top of page

ברוך בואך בואה / מאת: שחר יגאל

אחרי הניצחון המתוק בב"ש, קמנו לבוקר של החתמה נוספת, אבל הפעם בצד המקצועי. לואיס בואה מורטה הפורטוגלי יגיע כעוזר מאמן למרקו בלבול. השניים מכירים מימיו של בואה מורטה כשחקן בווסטאהם, כשבלבול היה עוזרו של אברם גרנט באנגליה.

אז מי אתה בעצם לואיס בואה מורטה? והאם תוכל לעזור לנו בכלל?

בואה מורטה גדל במחלקת הנוער של ספורטינג ליסבון, ופרץ במדיה של ארסנל מהפרמייר ליג, ממנה המשיך לקריירה ארוכה בליגה האנגלית הבכירה, במדיהן של סאות'המפטון, פולהאם וווסטהאם. בהמשך שיחק תקופה קצרה ביוון ובדרום אפריקה, לפני שסיים את הקריירה בליגה הרביעית באנגליה.

לזכותו של בואה מורטה 28 הופעות ושער בודד במדי נבחרת פורטוגל, אותה ייצג בין היתר במונדיאל 2006.

לאחר פרישתו פנה לקריירה מקצועית, תחילה במחלקות נוער, ובהמשך כסקאוט וכמאמן ראשי.

השחקן החל את קריירת המשחק שלו במועדון הפאר ספורטינג ליסבון, עלה לבוגרים ב1996/97 ומיד הושאל לקבוצה בליגה הרביעית. בתום עונת ההשאלה, זכה בואה מורטה להיות לאחת מהחתמותיו הראשונות של ארסן ונגר בארסנל, ולקראת עונת 1997/1998 הצטרף לתותחנים  תמורת כ-1.75 מיליון ליש"ט. את הופעת הבכורה ערך ב-23 באוגוסט 1997, כשהחליף את מארק אוברמארס. כחודשיים אחר כך כבש את שעריו היחידים לאותה העונה, כשהשלים צמד לרשתה של בירמינגהאם סיטי בניצחון 1–4 בגביע הליגה. בעונת הבכורה שלו רשם בואה מורטה 15 הופעות ליגה, רובן כמחליף, וארבע הופעות נוספות בגביע האנגלי, כאשר ארסנל השלימה זכייה בדאבל לאותה העונה.

עם פתיחת עונת 1998/1999 זכה בואה מורטה בתואר שלישי עם ארסנל, כשעלה כמחליף בניצחון 0–3 על מנצ'סטר יונייטד במגן הצדקה. על אף ההתחלה המבטיחה, בואה מורטה לא הצליח לתפוס מקום של קבע בהרכב ארסנל. את שערו הראשון באותה העונה כבש בניצחון 1–3 על פנאתינייקוס במסגרת שלב הבתים בליגת האלופות.

בואה מורטה פתח עם ארסנל את עונת 1999/2000 עם זכייה נוספת במגן הצדקה, שוב כמחליף בניצחון 1–2 על מנצ'סטר יונייטד. באוגוסט 1999, לאחר שתי הופעות ליגה כמחליף ומשלא הצליח להתברג להרכב באופן קבוע, עזב בואה מורטה את ארסנל וחתם בסאות'המפטון תמורת כ-500 אלף ליש"ט.

כבר בהופעתו השנייה במדי סאות'המפטון, הורחק בואה מורטה בכרטיס אדום ישיר לאחר שנגע בידו על קו השער. בחצי העונה הראשונה הצליח בואה מורטה להשתלב בסגל של הקבוצה, עם 11 הופעות, רובן כמחליף, ושער בכורה בפרמייר ליג. הגעתו של המאמן גלן הודל לקבוצה בחודש ינואר 2000 פגע משמעותית במעמדו של בואה מורטה בקבוצה. הוא נעלם כמעט לחלוטין מהרוטציה של המאמן, ועד לתום העונה הוסיף שלוש הופעות ליגה בלבד.

עונה לאחר מכן הושאל בואה מורטה לפולהאם מליגת המשנה, שם קבע שיא קריירה אישי, ובפעם היחידה בקריירה כבש כמות דו-ספרתית של שערי ליגה. הוא היה לשחקן הרכב קבוע, ותרם 18 שערים ב-39 הופעות ליגה להעפלתה של פולהאם בחזרה לפרמייר ליג מהמקום הראשון בטבלה. היכולת הגבוהה שהפגין בעונת ההשאלה, הביאה לרכישתו של השחקן על ידי פולהאם לקראת עונת 2001/2002, עם זאת, בשתי עונותיו הראשונות במדי פולהאם בפרמייר ליג, התקשה בואה מורטה לשחזר את היכולת וכבש בסך הכול שלושה שערי ליגה ב-52 הופעות.

הגעתו של המאמן הוולשי כריס קולמן לקבוצה בעונת 2003/2004 השפיעה לטובה על בואה מורטה, ששב להיות שחקן מרכזי יותר בחלק ההתקפי של הקבוצה, עם תשעה שערי ליגה ב-33 הופעות ויכולת גבוהה. בתום עונת 2004/2005, אשר גם במהלכה הפגין יכולת טובה עם שמונה שערי ליגה, התמנה לתפקיד קפטן הקבוצה. רגע השיא של בואה מורטה בעונתו הראשונה כקפטן היה שער הניצחון בדרבי המערב-לונדוני מול צ'לסי ב-16 במרץ 2006, שהסתיים בניצחון 0–1 לפולהאם, עד היום הוא השחקן האחרון שניצח את צ'לסי במדי פולאהם.

בינואר 2007, ולאחר שש וחצי עונות, סיים בואה מורטה את דרכו בפולהאם, לאחר שהיה לאחד מחביבי הקהל, שימש עונה וחצי כקפטן המועדון, וכבש 26 שערי ליגה ב-166 הופעות.

לאחר מכן הגיע המעבר אל ווסטהאם יונייטד תמורת כ-5 מיליון ליש"ט. ב-6 בינואר, בהופעת הבכורה שלו במדי הקבוצה, בישל בואה מורטה פעמיים בניצחון 0–3 על ברייטון במסגרת הגביע האנגלי. את הופעת הבכורה שלו בליגה במדי הקבוצה ערך שבוע בדיוק לאחר מכן, דווקא מול קבוצתו לשעבר. הוא עלה בהרכב במשחק שהסתיים בשוויון 3-3 (צמד ליוסי בניון עבור ווסטהאם). עד לתום העונה ערך 14 הופעות ליגה. בשתי העונות הבאות היה לשחקן משמעותי ברוטציה.

ביולי 2009, במהלך ההכנות לעונת 2009/2010, ספג בואה מורטה פציעה קשה שהשביתה אותו כמעט לכל העונה. הוא שב למגרשים כתשעה חודשים לאחר מכן, במשחק במסגרת ליגת המילואים, והספיק לערוך הופעת ליגה אחת בלבד באותה העונה. למרות החזרה המאוחרת, ווסטהאם חידשה לו את החוזה ופה בעצם החלה ההיכרות שלו עם הצוות הישראלי שלנו. העונה הסתיימה בירידת ליגה ופיטורי גרנט, אך הקשר נוצר בינו לבין בלבול.

אחרי עוד כמה שנים בליגות הנמוכות ובקבוצות מעבר לים, פרש ממשחק פעיל בגיל 36.

לאחר פרישתו ממשחק פנה בואה מורטה לקריירה מקצועית, שהחלה בשנת 2013 כחבר צוות באימון קבוצת הנוער של פולהאם. שנה לאחר מכן שב לקבוצה בה גדל, ספורטינג ליסבון, כעוזר מאמן הנוער של הקבוצה. זמן קצר לאחר מכן, התמנה למאמן הראשי של קבוצת הנערים (עד גיל 19).

בשנת 2015 חזר לאנגליה כסקאוט עבור ארסנל, קבוצתו הראשונה כשחקן באנגליה. בפברואר 2017 קיבל הזדמנות ראשונה כמאמן ראשי, בקבוצת סינטרנשה מהליגה השלישית בפורטוגל, אך הוא סיים את תפקידו בקבוצה בתום העונה לאחר שזו סיימה שלישית בטבלת הבית, ולא העפילה לפלייאוף.

כמאמן אין לו נסיון רב, אך הוא יודע לעבור עם שחקנים צעירים וגם ניסיונו כסקאוט במועדון כארסנל בהחלט יכול לתרום. אם הוא באמת יעזור לנו, רק העתיד יקבע, אך ממשיכים להרגיש שהמערכת קולטת אליה אנשים שבאמת רוצים להיות פה ואנשים שהמאמן באמת רוצה אותם לצידו.


bottom of page