top of page

התשובה הקוריאנית לרונאלדו: תכירו את הכוכב הבא מאסיה

מאת אורן טל | לא הרבה כוכבים נוהרים לזירה האירופאית כל הדרך מיבשת אסיה, ובמיוחד לא מדרום קוריאה. מעבר למטבח הקוריאני הנפלא שהביא לנו את הטמפורי והקימצ'י, ולצד הצפוני של המדינה שגזר עלינו ובעיקר על עצמם דיקטטור לא כל כך סימפטי, הקוריאנים הם לא מיצואני הכדורגלנים מהמשובחים שיש לנו על הגלובוס

האסייתי האחרון שבאמת היה משובח היה פארק ג'י-סונג שכיכב מאמצע שנות האלפיים במדי מנצ'סטר יונייטד והצליח לקטוף איתם 4 אליפויות ואף את גביע אירופה לאלופות, אך מאז ימי הזוהר של פארק, קשה היה לשים את האצבע על היהלום הבא תוצרת קוריאה. אלא שבשנתיים האחרונות הסקאוטרים ברחבי אירופה מתחילים להתרגל לשם חדש שמעטר את הדף הראשי בפנקסים, חלוץ צעיר שבדרכו להיות הכוכב של נבחרת דרום קוריאה, הפנים של הכדורגל ברחבי אסיה והשם החם בחלון ההעברות בקיץ הקרוב, תכירו את אוות נפשם של הגדולות באירופה- יונג מין-סון.

"יש לו את כל הארסנל ההתקפי בצורת המשחק שלו"

למי שראה את הילד הזה משחק ברור לחלוטין כי הדרום קוריאני הוא עילוי. מספיק אפילו להציץ בסרטוני הביצועים שלו אשר רצים ברחבי הרשת בשביל להבין באיזה כישרון מלהיב מדובר כאן ולמה הוא הולך להיות סופרסטאר בשנים הקרובות. "הוא סופר שחקן כדורגל, גם מהיר וגם דינמי" אמר עליו לא אחר מאשר ה"קייזר" פרנץ בקנבאואר האגדי. בגיל 16 בלבד החל הילד את המסע שלו אל עבר התהילה כשנדד מסיאול בירתה של קוריאה הדרומית עד לאקדמייה של המבורג שבגרמניה. במהלך שנתיים בהן שיחק במחלקות הנוער ובקבוצת המילואים הספיק סון להבקיע 16 שערים ב-33 הופעות.


היה זה בעונת 2010/11 שהדרום קוריאני עשה את קפיצת המדרגה שלו לבוגרים כאשר במשחקי טרום העונה קרע רשתות, והשיג לעצמו את ההוקרה המגיעה לו בדמות חוזה מקצועי בקבוצה הבוגרת עליו חתם ביום הולדתו ה-18.השער הראשון שלו בבונדסליגה היה אחרי ריצה שוטפת מקו מחצית המגרש במשחק מול קלן ב-2010, הקפצה בימין מעל השוער וגלגול לרשת בשמאל, והנה לכם הכובש הצעיר ביותר בכל היסטוריית 124 השנים של המבורג. שלוש שנים בהן הבקיע 20 שערים ב-70 משחקים במדים האדומים-לבנים הספיקו להקנות לו את הזכות והכבוד להיות ההעברה היקרה ביותר בהיסטוריה של באייר לברקוזן(עד האקאן צ'לנגולו שהגיע השנה), אשר שלפה מכיסה 14 מיליון דולר על הוירטואוז מסיאול.

"הוא כישרון צעיר שמחזיק ביכולת לפתח את הקריירה שלו ולהיות כדורגלן ברמה עולמית", טען מנהלה המקצועי של לברקוזן. עונתו הראשונה בבאיי ארנה נפתחה עם שני שערים ובישול בהופעות בכורה בליגה ובגביע הגרמני, ובלברקוזן כבר התחיל להימחות זיכרונו של אנדרה שורלה יקיר האוהדים שעזב לצ'לסי באותה עונה. את עונת 2013/14 סון סיים עם 10 שערים ב-31 הופעות, שבאחת מהן הספיק גם לצרור שלושער לרשתה של המבורג האקסית. באותו קיץ החלו כבר גישושים מצד קבוצות מהפריימר-ליג כגון טוטנהאם, צ'לסי ומנצ'סטר יונייטד, אך גם יונג מין-סון וגם לברקוזן ידעו שזה עדיין מוקדם, החלוץ הצעיר עדיין מתהווה ונרקם בחלק ההתקפי של הקבוצה תחת רוג'ר שמידט והגיחה שלו לגדולות עוד תגיע. אבל השנה זה כבר מתרחש אל נגד עינינו, הדרום קוריאני הרשית כבר 10 שערים ב-23 הופעות בליגה, ועוד 5 שערים בליגת האלופות, צמד בשלבי ההעפלה לצד שלישייה בשלב הבתים.

הציג לנו שלושער מול וולפסבורג במשחק משוגע, צמד קריטי מול זניט סט.פטרסבורג ודריבלים סוחפים ומסחררים במהלך כל העונה שמעמידים אותו בצמרת השחקנים בבונדסליגה עם אחוזי הדריבל הגבוהים ביותר. ביחד עם הרכש החדש האקאן צ'לנגולו, סון סחב את באייר לברקוזן עד לשלב שמינית הגמר בליגת האלופות  וכולנו יודעים איך זה נגמר לרוע מזלם של הגרמנים, אחרי לילה גדוש אמוציות בויסנטה קלדרון. גם בנבחרת הדרום קוריאנית אותה הולך להוביל החלוץ הצעיר בשנים הקרובות במפעלים הבינלאומיים, כבר אפשר לראות את התרומה האדירה שלו- בגביע אסיה סון הוליך את נבחרתו עד לשלב הגמר לראשונה מזה כמעט 20 שנה שהם לא נכחו במעמד המכובד, כשעל הדרך הוא כובש 3 שערים בשלבי ההכרעה, כולל שער שיוויון דרמטי בתוספת הזמן בגמר הגביע מול אוסטרליה, מה שלצערו לא הספיק לנבחרתו שספגה שער נוסף בהארכה, שער שנתן לאוסטרלים  את התואר בסופו של יום.

במונדיאל האחרון הנמרים האסייתיים  אומנם לא הגיעו רחוק, אך החלוץ הספיק לכבוש שער בכורה במפעל היוקרתי, ובדרום קוריאה משוכנעים שברוסיה 2018 הפנומן ייקח את המושכות ויצעיד את הנמרים עד לשלבי ההכרעה. את ההישג של 2002 כאשר המונדיאל נערך בקוריאה והנבחרת הגיע לחצי גמר יהיה קשה לשחזר, אך עד אז הפוטנציאל הצעיר כבר ירקם עור וגידים ולא יזיק לפנטז על הפתעה כזו או אחרת.

"הוא לא גדול פיזית, אבל הוא ההגדרה לסכנה אמיתית מול השער"

'סונסיישן', 'סונאלדו', אלו רק חלק מהכינויים שהתקשורת וחבריו לקבוצה הדביקו לסון הצעיר, והוא הרוויח את הכינויים הללו ביושר ובשמחה רבה לאור העובדה שהאליל שלו זה לא אחר מאשר רונאלדו. ישנם כל כך הרבה אלמנטים ייחודיים בצורת המשחק שלו שקשה מאוד שלא לשים לב אליהם. סון הוא קודם כל דריבליסט בחסד, הרבה לפני שהוא סקורר גדול או אצן שחורש כל פיסת דשא במגרשים.

מהירות קבלת ההחלטות שלו וקריאת שפת הגוף של המגן בכזאת נונשלנטיות היא פשוט מדהימה בהתחשב בעובדה שמדובר כאן בשחקן שהוא רק בן 22. עם השנים היכולת הזאת רק תשודרג ואנחנו נוכל בסך הכול לשפשף את העיניים כשנראה את הדרום קוריאני זורק מגנים על הדשא כאילו היו קליפות אדממה. הזכרנו את המהירות שלו קודם, להוציא את העובדה שסגנון הריצה שלו נראה כמו בן כלאיים של פדרו רודריגז ואריאן רובן (לא שיש משהו רע בזה), היציאה הזריזה שלו מהמקום והדרך בה הכדור נדבק לו לרגל בזמן ריצה נותנת יתרון גדול לחלוץ כשזה מגיע עם הפנים לשער.

והסיומת? מלוטשת כדוגמנית על שער מגזין יוקרתי. אולם הפלוס העיקרי בסגנון המשחק של הדרום קוריאני וזה יתרון שרק מעטים החלוצים אשר מתהדרים בו, זה ורסטיליות. רגל ימין ורגל שמאל הן שוות ערך לחלוטין גם בכדרור וגם בבעיטה לשער, בעיטה חזקה וקטלנית. "אבא שלי מגיל קטן לימד אותי לשלוט בכדור בשתי הרגליים" הודה סון בריאיון בגרמניה. קשה להבחין בסירבול בטכניקת המשחק שלו, נדיר מאוד.

הוא עדיין לא נראה במצב של מהלכי מלאכת מחשבת המלווים בחשיבה של 3 צעדים קדימה, אבל החלקלקות שלו עם הכדור גורמת לנו להאמין כך. עם הזמן הוא יגיע לרמה הזאת מבחינה מנטלית גם. הוא עדיין לא יכול להוות ציר התקפי בקבוצה מהדרג העליון, אבל בכושרו הנוכחי הוא בהחלט יכול לשמש כינור שני בהתקפות כמו בארסנל, אתלטיקו מדריד וליברפול. צריך לשמור על סון בכפפות של משי ולא לעשות את הטעות הכל כך שרירותית וללכת לאימפריה כלשהי במסווה של לזרוק אותו למים העמוקים כשבפועל הוא יתייבש על הספסל.

צנום, גבוה ובעל בייבי-פייס טיפוסי, יונג מין-סון הוא בבחינת נכס עתידי לכדורגל העולמי ובמיוחד לקוריאה הדרומית. הבטיחו לנו הרבה חלוצים בשנים האחרונות: אדריאן מוטו, מרוואן צ'מאח, רוביניו, קנאלס, מונייאין, בוז'אן קרקיץ'  והרשימה עוד מתארכת. אבל עושה רושם שמדובר כאן בדבר האמיתי, מניה עולה בבורסת השחקנים של הכדורגל העולמי שכדאי לכל הברוקרים למיניהם לשים עליה עין. סון נועד לגדולות, ועם קבלת החלטות נכונות בהמשך הדרך אנחנו ואוהדי הכדורגל ברחבי העולם עוד נזכה לחוות הרבה רגעים גדולים מהדרום קוריאני הכחוש.

אחרי כל כך הרבה החטאות בשנים האחרונות חץ אחד חייב לפגוע במטרה, ולחץ הזה קוראים יונג מין-סון.

bottom of page