top of page

אוי ברלין

 מאת סער סטרולוביץ'| שבוע לפני הגמר הגדול של ליגת האלופות ביקרתי באמסטרדם, שנמצאת רק כמה שעות מברלין, והתוצאה היא כמובן קנאה גדולה מכל מי שהולך להיות נוכח במגרש הערב.

"אוי אמסטרדם וי מאדאם נו מאדאם" (נוער שוליים). העיר המופלאה בעולם שתמיד משאירה טעם של עוד. שבוע לפני הגמר הגדול של ליגת האלופות נסעתי לעיר הקודש ההולנדית שמרוחקת רק 7 שעות נסיעה מהאצטדיון האולימפי בברלין בכביש ה"אוטו-באן" המדהים, שם תוכל להגיע למהירות של חללית עם רכב מסחרי ממוצע.

שנה מדהימה של כדורגל עברה עלינו, ככה חשבתי לעצמי תוך כדי שאני יושב לי על נהר ה"דאם" בהשפעה כזאת או אחרת ומנסה לתת לכם סיכום לתופעות שהביאו אותנו עד לגמר הגדול אצל השכנים מגרמניה, שנת פוסט מונדיאל מביאה תמיד בשורות חדשות או תכתיבים חדשים בכדורגל העולמי, כמו למשל השליטה האבסולוטית של השיטה הספרדית בשנים האחרונות בעקבות תור הזהב של ה"לה רוחה".

עונה מדהימה של אלופות עומדת להסתיים הערב.


שחקנים רבים שמפגינים יכולת טובה בגביע העולמי ומקבלים חוזה עתק לשנים הבאות, מאמנים שמגיעים רחוק בבמה הגדולה ביותר ועושים צעד חשוב לג'וב החלומות הנכסף.

תופעות הפוסט-מונדיאל שהביאו אותנו עד לגמר הגדול בברלין, מושפעות באופן ישיר מהגביע העולמי,אך לאו דווקא ניבאו את מה שקרה השנה. כמו בכל סיפור טוב גם בברזיל היה לנו מנצחת ענקית וחזקה, גיבור טראגי, ושחקני משנה מעולים שדאגו להפוך את הקיץ הזה ואת המונדיאל שעבר עלינו לאחד הטובים בכל הזמנים, מיוני ליוני עברה בדיוק שנה והגיע הזמן לחבר את הקצוות ולהבין, מה בדיוק היה לנו כאן?

אז, מה עבר על יובנטוס?

הלב והנשמה של הגברת הזקנה הם קודם כל השלד האיטלקי, שמהווה חלק אינטגרלי כבר שנים רבות מהקבוצה, הזהות האיטלקית חזקה מאוד באיטליה ושחקני יובה האיטלקים הגיעו השנה אחרי מונדיאל מאוד חלש בו עשו בעיקר בושות ועפו בסיבוב הראשון. מיותר לציין שאחרי מונדיאל כושל, החלפת מאמן ובעיקר ירידה עקבית של מניות הכדורגל האיטלקי בופון וחבריו לא הגיעו כל כך אופטימיים לשנה הזאת שיכולה להסתיים בצורה חלומית וגם אם לא תיחשב כשנה טובה מאוד.

תסמין הקבוצות שחזקות בהרבה מהנבחרות המקבילות בא לידי ביטוי ביובה כשלאיטלקים מצטרפים פול פוגבה וארטורו וידאל (מונדיאל מצויין) וקרלוס טבס שלא היה בברזיל אך נזכה לראות אותו עוד מעט בקופה אמריקה לצידו של מסי.

יחגוג הערב על חשבון מסי? קרלוס טבס.


יובנטוס צוחקת על חוקיות המונדיאל, כזכור מילאן זכתה בגביע מיד לאחר שאיטליה זכתה בגביע העולם וכך גם ברצלונה לאחר שספרד זכתה, ומגיעה לפסע האחרון בעמדה לא רעה לעשות היסטוריה ועל הדרך לתת לאחד השוערים הענקיים בהיסטוריה,גם על המגרש וגם באישיות, להניף את הגביע החשוב הזה שהוא לא זכה להרים עדיין. אה כן ועוד אחד לפירלו שיוכל להמשיך בהרפתקאותיו.

אז, מה עבר על ברצלונה?

כמו בהחלפת משמרות תקנית הטיקי טאקה עבר מהעולם, וכמה סמלי שדווקא צ'אבי המזוהה ביותר עם השיטה ישחק את משחקו האחרון בברצלונה וישב על הספסל. לואיס אנריקה היה הראשון להראות לצ'אבי את הספסל אחרי כמעט 16 שנה בהרכב, דבר שדל בוסקה לא השכיל לעשות במהלך המונדיאל האחרון, המשיך לתת קרדיט לתור הזהב שחשב שיטיל לו עוד גביע עולמי והתעלם משינוי המגמות ומותו של הטיקי-טאקה.

אז החלפת המשמרות עברה והמפתחות עברו באופן סופי לליאונל מסי, הגיבור הטראגי של המונדיאל האחרון, מצטיין הטורניר (לפחות לפי פיפ"א) שסחף את ארגנטינה לגמר וכמעט שם את עצמו במקום הראשון בשאלת השחקן הטוב בכל הזמנים, גם על חשבון פלה ומראדונה. ברצלונה היא מסי. כל מהלך כיבוש עובר דרכו ומי שהספיד אותו בברזיל מקבל שנה מופלאה שלו ובעיקר משחק בוגר ויעיל והמון המון פרגון לחברים.

יוסיף עוד תואר לארון? מסי.


גם לניימאר וסוארז היה מונדיאל מצויין עד שנקטע בצורה טראגית וטיפשית בהתאמה. גם ברצלונה שהדיחה בדרך את באיירן מינכן שרצתה לעשות כמעשה גרמניה ולשלוט גם ברמת הקבוצות, מגיעה לגמר האלופות בעמדה לעשות היסטוריה וגם זה בניגוד גמור להצלחה הספרדית במונדיאל.

אז, מה יכריע את הגמר?

בניגוד לדעה הרווחת שברצלונה הולכת לדרוס את הגברת הזקנה, אני צופה משחק מאוד צמוד ושקול, הפיזיות של יובנטוס והתחרותיות שלהם מקנים להם הרבה נקודות. נכון שאת השלישייה מדרום אמריקה אי אפשר באמת לעצור אך ככל שהדקות יתקדמו יובנטוס תרגיש יותר נוח לצאת קדימה ואולי גם לעקוץ, וחוץ מזה לתת שער לבופון זה משימה לא פשוטה בכלל. הערכה שלי: ברצלונה בהארכה.

אז שבוע לפני הגמר כשאני יושב לי על גדת הנהר ומנסה לחשוב איך אני עוקץ עוד כמה ימי חופש מהעבודה ועולה על ה"אוטו-באן" לכיוון בירת גרמניה, סופר את הימים לקראת הגמר ומתפלח ליציע ( שהכיס אומר לחזור לארץ ולראות עם החבר'ה בנתניה), אחרי הפנזטזיות אני מקווה למשחק ברמה גבוהה וסיום הולם לאחת מעונות הכדורגל הטובות שחוויתי. ובפעם האחרונה, חג אלופות!!

כותב הטור הינו תלמיד במכללת "ספורט פאנל" בניהולו המקצועי של נדב יעקבי.

bottom of page