top of page

הגרלה סבירה למכבי ת"א – סקירת היריבות / שיקה רענן


מכבי ת"א הוגרלה יום (חמישי) לבית ב' , יש האומרים הגרלה קלה , שיקה רענן עורך לכם הכרות עם היריבות.



הכר את היריבה-סיקור יריבות מכבי ת"א(אלופת אירופה) בשלב הראשון של היורוליג לעונת 2014-2015

מכבי ת"א(אלופת אירופה, למי שהספיק לשכוח) הוגרלה היום לבית מס'2. בית די נוח.

בית מס' 2 כולל את צסק"א מוסקבה (רוסיה), מכבי תל אביב, מלאגה (ספרד), אלבה ברלין (גרמניה), צדביטה זאגרב (קרואטיה), לימוז' (צרפת).

הבית של מכבי נחשב לדי נוח, במיוחד לאור העובדה שארבע מתוך השש הראשונות עולות לטופ 16. וכמובן בהשוואה לבית המוות שהוא כמובן בית מספר 3, שכולל את ברצלונה, פנאתינייקוס, פנרבחצ'ה, ארמאני מילאנו ובאיירן מינכן. טורוב זגורזלץ' הפולנית. התחשב בכך, אין ספק שמכבי זכתה בהגרלה די נוחה.


אז אמנם אנחנו נמצאים עדיין בשלב מוקדם של הקיץ, ומרבית הקבוצות רק החלו בשלב בניית הסגל, אך בכל זאת זו הזדמנות טובה לעשות היכרות, אפילו אם שטחית, עם היריבות הבאות של הצהובים.





פעם אחרונה זה נגמר בגביע






צסק"א מוסקבה




בארון התארים: 6 זכיות ביורוליג, 24 זכיות באליפות ברית המועצות, 21 אליפויות בליגה הרוסית, 4 גביעי רוסיה, 3 גביעי ברית המועצות, 5 זכיות בליגת מזרח אירופה.


מה עשיתי בעונה שעברה: חצי גמר פיינל פור (הודחה בידי מכבי תל אביב), אליפות בליגה המזרח אירופית.


בפעם שעברה שנפגשנו: הפסד כואב בשנייה האחרונה מסל של טייריס רייס. לפני כן גברו הרוסים על הצהובים פעמיים במסגרת הטופ 16, כולל 65:100 במוסקבה.



מאמן: דימיטריס איטודיס


כוכבים: סוני ווימס, ויקטור חריאפה, ננדו דה קולו, מילוש תאודוסיץ'


אחרי שבעונה שעברה הזדמן למכבי תל אביב מפגש עם צסק"א מוסקבה בחצי גמר הפיינל פור, שכולנו זוכרים כיצד הוא הסתיים, הפעם הן נפגשות בשלב מוקדם והרבה פחות מכריע. בכל מקרה, לגיא גודס צפוי אתגר לא פשוט. מולו יעמוד עוד מאמן חסר נסיון יחסית ברמת היורוליג, בדמותו של דימיטריס איטודיס היווני, אטורה מסינה, שהקדנציה הראשונה שלו החזירה את קבוצת הצבא האדום לצמרת האירופית, לא הצליח לשחזר את ההצלחה בשנתיים האחרונות ונפרד מבירת רוסיה, כנראה לטובת משרת עוזר מאמן באן.בי.אי, אולי בסן אנטוניו ספרס. את מקומו על הקווים יתפוס דימיטריס איטודיס היווני, שמנוסה מאוד ביורוליג אמנם, אבל לא כמאמן ראשי. אחרי ששימש 13 שנה כיד ימינו של ז'ליקו אובראדוביץ' בפנאתינייקוס, עבר איטודיס להדריך את באנביט אשתקד. לאורך כל העונה הרגילה הוא הוביל את הליגה הטורקית, אבל בכל מעמד גדול – פלייאוף, גביע ואפילו ביורוקאפ שם הפסידה גם למכבי חיפה וגם להפועל ירושלים – נכשל.איטודיס נחשב למוח כדורסל מבריק, אבל ספק אם יוכל לעמוד בלחץ של אחת המשרות הכי מלחיצות בכדורסל האירופי.

כהרגלם, הרוסים מתחמשים בגדול בקיץ ומתכוננים לעוד קיץ עם שינויים נרחבים בסגל. אטורה מסינה כבר לא פה, ואיתו גם דן שמיר כמובן, אך מסע הרכש החל עם החתמתו של ננדו דה קולו הצרפתי המצוין, שחוזר ליבשת הישנה אחרי שנתיים מאכזבות ב-NBA. צסק"א החליטה להשאיר את סוני ווימס ומילוש תאודוסיץ', שני שחקנים שאכזבו בגדול במאני טיים בפיינל פור, אך מעטים מחזיקים ברמת כישרון שמשתווה להם באירופה. ג'רמי פארגו צפוי לעזוב, וכך גם ארון ג'קסון. גל ההחתמות לא יעצור בדה קולו, מן הסתם,

כמו תמיד, הרוסים מתכננים רכש גדול והמטרה העיקרית שלהם הוא ניק קלאת'יס, ששוקל חזרה לאירופה אחרי עונת רוקי באן.בי.אי. גם דריק בראון מלוקומוטיב קובאן ויונאס מאצ'וליס מפנאתינייקוס נמצאים ברשימת המועמדים להצטרף לצסק"א, שמן הסתם שוב תעמיד שתי חמישיות של מיליונרים.

אך מכבי תל אביב כבר מורגלת היטב בהתמודדות עם הדוב הרוסי.


אוניקאחה מלאגה



בארון התארים: זכייה באליפות ספרד, זכייה בגביע המלך, זכייה בגביע קוראץ' .


מה עשיתי בעונה שעברה: הדחה בטופ 16 ביורוליג, חצי גמר הפלייאוף בספרד, רבע גמר גביע המלך

בפעם שעברה שנגשנו: בעונה הרגילה לפני שנתיים – הפסידה לצהובים 85:80 בבית במחזור הפתיחה של 12/13, ניצחה ביד-אליהו 62:64.

מאמן: חואן פלאסה

כוכבים: זוראן דראגיץ', ג'ייסון גריינג'ר, פראן ואסקס


האנדלוסים ניצלו העונה מאובדן הכרטיס החופשי ליורוליג בזכות פוטו פיניש חזק לעונה, שהחלה באכזבה גדולה והסתיימה למרבה המזל בהעפלה לחצי גמר הליגה הספרדית.

על פניו, מדובר כבר שנים באופן כמעט מסורתי בנציגה הכי חלשה של ספרד ביורוליג. מאז 2007, אז הדהימה בהעפלה לפיינל פור, היא לא הצליחה לעבור את שלב הטופ 16. עם זאת, בעונה שעברה הורגש שיפור ניכר עם בואו של המאמן חואן פלאצה מז'לגיריס ואחרי שנתיים רצופות בהן לא העפילה מלאגה אפילו לפלייאוף, היא סיימה במקום הרביעי ונתנה פייט לא רע לריאל מדריד בחצי גמר הפלייאוף.



מלאגה היא קבותה ביתית, והאולם שלה-מרטין קרפנה, שמסוגל לאכלס קרוב ל-11 אלף צופים, צפוי להיות מלא במשחקי היורוליג העונה, ולפחות שם צפוי למכבי תל אביב אתגר לא קל. במהלך הקיץ הקרוב צפויים שינויים ניכרים. ניק קיינר מדלי, שכיכב במדי הקבוצה אשתקד, עזב לטובת חוזה באסטנה הקזחית. לעומתו, הכוכב השני של העונה שעברה זוראן זראגיץ', האח של, חתם רק לפני כמה יומיים על חוזה לשתי עונות נוספות בקבוצה. פראן ואסקס המוכשר והמבוזבז אמור להישאר אף שלא חתם רשמית על החוזה, וג'ייסון גריינג'ר, השחקן האורוגואוי היחיד ביורוליג בעונה החולפת, יוביל את הקבוצה מעמדת הרכז.

הרכש של הקבוצה מסתכם בינתיים בוולדימיר גולובוביץ' וסטפן מרקוביץ', ועל פי השמועות היא תנסה להתחזק גם בדושקו סבאנוביץ'.



אלבה ברלין



בארון התארים: זכייה בגביע קוראץ', 8 אליפויות גרמניה, 8 גביעים בגרמניה


מה עשיתי בעונה שעברה: הדחה ברבע גמר היורוקאפ, הפסד בגמר הפלייאוף הגרמני, זכייה בגביע הגרמני

בפעם שעברה שנפגשנו: הפסד כפול לצהובים לפני שנתיים – 78:76 בבית ו-78:62 בחוץ.

מאמן: סשה אוברדוביץ'


כוכבים: לאון ראדושביץ', רג'י רדינג, קליף האמונדס


סגנית האלופה הגרמנית קיבלה בשנים האחרונות מספר פעמים כרטיס חופשי למפעל הבכיר באירופה, בעיקר בזכות החוסן הכלכלי ובסיס האוהדים הרחב שלה. השנה חוזרת ליורוליג לאחר שנת היעדרות. לקבוצה מהבירה יש מסורת ארוכה ומוצלחת באירופה, אף שבשנים האחרונות היא לא הצליחה להגיע להישגים משמעותיים בגרמניה.והאליפות האחרונה הייתה ב-2003. עכשיו היא חוזרת לבמה המרכזית של אירופה אחרי שבעונה שעברה אחרי שנת נראתה אלבה מצוין ביורוקאפ, אבל הודחה ברבע הגמר מול ולנסיה שהמשיכה לזכייה בתואר. בהשתתפות הקודמת שלה במפעל הגיעה אלבא לטופ 16, כשהיא מציגה את אחד האולמות הכי מלאים ומפוארים ביבשת, גם אם לא הכי ביתיים שיש.

אלבה עדיין שוקדת על בניית הסגל, שנמצא בשלבים התחלתיים למדי. לאון ראדושביץ' הקרואטי ורג'י רדינג, גארד מוכשר שעשוי לבצע קפיצת מדרגה לקבוצה בכירה יותר ביבשת בעונה הבאה, יובילו את הקבוצה. המאמןסשה אובראדוביץ' הסרבי, ששיחק בקבוצה בתור הזהב שלה באמצע שנות התשעים, הוא מאמן טוב ושיטתי שרשם הצלחות יפות בקבוצות הבינוניות יותר ועתה רוצה לעשות לעצמו שם גם במפעל הבכיר ביבשת.

פרט לנילס גיפאי, שחוזר למולדתו מארה"ב אחרי שתי זכיות באליפות המכללות עם קונטיקט, עוד לא רשמה אלבא רכש כלשהו, אך ישנם כמה מועמדים.








צדביטה זאגרב





בארון התארים: זכייה באליפות קרואטיה, שתי זכיות בגביע הקרואטי

מה עשיתי בעונה בעונה שעברה: זכייה באליפות ובגביע הקרואטי, הדחה בשלב 32 הגדולות ביורוקאפ, הפסד בגמר הליגה האדריאטית

בפעם שעברה שנפגשנו: הפסידה לצהובים שלוש פעמים במסגרת הליגה האדריאטית לפני שלוש שנים, כולל במשחק הגמר.

מאמן: יסמין רפשה


כוכבים: מריו דלאש, מרקו תומאס


צדוויטה תחזיר את קרואטיה למפת היורוליג, אחרי שנת היעדרות ולאחר שציבונה זאגרב ויתרה על זכותה. את יסמין רפשה כולנו זוכרים כאיש שהושפל ונדרס על ידי מכבי תל אביב בגמר היורוליג הגדול ההוא ב-2004 בתל אביב יחד עם בולוניה, אך בניגוד לתקופה ההיא, הפעם הוא הכוכב הראשי בהצגה. הקרואטים נחשבים לקבוצה העשירה ביותר מבין הקבוצות מאזור הבלקן, וכבר שנים מכוונים להפוך לדיירת קבע ביורוליג. בשנים הראשונות לפרויקט זה לא כל כך הצליח, אך בעונה החולפת הם עמדו ביעדים ועשו צעד ראשון לעבר המטרה עם דאבל היסטורי ואליפות ראשונה בקרואטיה. הסגל מורכב בעיקר משחקנים מקומיים. נולאן סמית' המוכשר, שהצעיד את הקרואטים להצלחות בעונה שעברה, יעזוב קרוב לוודאי לטובת חוזה שמן בקבוצת יורוליג אחרת. מרקו תומאס הוותיק והמנוסה יוביל בכל הקשור לקליעה, ואליו יצטרפו אנטה דלאש הצעיר ונמניה גורדיץ', הרכז המוטנגרי, שהוחתם רק לאחרונה.





לימוז'





בארון התארים: זכייה ביורוליג, 10 אליפויות צרפת, 6 גביעים בצרפת, זכייה בגביע ספורטה, 3 זכיות בגביע קוראץ'


מה עשיתי בעונה שעברה: זכייה באליפות צרפת

בפעם שעברה שנפגשנו: פגשה את הצהובים בליגה האירופית בעונת 97/98 – הפסידה בארץ 62:78 אבל ניצחה בצרפת 77:78.

מאמן: ז'אן מארק דופרז


כוכבים: ג'יי פי בטיסטה, אלכס אקר, אדריאן מוארמן, פפ אמאגו


אין ספק שחובבי נוסטלגיה מרוצים מאוד מהמפגש עם הצרפתים, שלעולם ייזכרו בכדורסל האירופי כאלו שהשלימו את אחת הסנסציות הגדולות בתולדות הענף, עם הזכייה הזכורה בגביע אירופה ב-1993. אחרי שנים של דשדוש בליגה הצרפתית השנייה, לימוז' חזרה בשנים האחרונות לליגה הצרפתית הבכירה, ובעונה החולפת היא גם סוף כל סוף הצליחה להניף את התואר. במהלך הקיץ נפוצו שמועות לפיהן לימוז' מנסה להשיב אל מאחורי הקווים את בוז'ה מאליקוביץ', אותו מאמן שהצעיד אותה להישג הבלתי נשכח לפני 21 שנה, אך המהלך לא הבשיל. מהקבוצה ההיא כמובן לא נותר זכר, אך ניתן למצוא בסגל את אלכס אקר – פעם מי שנחשב ליורש של אנתוני פארקר באירופה. אקר עשוי לעזוב את הצרפתים, אך מי שבכל מקרה יישאר הוא הסנטר הכבד והמאסיבי ג'יי פי בטיסטה, ואיתו עוד כמה מקומיים לא רעים, כגון אדריאן מוארמן הנכלל בסגל הנבחרת הצרפתית ופפה אמאגו, שבעברו לבש את מדי הטריקולור.

ספק אם ביכולתה להתמודד עם הקבוצות הבכירות של הבית. בשנים האחרונות האלופה והנציגה ביורוליג של הצרפתים משתנה כל עונה, ואם לימוז' לא תתחזק באופן משמעותי, הקאמבק ההיסטורי עלול להיזכר כהבלחה חד פעמית.


bottom of page