top of page

הורגים את הנייחים ונחים | ארז אלוני

בעונה החולפת כולם דיברו על הנייחים של וייזי, כשהאיכות הביאה לכמות שתרמה רבות לאליפות.

גם העונה וייזי עושה במכבי עבודה נהדרת בנייחים, בדגש על תרגילים חדשים שמאפשרים להמשיך ולהיות לא צפויים בתחום.

העונה, גם בב״ש עושים עבודה מרשימה ביותר בתחום הנייחים, אולם היא שונה משמעותית מהאופן שבו אצלנו עובדים על נייחים.



במבחן התוצאה, כפי שניתן לראות בטבלה מטה, כמעט שני שליש מהשערים שכבשה העונה ב״ש בליגה (29) הגיעו מנייחים לעומת כשליש מהשערים שאנחנו כבשנו (46). אבל כשצוללים פנימה לנתונים, אפשר לגלות תמונה קצת יותר מורכבת - בעוד שאצל ב״ש ישנה התפלגות די מאוזנת בין פנדלים, בעיטות חופשיות, קרנות וקרוסים מנייחים, אצלנו הרוב המכריע מגיע מקרנות, וכל השערים מקרנות הם מתרגילים מתוכננים (11).

אז אם ההתפלגות מאוזנת ועניין הנייחים כל כך דומיננטי, איך מתכוננים לזה?

התשובה הקלה והבנאלית - רמזי ספורי. הוא אכן אחראי על הבעיטות החופשיות, הקרנות והקרוסים מנייחים כמעט בלעדית וברור שאם ייצא מהמשוואה המספרים יהיו אחרים לגמרי, אבל בהנחה שהוא בפנים ושלא ניתן למנוע נייחים באופן משמעותי, מה אפשר לעשות?


ככלל, ובטח בהשוואה למכבי, בנייחים של ב״ש יש פחות תיחכום ועבודה קבוצתית, אלא התבססות על איכות גבוהה של ביצוע ויכולת אישית של הבועט והמסיים. אפשר להסיק כמה דברים מתוך העמקה בכל נייח מוצלח שהיה לספורי:

א. רוב מכריע של הקרנות והקרוסים הולכים לתוך תיבת החמש, לתשומת לב ג׳וש והבלמים.

ב. רוב הקרנות הולכות לקורה הקרובה ורוב הקרוסים מנייחים לקורה הרחוקה

ג. הקרנות והקרוסים מצד שמאל המסובבים פנימה, מסוכנים יותר מאלו מצד ימין המסובבים החוצה.

ד. השחקן הכי דומיננטי בב״ש בפער בכל הקשור לכדורי גובה הוא מיגל ויטור, שמתמקם כאמור בקרנות בפינה קרובה ובקרוסים ברחוק. יש למקם שם שחקן גבוה וחזק כמו פלאניץ׳.

ה. ב״ש חזקה גם בכדור שני או בעירבוביה עם שחקנים כמו ניקי ושכטר שמגיבים מהר לסיטואציה.


אני בכוונה נמנע ממסקנות בנאליות של לא לעשות עבירות לא מחויבות ולהיזהר מהצגות של שכטר ברחבה…לא מחדש כלום…


יש גם כמה תובנות צד מניתוח הנייחים -


לא סוד שב״ש מתקשה ליזום ולייצר - רוני לוי לא דוגל העונה בהחזקת כדור, אלא מחפש מעבר מהיר מהגנה להתקפה עם כדורי עומק של ויטור לחלוצים מהירים כמו ניקי או יחזקאל. מצד שני - שימו לב בטבלה שרק 4 שערים של ב״ש (14%) באים מהתקפת מעבר לעומת 11 אצל מכבי (24%).


בשונה מרוני לוי, ברק בכר דוגל בהחזקת כדור, חילופי מקומות ותבניות ליצירת מצבים והמספרים מראים כמה שזה עובד - 20 שערים כתוצאה מהתקפה מסודרת (40%).


אז לסיכום, המצבים הנייחים הם נשק קטלני של ב״ש והיא תלויה בו, אבל בינתיים לפחות, זה לא חיסרון עבורה - כי מצבים נייחים מגיעים בכל משחק. מצד שני ראינו איך היתרון מצטמצם בסוף לשחקנים בודדים בסיטואציות מסוימות - שאותן ניתן למנוע או לפחות לצמצם.


סומכים עליך וייזי..!!!

הרבה עבודה לקראת מחר (צילום: ניב כהן)

bottom of page