top of page

המלחמה על האמצע

מאת סער סטרולביץ' | מה לא נכתב ולא נאמר על המשחק היום, חזרתו המרגשת של פפ לקאמפ נואו, התמודדות בין שתי הקבוצות הנחשבות לטובות בעולם, שתי מכונות שעובדות בקצב מהיר ויעילות כמעט בצורה מושלמת. במכונה כמו במכונה אין טעויות ואם יש אז המאמן חוטף. אחוזי החזקת הכדור של שתי הקבוצות על היריבות שלהן נראות לעיתים לא מציאותיות והכל מתחיל בלב המכונה בין אם הבווארית ובין אם הקטאלונית-הקישור

מי שעוקב אחרי משחקיה של באיירן מינכן לא יכול שלא לקבל דה ז'ה וו מאותה קבוצה גדולה של גוארדיולה בברצלונה, הנעת הכדור הסבלנית, לחץ גבוה מאוד על כל המגרש, אפילו נוייר משחק לעיתים כמו שחקן שדה כשהוא עוזר בהנעת הכדור מאחור ולא מעיף כדורים סתמיים כמנהג רוב השוערים ברחבי היבשת. כנראה שפפ גוארדיולה לא חסיד גדול של המשפט "הרכב מנצח לא מחליפים" כששינה לגמרי את פילוספיית המשחק שדגל בה יופ היינקס והובילה את באיירן לטרבל היסטורי. פפ ידוע כאחד שחושב מחוץ לקופסא ותמיד מנסה לחדש ולהפתיע.


הורד

אחד המהלכים המפתיעים שעשה היה להסיט את פיליפ לאם שנחשב לכל הדעות למגן הטוב בעולם לעמדת הקשר האחורי, גם דוד אלאבה המגן האוסטרי של הבווארים נוסה בעמדת הקשר לא מעט העונה עד שנפצע, הכל כדי לקדש את המטרה החשובה בעיניו של המאמן הקטאלני והיא לעבות את הקישור. מבחינתו כל שחקן צריך וחייב לדעת לשחק בכמה תפקידים כדי שיוכל לשנות מערכים בעת הצורך גם תוך כדי משחק [דבר שקרה לא מעט השנה], וכמובן כדי לשפר את הנעת הכדור והחזקת הכדור המטורפת של הבווארים שמגיעה לפעמים למעל מ70 אחוז[!!].

בברצלונה עברו הרבה מים בנהר ה"בסוס" מאז שפפ החליט לעזוב את ביתו לחפש לו אתגרים חדשים, לואיס אנריקה הוא כבר המאמן השלישי שעומד על הקווים מאז תקופת פפ וברצלונה השתנתה מאוד בשנים הללו. נכון ברצלונה עדיין מחזיקה בכדור יותר מירובתיה אך לא במספרים מפלצתיים כמו שעשתה עם פפ גוארדיולה, קרלוס בראבו וטר שטגן בהתאמה כבר מקבלים אישור להעיף את הכדור קדימה אם העסק נתקע, דני אלבס וג'ורדי אלבה משתמשים בהרמות מן הצדדים, מהלך שבתקופת גוארדיולה היה נראה שנאסר על השחקנים אך אנריקה מעודד אותו ועובד עליו גם באימוני הקבוצה.

הקישור הופך לקצת פחות קריטי כשהוא אחראי בעיקר להעביר את הכדורים למסי וניימאר שמייצרים את רוב המהלכים. לראייה אנדרס אינאייסטה לדעת רבים גדול שחקני ברצלונה בתור הזהב בישל בשבוע שעבר את הבישול הראשון שלו בליגה העונה! מעט מדי ואפילו קצת מביך לקשר בחודש מאי.

אז איזה קישור ינצח היום? מצד אחד יש לנו קישור מעובה שבאיירן הולכת להציג היום: טיאגו אלקנטרה עוד סיפור בפני עצמו השחקן שיועד להחליף את צ'אבי הגדול אך לא היה מוכן לחכות ומצא את עצמו בגרמניה. צ'אבי אלונסו אלוף עולם ואחד ששיחק נגד ברצלונה לא פעם ולא פעמיים. בסטיאן שויינשטיגר עוד אלוף עולם וקשר מהרמה הגבוהה ביותר ופיליפ לאם קפטן גרמניה ובאיירן ששורף את הצד הימני של המגרש עם קילומטרז' שלא היה מבייש רכב בגילו.

המארחים יעלו עם השלישייה הקבועה שלהם השנה הכוללת שני אלופי עולם בדמותם של בוסקטס ואינאייסטה, הצלע השלישית תהיה איבן רקיטיץ' כוכבה של סביליה שהגיע העונה ובעיקר משתדל לא להפריע ולהשתלב במערך. אציין גם את צ'אבי שאין לי ספק שיקבל דקות משמעותיות היום, אחרי שבתקופה האחרונה הוא מגלה יכולת טובה ונותן ניצוצות לשחקן המדהים שהיה, בעיקר תחת פפ גוארדיולה.

אז פפ נתן ופפ לקח, נתן את סגנון המשחק הייחודי שלו אך גם לקח אותו איתו שעזב וסביר להניח שכשיעזוב לבסוף את גרמניה סגנון המשחק שלו יילך איתו ולא יישאר כירושה להנהלת המועדון. גוארדיולה היה קשר גדול וכך גם הוא מאמן את הקבוצות שלו עם דגשים רבים לעבודת הקשר. לחץ בלתי פוסק, מינימום איבודים, מקסימום מסירות ויצירת מצבי הבקעה לחברים. גוארדיולה מבין את גודל האתגר שניצב מולו היום ויודע שרק בעזרת מלחמה חסרת פשרות ואפס טעויות הוא יוכל לעבור את קבוצת נעוריו. ולואיס אנריקה?הוא סומך על איזה ארגנטיני מקועקע שיעשה בשבילו את ההבדל.

כותב הטור הינו תלמיד במכללת "ספורט פאנל" בניהולו המקצועי של נדב יעקבי

bottom of page