן לא היה שחקן הרכב בשנתו הראשונה, אבל לאט לאט נכנס לעניינים, הפך לשחקן הרכב ובעונת 2010/11 כבש שער ניצחון מרגש בדקה ה-89 נגד ארסנל, כשאחרי הגול הוא חושף חולצה עליה הופיעה תמונתו של אביו ז''ל, אבי כהן, לו הוא הקדיש את השער.

תמיר כהן בקדנציה פחות מוצלחת במכבי (צילום: אורטל דהן זיו)

רוני רוזנטל:

הופעות במכבי: 167 | שערים במכבי: 47

הופעות בפרמיירליג: 118 | שערים בפרמיירליג: 10

הופעות בכדורגל האנגלי: 162 | שערים בכדורגל האנגלי: 25

השחקן היחיד ברשימה שהגיע לאנגליה טרום עידן הפרמיירליג שהחלה בעונת 1991/92.

עד לפני שנה וקצת השתייך לרשימה האקסלוסיבית של שחקנים שזכו עם ליברפול באליפות האחרונה שלה.

רזונטל הגיע לליברפול כמושאל מסטנדרד ליאז' במרץ 1990. ב-8 משחקים ששיחק עד מאי כבש לא פחות מ-7 שערים ובישל שניים נוספים והיה לחלק אינטגרלי באליפות לפני האחרונה של הסקאוזרס תחת קני דלגליש האגדי.

בהמשך רוזנטל עבר גם בטוטנהאם(עד היום הוא השחקן הישראלי היחיד ששיחק בספרס, שנחשבים למועדון היהודי של אנגליה) ובווטפורד, עימה עלה שתי ליגות בין 1997 ל-1999, כשבעונה השנייה מצטרף אליו עוד אקס מכבי – אלון חזן. אחרי העלייה לפרמיירליג עם ווטפורד תלה רוזנטל את הנעליים.


רוזנטל עושה היסטוריה היישר ממכבי (מתוך האתר הרשמי)

איל ברקוביץ':

הופעות במכבי: 276 | שערים במכבי: 50

הופעות בפרמיירליג: 145 | שערים בפרמיירליג: 17

עם בישול כל 265 דקות(מקום 8 בהיסטוריה של הליגה) ובחירה בשנת 2009 ל-10 הקשרים הטובים בהיסטוריה של עידן הפרמיירליג ע''י עיתון הטיימס האנגלי – ברקוביץ' הוא כנראה המוצלח מבין כולם ברשימה, וניתן רק לדמיין מה היה קורה אם היה משחק בפרמיירליג של היום, בה כל שחקן שנותן עונה טובה מתקדם לקבוצת צמרת בסכומי ענק. אפשר להסתכל על ההעברה של ג'ק גריליש למשל, שלפני שנתיים היה עוד שחקן בוילה שכמעט ירדה ליגה/לפני 3 שנים שחקן צ'מפיונשיפ כדי לקבל מעין פרופורציות.

בתחילת התקופה שלו באנגליה, איל היה מושאל לסאות'המפטון ממכבי, אך כבר אחרי המשחק הראשון שלו בליגה בו כבש ברקוביץ' צמד שערים, הוסיף שלושה בישולים בניצחון המדהים של הקדושים 6-3 על מנצ'סטר יונייטד – היה ברור שמקומו באנגליה.

בהמשך עבר בווסטהאם, בלקבורן(איתה עלה ליגה אך לא שיחק בפרמיירליג), מנצ'סטר סיטי(גם איתה עלה ליגה, סיטואציה שנשמעת הזויה כיום) ופורטסמות' שגם איתה עלה ליגה במדיה סיים את הקריירה האנגלית שלו בפרמיירליג.


נבחר בין 10 המוסרים הטובים בתולדות הפרמייר ליג (צילום: מתוך האתר הרשמי)

יוסי בניון:

הופעות במכבי: 241 | שערים במכבי: 83

הופעות בפרמיירליג: 194 שערים בפרמיירליג: 31

ביי פאר השחקן עם הקריירה הכי מרשימה מבין השחקנים שברשימה מבחינת המקומות אליהם הגיע.

עם 3 עונות בליברפול (ברובן היה שחקן הרכב בקבוצה שהגייתה קבוצת צמרת והגיעה לשלבים המאוחרים של ליגת האלופות), עונה בצ'לסי, עונת השאלה בארסנל בה הוא זכור לטובה על אף עונה קבוצתית פחות מוצלחת ושתי קדנציות בווסטהאם אי אפשר להתווכח. ובכלל, כשרואים את הגורל העגום של הרבה ילדי פלא, לאו דווקא ישראליים, שלא מצליחים לממש אפילו 10% מהפוטנציאל שלהם מסיבות כאלה ואחרות – אי אפשר שלא להתפעל ממה שעשה יוסי בניון בפרמיירליג.

בניון הגיע לווסטהאם מראסינג סנטנדר ובישל 2 שערים כבר במשחק הבכורה. ובתום עונתו הראשונה באנגליה הפך לשחקן הישראלי הראשון שמשחק בגמר הגביע האנגלי. ווסטהאם ספגה באותו משחק שער אכזרי מג'רארד בדקה ה-90 והפסידה בפנדלים.

בקיץ 2007 חתם בליברפול, על אף שקודם לכן האריך את חוזהו בווסטהאם.

בשלוש שנותיו בליברפול בניון רשם לא מעט רגעים אייקונים – שער הניצחון בברנבאו נגד ריאל בשמינית גמר ליגת האלופות 2008/9, השלושער נגד בשיקטאש בשלב הבתים עונה קודם לכן, הבישול בחצי גמר ליגת האלופות לטורס נגד צ'לסי במשחק המפורסם שנערך ביום השואה, שער נגד ליון בליגת האלופות, שער בחצי גמר הליגה האירופית נגד אתלטיקו והפיכתו לשחקן הראשון בתולדות ליברפול שכבש שלושער גם בליגה, גם בגביע האנגלי וגם בליגת האלופות.

קריירה בלתי נתפסת.


יוסי בניון, קריירה בלתי נתפסת (צילום: האתר הרשמי)

איגביני יעקובו:

הופעות במכבי: 73 | שערים במכבי: 41

הופעות בפרמיירליג: 252 | שערים בפרמיירליג: 95

השחקן הזר היחיד ברשימה, וכנראה גם השחקן הזר הכי גדול במכבי חיפה בכל הזמנים. אם במקרים של רוזנטל וברקוביץ' השתמשתי בהשוואה בין תקופות כדי לשים את ההישגים שלהם בפרופורציה הראויה להם(לטובה), במקרה יעקובו ברור שלא הזמן, לא הנסיבות ולא שום נימוק אחר יכולים לענות על השאלה איך שחקן כזה נחת פה, וכמובן שאי אפשר לדמיין מקרה דומה קורה בשנים הבאות. גם אם יגיע למכבי כישרון בלבל דומה, ספק אם היא תצליח לשמור עליו יותר מעונה.

עד שמוחמד סלאח יחלוף על פניו, רק דידייה דרוגבה הבקיע יותר שערי פרמיירליג מיעקובו מבין כל הכדורגלנים האפריקאיים ששיחקו אי פעם בפרמיירליג. אחד הגיע מרומא, אחד הגיע ממארסיי ואחד הגיע ממכבי חיפה.

אגב, אחרי יעקובו יצאו ממכבי עידן טל ויניב קטן לפרמיירליג, ושם נסגרת הרשימה. מאז ינואר 2006 מכבי לא הוציאה שחקן ישירות לליגה הטובה בעולם.


יעקובו החל בכלל בליגת המשנה. אחרי קמפיין ליגת האלופות המטורף שלו ב-2002/3, הוא נמכר בחלון ההעברות של אותה העונה לפורטסמות', ושיחק בה שנתיים ביחד עם אייל ברקוביץ' ויחד הם עלו עם הקבוצה לפרמיירליג. בעונת הבכורה שלו בליגה הראשונה, כבש יעקובו 19 שערים. שנה קודם לכן הוא עוד שיחק נגד ראשון לציון וכפ''ס, כן?



בקיץ 2005 יעקובו עבר למידלסברו תמורת 7 מיליון פאונד, ומכבי קיבלה 13 מיליון שקל מעסקת ההעברה, סכום שנשמע מטורף גם כמעט שני עשורים לאחר מכן.

במידלסברו יעקובו הפציץ ואף עלה עם הקבוצה לגמר גביע אופ''א, שם הפסידה למי שעתידה להפוך לזוכה הנצחית במפעל - סביליה. בעונת 2007/2008 עבר יעקובו לאברטון, ובעונתו הראשונה במועדון הוא כבש 21 שערים, מתוכם 15 שערי ליגה - מקום חמישי בטבלת מלך השערים.

אחרי שסיים להפציץ באברטון, יעקובו נפרד מהפרמיירליג עם 17 שערים במדי בלקבורן בעונת הירידה של הרוברס מפרמיירליג.

מאז אותה עונה, בלקבורן לא שבה יותר לפרמיירליג, כי ככה זה עם יעקובו. אחרי שהוא הולך, אתה מתיישב, נשען לאחור, נזכר בזכרונות המטורפים ודי מהר אתה אתה מבין שטוב יותר מזה כבר לא יהיה.


הזר הטוב בכל הזמנים, איגביני יעקובו ( צילום: האתר הרשמי)


bottom of page