top of page

גבירותי ורבותיי: הקלאסיקו הישראלי / עדן הרשקוביץ

מרומן פץ ועד ה-10:0, מהשיר של משינה ועד הגול של בניון בתוספת הזמן, היריבות בין הירוק לצהוב לאורך ההיסטוריה הייתה יותר מעוד משחק. קלאסיקה של ממש. מי בכלל מאמין עכשיו שהכול היה אמור להיות בכלל ברית אחים?

תאמינו או לא, היריבות ההיסטורית בין מכבי חיפה לתל אביב החלה אי שם בשנות ה50'. הירוקים, שחזרו לליגה הבכירה ציפו לאחוות אחים מהקבוצה של המרכז. באותם ימים עצם ההשתייכות לגוף מכבי אל מול הפועל או ההסתדרות גרמה למחוות קטנות מצד המועדונים. זה כלל לא מעט העברות שחקנים, סיוע כספי וגם להתאמץ פחות שצריך. בפועל, הצהובים הם אלו שהפרו את האחווה ודאגו לשמור את הפריפריה וההיררכיה של אז, במקומה.

כעשור לאחר תחילתה של היריבות, התחילו לצוץ לא מעט קולות של שבירת ההגמוניה מהצד הירוק. לאחר זכייה ראשונה בתואר גביע המדינה על חשבונה של היריבה המרה, נפל דבר ביריבות בין המועדונים עם קונצרט ירוק בראשותו של ג'וני הרדי. בכרמל חגגו 6:1 מהדהד שחקוקה עד היום ביריבות ההיסטורית. מספר שנים לאחר מכן והיריבות מעט הצטננה כאשר מכבי חיפה התחילה לחפש את עצמה בין הליגות ומכבי תל אביב נשארה יציבה והתמודדה על כל תואר שבדרך.

שנות ה80' הביאו איתם בשורה חדשה לכל תרבות הכדורגל שלנו בארץ. הקבוצה הצנועה מהכרמל שנדדה כאמור בין הליגות הנמוכות לליגה הבכירה התחילה לתקוע יתד בצמרת הכדורגל, לתקוף ולאיים גם על תארים כשההיסטוריה מספרת שניצחון קטן גדול בבלומפילד אי שם במחזור ה18 של עונת 1983\1984 על מכבי תל אביב הוא זה שלמעשה סלל את הדרך של הקטר הירוק לאליפות הראשונה בהיסטוריה. לקראת סוף שנות ה80' השליטה הירוקה בלטה בעיקר בזכות המשחק המפורסם (אך לא מתועד, עם אלף צופים בלבד בקריית אליעזר) שנכנס לספרי ההיסטוריה – 10:0 חלק ומהדהד. אך לא רק המשחק הזה מבטא את מה שהולך לבוא. עונה לאחר "טראומת קריית אליעזר" מכבי חיפה הביסה 5:0 את האורחים, וגם שתי עונות לאחר מכן הירוקים ניצחו באותה תוצאה.

מכבי חיפה התחילה לאסוף תארים רק לקראת אמצע שנות ה90'. יענק'לה שחר רכש את המועדון והפך אותו למקצועי ותחרותי ברמות שיכלו רק לחלום בכרמל. אותם שנים היריבות בין הקבוצות עמדה על סף פיצוץ שהשיא כמובן הגיע בעונת 1993\1994 המפורסמת. מכבי תל אביב פתחה את אותה עונה עם 11 ניצחונות רצופים והדרך לאליפות נראתה קלה מתמיד שרק הירוקים הצליחו לעצור את המאזן המושלם עם תיקו 1:1 ברמת גן. בהמשך העונה הגיע משחק העונה לחיפה והשאר? ככתוב בשיר של משינה "חזרנו מחיפה עם הפנים בין הידיים. האויב לא מפחיד, הוא רק זקוק לרחמים". בסוף אותה עונה גם העכירה את האווירה הפציעה של רומן פץ על ידי עבירה נוראית של שחקן הצהובים מאיר מליקה. משחק גביע מלא בעצבים ומתח בין 2 הקבוצות הגיע לפיצוץ כאשר הבלם החיפאי יצא באלנוקה עקב שבר ברגלו. מליקה בתגובה צעק אל ספסל הקבוצה "זיינתי אותו". באותו משחק תל אביב יצאה עם ידה על העליונה והצליחה להרוס מעט את העונה ההיסטורית של חיפה.

לאחר 7 שנים שחורות, הענק הירוק החל להתעורר שוב רק לקראת המילניום החדש. מכבי חיפה הגיעה בסוף עונת 2000\2001 לבלומפילד במטרה אחת ברורה; ניצחון והדרך לאליפות סלולה. הירוקים נתקלו ביריבה עיקשת אך שער היסטורי, מופלא, מטורף, משוגע ומדהים של בניון בתוספת הזמן קבעה שהאליפות חוזרת הביתה, לכרמל. 3 שנים מאוחר יותר, מכבי חיפה חוגגת היסטוריה שעולה לליגת האלופות בפעם הראשונה בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. המדינה הייתה בטירוף והירוק היה בהיר יותר מאי פעם. לקראת מחזורי הסיום היה ברור לכולם, ראש בראש צהוב נגד ירוק על האליפות. מכבי חיפה יצאה למשחק באשדוד כשמנגד מכבי תל אביב "התארחה" ברמת גן (אצטדיונה הביתי) מול הפועל פתח תקווה. המשחק שזכור לכל אוהד ירוק כמשחק הדמעות קבע שרק בזכות הפרש שערים, האליפות הלכה לגוש דן ולא לכרמל שם הייתה ראויה ללא צל ספק להגיע.

שנתיים לאחר מכן נפל דבר בכדורגל הישראלי. הסמל אולי הכי גדול של הכדורגל החיפאי, אייל ברקוביץ' חוצה את הקווים ועובר ליריבה המרה וחובר לגלאקטיקוס הצהוב לאחר שנים רבות שטייל בקבוצות מעבר לים. אותה "חבורה מופלאה" קורסת מהר מאוד ובצורה הכי קסומה גם רואה את מכבי חיפה חוגגת אליפות נוספת, תשיעית במספר. בעונת 2009\2010 עמדו אוהדי מכבי תל אביב בפני דילמה שמחזירה אותנו לתחילת הסיפור. מצד אחד, הפועל תל אביב, היריבה העירונית יכולה לזכות באליפות מצד שני היריבה ההיסטורית מכבי חיפה טוענת גם היא לכתר. ההיסטוריה מספרת שהמשחק אומנם נגמר ב2:0 קליל מאוד בבלומפילד, אך אלמלא חוסר מזל, התוצאה ההיסטורית של ה10:0 יכלה גם יכלה לחזור לחיינו.

הצהובים למעשה נראה שעשו הכל בכדי שהמשחק הקשה על הנייר יהפוך לקליל עבור הירוקים. המקרה האחרון בו הגיעו המפגשים לנקודת רתיחה היה במעמד גמר גביע המדינה בשנת 2016. הקבוצות נפגשו רק שבוע לפני, בו ניצחו הצהובים בבלומפילד 6:0. הקבוצה של רוני לוי שהגיעה מושפלת למשחק הגורלי ידעה שרק ניצחון יחזיר מעט מהכבוד האבוד וירגיע את הקהל שלא אהב את התבוסה הקלה לטענותיהם. הצהובים מבחינתם הגיעו זחוחים מתמיד, בקהל נשמעו קולות שאומרים "שרק" 3:0 יספיק הפעם.  בסופו של יום הגביע נדד לאחר 18 שנים לחיפה ובתל אביב? הצליחו לאבד תוך שבוע גם את האליפות וגם את הגביע.

בתקופה האחרונה אומנם היריבות בין המועדונים רק ממשיכה, אך ניתן לראות בבירור את המטוטלת שנעה בין השליטה הירוקה לצהובה. אבל מה זה משנה לאוהדים מי שולט, מדובר פה בקלאסיקו של ממש, היסטוריה שתימשך כנראה לעד. בפרק הבא נביא לכם משחקים בולטים וציוני דרך מן העבר שייתכן ולא שמעתם או שכחתם בין היריבויות של שני המועדונים הכי גדולים בישראל.

bottom of page