top of page

אגדה שפורשת – הנרי

מאת טל גורן | מבט על קריירה של אגדה – "מסע מדהים הסתיים" כך אמר הבוקר תיירי הנרי שהודיע על פרישה מכדורגל לאחר 20 שנה. ואיזה מסע מדהים זה היה…

תיירי הנרי נולד בפריז לאבא  מגואדלופ ולאמא מהאי מרטיניק. הוא החל לשחק כדורגל באקדמיה הידועה קליירפונטיין בפריז. קבוצת הפאר מונאקו שלחה סקאוט לראות משחק של האקדמיה שרשם את השם של הנרי בפנקס.

קבוצתו ניצחה 6-0, ומונאקו מיד שלחה חוזה להנרי – שהחל לשחק בקבוצת הנוער של המועדון. בשנת 1994 ערך הנרי את משחקו הראשון בקבוצת הבוגרים של המועדון תחת המאמן ארסן ונגר.


בשנת 1996 זכה הנרי בתואר השחקן הצרפתי הצעיר הטוב ביותר של העונה, את אותה עונה הוא גם סיים עם 9 שערים ועזר למונאקו לזכות באליפות צרפת. עונה לאחר מכן תיירי הנרי היה מלך השערים של הקבוצה בליגת האלופות, לאחר שהוביל אותה לחצי הגמר כשהוא רושם 7 כיבושים, דבר שגרם לכך שהוא זומן לסגל של נבחרת צרפת למונדיאל 1998.

את המונדיאל סיים הנרי עם 3 שערים, והיה אחד האחראים לזכייה של צרפת במונדיאל. באמצע העונה שלאחר מכן, עשה הנרי את הקפיצה הגדולה הראשונה שלו, כשעבר ליובנטוס. אך בחצי השנה שלו בקבוצת הפאר האיטלקית הוא לא התאקלם וכמעט לא זכה לדקות משחק.


בסוף אותה עונה החליט מאמנו לשעבר במונאקו ארסן ונגר לרכוש אותו לקבוצתו ארסנל, ששילמה כ10.5 מיליון פאונד לקבוצתו יובנטוס. ארסן ונגר האמין שהוא יתאים לשיטה שלו ויהיה סיפור הצלחה, אך ההתחלה של הנרי בלונדון לא היתה קלה.

הוא התקשה להסתגל לסגנון הפיזי והקשוח של הליגה האנגלית. למרות זאת בהמשך העונה הוא התעלה, וסיים את העונה הראשונה שלו בפריימרליג עם 26 כיבושים. בסיום אותה עונה הוא גם היה שותף מכריע בזכייה של צרפת ביורו 2000.

בעונת 2001/02 הניב הנרי לונגר, דיבידנט ראשון על האמון שלו, בדמות 24 שערי ליגה, ועזר למועדון לזכות בדאבל בליגה האנגלית.

עונה לאחר מכן הייתה עונת שיא עבור הצרפתי, בה כבש 42 שערים בכל המסגרות ובישל 23 נוספים, התותחנים, זכו שוב בגביע אך הפסידו את האליפות, למנצ'סטר יונייטד. הנרי, נבחר לשחקן השנה בפריימרליג ובסגנות התואר שחקן השנה בעולם.

עונת 2003/2004 היתה עונת שיא עבור ארסנל, בה זכתה באליפות ללא הפסד, וכן עבור הנרי שכבש 39 שערים בכל המסגרות, ונבחר בפעם השנייה ברציפות לסגן שחקן השנה בעולם וכן למלך השערים בפריימרליג.

עונה לאחר מכן שוב היתה עונה גדולה, עבורו מבחינה אישית, לאחר שסיים עם 31 שערי ליגה, בסוף אותה עונה הוא גם מונה לקפטן של ארסנל.

בעונת 2005/06 שבר הנרי 2 שיאים, הוא הפך לכובש המצטיין של המועדון בכל הזמנים, וגם לכובש הכי גדול בתולדות האצטדיון הנוסטלגי "הייבורי" עם 100 כיבושים. את אותה עונה שוב סיים כמלך שערי הליגה.


עונה לאחר מכן הנרי הספיק לכבוש 10 שערים, לפני שנפצע ונעדר מהמגרשים לתקופה ממשוכת. בסיום אותה עונה עזב הנרי את ארסנל ועבר לברצלונה. הוא אמר שפיטורי המנכ"ל דיוויד דין, והעובדה שהקבוצה לא מסוגלת לזכות בתואר אירופי גרמה לו לעשות את הצעד הזה. את 8 עונותיו בארסנל סיים הנרי עם 174 שערים.

התקופה שלו בברצלונה לא הייתה מוצלחת כל-כך, באופן אישי, הוא התקשה לשחזר את יכולותיו מארסנל אך סיים את 3 עונותיו במועדון הקטאלוני עם 35 שערים. בפאן הקבוצתי הוא זכה לשחק עם שחקנים כמו רונאלדיניו, דקו, צ'אבי, אנייסטה, סמואל אטו וכמובן לאו מסי הצעיר.

במהלך 3 העונות שלו בספרד, הוא זכה עם המועדון ב-2 אליפויות ספרד, ובליגת האלופות, לו זה היה תואר אירופי אחרון בקריירה. בשנת 2010, לאחר שחוזהו בברצלונה הסתיים, עבר הנרי לניו יורק רד בולס מהליגה האמריקאית.


באמצע העונה השנייה שלו – בזמן הפגרה בארה"ב, חזר הנרי בפעם האחרונה לארסנל, כשהוא הושאל לחודש לתותחנים. במהלך חודש זה הנרי כבש 3 שערים, והעלה את מאזנו ל229 בכל המסגרות במדי התותחנים.

במהלך הקריירה בארה"ב הוא היה לשחקן היקר בכל הליגה. לפני כשבועיים ב1.12 הודיע הנרי על עזיבת ניו יורק רד בולס. סה"כ סיים את 4 שנותיו שם עם 51 שערים.

כאמור הבוקר הוא הודיע על פרישה מכדורגל. הוא הודיע שיישאר בתחום ויפרשן בסקי ספורט,לנו נותר לקוות שכפרשן הוא יביא לידי בייטוי את היכולות שלו ככדורגלן.

bottom of page