top of page

הדרבי בדפי ההיסטוריה

הדרבי החיפאי העניק לנו המון משחקים משוגעים לאורך ההיסטוריה. חלקם נרצה לשכוח, אבל את רובם אנחנו זוכרים היטב ולטובה. מעבר למשחקים שמסוקרים רבות בשנים האחרונות, נביא חמישה שלא בטוח שזכרתם או הכרתם

צילום: אבישי אקהויז


הדרבי החיפאי ידע המון ירידות ועליות במהלך השנים. לא מעט שנים שהפועל בילתה בליגה השנייה ולא מעט שנים שהצד הירוק ראה את האדומים מליגה נמוכה. בניגוד למה שרוב האנשים חושבים או יודעים, שורשי הסכסוך בדרבי החיפאי נעוץ עמוק בהיסטוריה הפוליטית של המדינה. הפועל חיפה הוקמה כקבוצת פועלים סוציאליסטית שזוהתה בעיקר בשלטון מפא"י; ובנוסף, הצד האדום גם נתמך בידי השלטונות ונחשב לקבוצה המייצגת של הממסד. האוהדים האדומים זוהו עם תנועות השמאל וברובם היו ממעמד בינוני שעסקו בתעשיות השונות בחיפה וכללו גם לא מעט משכילים ובעלי מקצוע חופשי. מנגד, הצד הירוק נתמך פחות בידי השלטונות ונאלץ להיאבק על עצם קיומו. האוהדים הירוקים ברובם היו מהמעמד הבינוני נמוך, דבר שהתהפך בתחילת שנות ה90' כשמכבי התחילה לקטוף תארים וכמובן נכנס לשוק גם הבעלים החדש והרענן דאז – יענק'לה שחר.

ההיסטוריה מספרת שבין הקבוצות ההגמוניה לא הצליחה לתפוס צד לאורך זמן. בשנים הראשונות למדינה נרשמו לא מעט תוצאות היסטוריות כולל הניצחון הכי גדול של הצד האדום. בשנות ה60 מכבי לא הצליחה כמעט לנצח את הפועל. למעשה משנת 62' עד 69' הירוקים לא ספרו ניצחון אחד. לאחר מכן הגיע עידן שנמשך 19 שנים בו האדומים לא הצליחו לנצח (76'-95'), כחלק גדול מהסיבה לתקופה הארוכה, היא עצם כך שהקבוצות שהו לא מעט בליגות המשנה. לאחר שנות האלפיים (05'-15') שוב בלט חוסר היכולת של מכבי לנצח את הפועל בדרבי כאשר עידן זה נגמר ב14.3.2015 בו ניצחו הירוקים 2:0 משערים של טאלב טאווטחה ועידן ורד. בזמננו כזכור, הניצחון הירוק האחרון בליגה נרשם אי שם לפני 3 שנים אך למרות זאת, ניתן בבירור לראות שהדרבי ברובו לאורך ההיסטוריה צבוע ירוק בהיר.

יריבות בין שני המועדונים ומאז ומתמיד / צילום: מועדון האוהדים


משחקי דרבי היסטוריים:

8.12.1973 – כדורגל בצל המלחמה – 4:1 ירוק.

1973 זכורה לעם ישראל כשנה מאוד כואבת. לקראת סוף אוקטובר, במהלך יום הכיפור תקפו צבאות ערב את מדינתנו הקטנה, אך הצבא הישראלי הצליח להפוך את הגלגל וכנגד כל הסיכויים לנצח את המלחמה. פחות מחודש ובצל אותה תקופה התרחש הדרבי החיפאי – 8 אלף אוהדים ביציעים של קריית אליעזר זוכים למעט עדנה לאחר ניצחון גדול על הפועל מצמד של משה אגמי, יהושע גל ומנשה מזרחי. בצד האדום מספרים עד היום שהבלמים באותו משחק היו בכלל במילואים וגוסיו בצו חירום.

הרכב הירוקים: יצחק כהן, משה (מוטי) ברגר, יעקב דרך, אריה עפרוני, ישיעיהו שווגר, יגאל גרובר, יהושע גל, שלמה בנדו, אהרון גרשגורן, משה אגמי, מנשה מזרחי, יצחק אהרונוביץ וחיים פורטה.

27.10.1984 – ניצחון קטן לאחר 7 שנים בלי דרבי – 1:0 ירוק.

4 שנים בילתה מכבי בארצית ועוד 3 שנים של הפועל מנעו את קיום הדרבי החיפאי למשך 7 שנים ארוכות מאוד. אוהדי הירוקים שזכו לראות אליפות ראשונה חיכו בקוצר אוח לקיום המשחק, כ- 18 אלך צופים נדחקו בקריית חיים לראות את האלופה מכבי חיפה מנצחת את העולה החדשה 1:0 משער של רוני רוזנטל. שליטה ירוקה ברורה הייתה צריכה להיגמר בתבוסה, אך השוער הצעיר גיורא אנטמן מנע זאת מהירוקים.

הרכב הירוקים: אבי רן, איתן אהרוני, ציון מרילי, אלי כהן, רפי אוסמו (הגדול), יוסי קרמר, אברהם אבוקרט, ברוך ממן, משה סלקטר, רוני רוזנטל וזאהי ארמלי.

הרכב הירוקים: אבי רן, איתן אהרוני, ציון מרילי, אלי כהן, רפי אוסמו (הגדול), יוסי קרמר, אברהם אבוקרט, ברוך ממן, משה סלקטר, רוני רוזנטל וזאהי ארמלי.

12.3.1994 – דרבי חיפאי בבלומפילד, הניצחון הירוק הכי גדול בהיסטוריה – 6:1 ירוק.

עונת 93\94 האגדית הביאה עימה לא מעט סיפורים ושיאים. בעקבות עונש רדיוס, זכר לזריקת תפוז על הקוון במשחק הקודם נגד מכבי תל אביב, אירחה מכבי חיפה את הפועל בבלומפילד. כעשר דקות מתחילת המשחק, גשם שוטף גרם לעצירתו לכמה דקות. הגשם נפסק ואיתו התחיל מבול שערים ירוקים; כשהשעון הראה על הדקה ה55 התוצאה הייתה כבר 6-0 ירוק והקל היה בטירוף מוחלט. בסיום מכבי חיפה סופרת 12 דרבים רצופים ללא הפסד שמתפרסים על גבי 17 שנה. מכבי חיפה רושמת את הניצחון הכי גדול בדרבי, אך לצערם של האוהדים הירוקים לא נכבש עוד שעה שישווה את ההפסד הכי גדול לאדומים.

הרכב הירוקים: רפי כהן, אלון חרזי, רומן פץ, מרקו בלבול, משה גלאם, אלון חזן, סרגיי קנדאורוב, רוני לוי, אייל ברקוביץ, ראובן עטר ואלון מזרחי.

שליטה ירוקה / צילום: אורטל דהן זיו


30.05.1995 – נקמה ירוקה בגמר הגביע – 2:0 ירוק.

בשנת 62' נערך הדרבי בפעם הראשונה במעמד גמר גביע המדינה. למרות עדיפות ירוקה, הייתה זו הפועל שזכתה בגביע וגרמה לאוהדים הירוקים לחכות עוד 20 שנה לתואר. 23 שנה מאוחר יותר, 24 אלף צופים הגיעו לרמת גן המיתולוגי בכדי לראות את הדרבי החיפאי בפעם השניה במעמד גמר הגביע. הפעם הירוקים עמדו במשימה וחזרו עם הגביע. בניגוד לפעם הקודמת הירוקים שלטו לאורך כל המשחק ושער מוקדם של עופר שטרית יחד עם שער של משה גלם חתמו את התוצאה. הגביע הירוק החמישי בדרך הביתה, שנה אחרי העונה ההיסטורית שהסתיימה עם עונה ללא הפסד.

הרכב הירוקים: רפי כהן, אלון חרזי, מרקו בלבול, דניאל צבר, משה גלם, אלון חזן, סרגיי קנדאורוב, רוני לוי, אייל ברקוביץ', חיים רביבו ועופר שטרית.

22.11.1999 – על ההפסד הראשון של הפועל חיפה כאלופה – 3:2 ירוק.

הפועל חיפה הגיע בפעם הראשונה (והיחידה) הגיעה לדרבי עם התואר אלופה. מנגד, מכבי חיפה הגיעה למשחק עם ההתקפה הכי טובה בליגה ויוסי בניון אחד. 15 אלף צופים נחכו במשחק ונהנו מכל רגע.

המשחק התחיל עם המון עצבים כיאה לדרבי וכיאה למשחק גדול. המחצית הראשונה נגמרה בתוצאה מאופסת והדרמה, עמדה ממש בפתח. הירוקים כבר עלו ליתרון כפול שנמחק בכמה דקות בבליץ אדום על השער של דווידוביץ'. 5 דקות לסיום נכבש השער אולי הכי מפורסם בתולדות הדרבי כשבניון עובר את רן בן שמעון מהפועל ומשלים את הניצחון הירוק ולמעשה ההפסד הראשון של הפועל כאלופה.

הרכב הירוקים: ניר דוידוביץ', אלון חרזי, אריק בנאדו, אדורם קייסי, אבישי ז'אנו, ואסילי איבנוב, יז'י בז'צק, יוסי בניון, רפי כהן, סרגיי קלשצ'נקו וגיורגי גחוקידזה.


bottom of page