top of page

בכר חוזר למקורות

חמישה ימים לאחר הניצחון המשכנע על בית"ר ירושלים במסגרת המחזור השביעי בליגה, תצא מכבי למשחק חוץ קשה מול עירוני ק"ש ותנסה לייצר לעצמה רצף של שני ניצחונות ליגה רצופים. מנגד, היריבה מגיעה כשהיא נמצאת במקום השני בטבלה וטרם הפסידה העונה. אז איך על מכבי להתכונן טקטית לקראת המשחק המסוכן בשבת וממה צריך בכר להיזהר?

ראשית, נתחיל מההכנה הטקטית של מכבי. במשך כל שבעת מחזורי הליגה עד כה, מכבי חיפה טרם שמרה על יציבות בהרכב, אם בשל שינויים מאולצים בדמות פציעות ואם בשל שינויים מקצועיים. במשחק מול בית"ר בכר שמר על הרוב המוחלט של שחקני ההרכב מהמשחק שקדם לו מול כפ"ס, למעט עומרי גלזר שהוחלף בג'וש כהן שניכר שנותן הרבה יותר שקט למשחק ההגנה של מכבי חיפה, וטאלב טוואטחה שנעדר והוחלף בסאן מנחם. כעת נראה כי בכר גיבש לעצמו את השיטה ואת ההרכב האיכותי ביותר נוכח הסגל הקיים ועליו להמשיך ולתת לאותם השחקנים לשחק, גם כדי שיצברו ביטחון וגם כדי לגבש סוף סוף תלכיד שירוץ יחד לאורך זמן.



אם נסתכל מבחינה טקטית על המערכים שבכר עלה איתם עד היום, ניתן לראות כי הם שונים ומגוונים. במחזור הפתיחה שבו ניצחה מכבי בחדרה, עלה בכר עם 4-3-3 שאתו נהג בלבול לעלות, כשחזיזה ווילדסחוט מתפקדים כשחקני אגף וכשנטע אשכנזי ושרי בקישור. כאשר פלאניץ' ורודריגז נכנסו ולתמונה, בכר ידע לעבור ולשחק בשיטת שלושת הבלמים, דוגמת הניצחון הענק ברוסטוב והתיקו מול מכבי תל אביב. כעת, נוכח ההרכב במשחקים האחרונים, נראה כי בכר "רקח" לעצמו את ההרכב המתאים ביותר ואת השיטה הנכונה.4-3-3 דפנסיבי כששלישיית האמצע כוללת את רודריגז כקשר אחורי שבמידת הצורך ידע לשחק את הבלם השלישי, ואת נטע ואבו פאני כקשרים מרכזיים. מעליהם שרי שיתופקד כשחקן אגף ימין אך ידע לחתוך לאמצע ולסכן את השער, חזיזה באגף שמאל ורוקאביצה בחוד. כפי שניתן לראות בתמונה מהמשחק האחרון


בעקבות היכולת הטובה מול בית"ר ומול כפ"ס למרות ההפסד, נראה כי שיטה זו היא המתאימה ביותר לקבוצה ולמאמן. ברק בכר שם דגש על הנעת כדור מסודרת וקישור מעובה שמחד ידע להצטרף לחוליית ההתקפה ומנגד ידע לסכל כל ניסיון של הקבוצה היריבה לשלוט בכדור או לצאת למתפרצות וזה נראה בפועל. רודריגז מתגלה כשחקן אחראי בעל שליטה טובה בכדור וחילוצי כדור (11 במשחק האחרון), נטע לביא שיודע גם הוא לחלץ כדורים ולנטרל התקפות מעבר (ממוצע של שני חילוצים בחלק ההתקפי למשחק, ו4.5 חילוצים בצד ההגנתי) ואבו פאני שידע לתמוך התקפית (שני איומים למסגרת במשחק האחרון).

נוסף על כך וכפי שידוע לנו, בכר מאמן שאוהב לשנות מערך תוך כדי משחק ולכן רודריגז תופס מקום בהרכב, כיוון שהוא יכול לתפקד כקשר האחורי במערך 4-3-3 ובמקרה הצורך לרדת לשחק את הבלם השלישי במערך שלושת הבלמים, כשבמצב כזה נטע ופאני משחקים בקו אחד מתחת לשרי שינהל את המשחק ויזין את חזיזה ורוקאביצה.




מנגד, ניצבת הקבוצה של קובי רפואה שעברה שדרוג רציני בקיץ האחרון והחתימה סוללת שחקנים בכירים כגון רועי קהת, לוסיו ויוג'ין אנסה. הקבוצה חתומה על פתיחת עונה חלומית- שבעה משחקי ליגה ללא הפסד כשמתוכם ארבעה נצחונות ושלוש תוצאות תיקו. שימו לב לנתון הבא- לקבוצה נתון מרשים ביותר של שני שערי חובה ב7 משחקים, ממוצע של ספיגת שער לכל שלושה משחקים וחצי- ההגנה הטובה ביותר בליגה כרגע! כל זאת חרף העובדה שהxG כנגדה (Expected Goals- אלגוריתם של שערים צפויים) הוא 7.84.


נתון נוסף ומעניין לקראת המשחק הוא שקריית שמונה מובילה את הליגה במסירות לטווח הארוך, עם 63.3% דיוק ו47 מסירות כאלה למשחק. המסירות כמובן מיועדות לחוליה המסוכנת של קריית שמונה, חוליית ההתקפה. אם נסתכל על כמות הכיבושים של הקבוצה, נראה שבמאזנה 8 שערי זכות, שעל 50 אחוז מהם חתום שחקן הרכש שלה בקיץ והשחקן המסוכן ביותר שלה, לוסיו. מי שתומך בלוסיו במשחק ההתקפה המסוכן הוא יוג'ין אנסה, שמוסיף שני שערי ליגה משלו. מכאן, ניתן להבין את התלות המוחלטת של הקבוצה בשני השחקנים הללו שאחראים על 75% אחוז מסך כל השערים של הקבוצה והאחראיים הבלעדיים למיקום הקבוצה כרגע. בזכות האחוזים הטובים של המסירות לטווח הארוך, ניתן ללמוד מכך על שיטת המשחק של קרית שמונה, שדוגלת במסירות ארוכות לחלוצים המהירים שלה, שיודעים לברוח לשטחים ולנצל את המהירות שלהם. על מכבי חיפה וברק בכר לראות את לוסיו ואנסה כשחקני מפתח של קריית שמונה לקראת ההתמודדות בשבת ולשים דגש על הסגירה שלהם בהגנה ומניעת המסירות הארוכות אליהם, דוגמת לחץ גבוה של שחקני ההתקפה של מכבי חיפה על הבלמים של ק"ש ועל המוסר הטוב ביותר שלה, סאקו טורה- השחקן המושאל ממכבי שמשלים את חוליית ההתקפה המסוכנת של ק"ש. לטורה, שמתופקד כשחקן אגף, יש נתון מרשים: xA (אלגוריתם של כמות בישולים צפויה) של 2.38 למשחק. מהנתון הזה ניתן להבין שסאקו טורה הוא המוסר הטוב ביותר בקבוצה ומי שאמון על הכדורים המסוכנים לצמד החלוצים. על ברק בכר מוטלת האחריות למנוע מסאקו טורה קבלת כדורים נוחים לרגל ומניעת חופש הפעולה שלו.


נקודה מרכזית לניצול אצל מכבי חיפה לקראת המשחק, היא החזרה האיטית להגנה של קרית שמונה. שני השערים שקרית שמונה ספגה העונה, נבעו מחזרה איטית לעמדות מוצא לאחר לחץ גבוה, בו שחקני הקישור נוטים להצטרף קדימה כולם. מכבי חיפה תוכל לנצל נקודה זאת ולתפוס את ק"ש לא מוכנה באמצעות משחק מעבר מהיר ועל כך יהיה אמון שרי, שיזין או את חזיזה בכדורים מסוכנים לאגף או את רוקאביצה למתפרצת מסוכנת. בתמונה ניתן לראות חזרה איטית של קריית שמונה להגנה לאחר לחץ גבוה ונחיתות מספרית בהגנה (חמישה לבנים מול ארבעה כחולים), דבר שהוביל לספיגת שער.

לסיכום הטור, אין עוררין על העליונות של הסגל של מכבי חיפה לעומת הסגל של קריית שמונה. קרית שמונה ככל הנראה בשל הנחיתות המקצועית תשחק פחות התקפי ותתמקד בעיקר בניסיונות לשלוח כדורים לשחקני המפתח שלה. אם מכבי חיפה תדע ללחוץ גבוה ולמנוע מקרית שמונה למסור מסירות ארוכות ונוחות לחלוצים, היא תבטל לחלוטין את משחק ההתקפה של קריית שמונה ויהיה לה הרבה יותר קל לנצח.




bottom of page