top of page

כמו שעון שוויצרי: הפריצה של בריל אמבולו

מאת: גיא קנזי

את השם בריל דונאלד אמבולו רוב אוהדי הכדורגל הישראלים מכירים מהמפגשים של מכבי ת"א נגד באזל במוקדמות ליגת האלופות, בהם הכניס שער אחד ב2-2 המפורסם בין שני הקבוצות שלא עזר לקבוצתו להעפיל לליגת האלופות באותה עונה.

אמבולו נולד ב14 לפברואר 1997 ביאונדה בירת קמרון. כאשר הוריו התגרשו בהיותו בגיל 6, אמו התיישבה בשוויץ בשל המצב הכלכלי הקשה בקמרון, תחילה עברה בלי שני בניה ורק אחרי חצי שנה אמבולו ואחיו הצטרפו לאמם בשוויץ. בגיל 9 אמבולו התחיל את דרכו בכדורגל כאשר שיחק בקבוצת הנוער של נורדשטרן ולאחר מכן עבר לקבוצת הנוער של אולד בויז בבאזל. בשנת 2010 כאשר הוא בן 13 בלבד, מועדון הפאר השוויצרי פ. צ. באזל (אחת האקדמיות הטובות באירופה לנוער) גילה את הכישרון הצעיר והחתים אותו. אמבולו גר באקדמיה תקופה ארוכה מכיוון שאמו נאלצה לעבוד מחוץ לעיר על מנת לפרנס את ילדיה. אמבולו כיכב במדי קבוצת הנוער של באזל ובשנת 2013 קיבל את תואר "ילד השנה של באזל" (תואר שחקן העונה). הרבה קבוצות גילו עניין בילד הפלא השוויצרי בעיקר מגרמניה כאשר בורוסיה דורטמונד הייתה מוכנה להחתים את אמבולו בשורותיה אך הוא סירב ורצה להישאר בבאזל ומשם הדרך לגרמניה לא הייתה ארוכה מדי…

אמבולו מוצג בשאלקה. סירב ליונייטד על מנת לקבל דקות ולפרוח (האתר הרשמי TheSun)


בשנת 2014 שיחק אמבולו את משחקו הראשון בבוגרים של באזל כאשר נכנס כמחליף בדקה ה90 בתיקו 0-0 של הקבוצה נגד רד בול זלצבורג, במשחק הראשון של שמינית גמר ליגה האירופית. שלושה ימים לאחר מכן ערך אמבולו את הופעת הבכורה שלו בליגה השוויצרית, כאשר נכנס כמחליף בדקה ה85 ב5-0 על אראו ובאותו משחק בדקה ה89 כבש את שערו הראשון והאחרון לאותה עונה, כאשר היה שותף ב7 משחקים וכבש שער אחד וסייע לבאזל לזכות באליפות החמישית ברציפות. הפוטנציאל התחיל להתממש דווקא בליגת האלופות כאשר אמבולו הוכתר כמבקיע השישי הצעיר ביותר בתולדות הליגה הנוצצת בעולם, לאחר שהבקיע שער ב4-0 של באזל על לודוגורץ בשלב הבתים. עונת 14/15 הייתה עונת השיא של החלוץ, כאשר הוא כבש 17 שערים והוסיף עוד 13 בישולים ב40 הופעות וגם כבש את השלושער הראשון שלו בניצחון 5-1 על ציריך, מספרים די יפים לחלוץ בן 18. העונה הזאת עשתה לאמבולו רק טוב, לא רק בגלל ההתעניינות מקבוצות בכירות באירופה אלא בגלל הזימון הראשון לנבחרת שוויץ לאחר שהכישרון הצעיר דחה את הצעת קמרון לשחק במדיה ובחר לייצג את המדינה שנתנה לו מקלט כילד צעיר, למרות היותו קמרוני, אפילו פנייה מהחלוץ האגדי סמואל אט'ו שניסה לשכנעו בנוסף למאמנה של נבחרת קמרון, פולקר פינקה אשר פנה אליו אישית וביקש ממנו לשחק בנבחרת, אך אמבולו דחה את ההצעה מכיוון שהוא "מרגיש" יותר שוויצרי. החלוץ ערך את הופעת הבכורה שלו לאחר שהחליף את יוסיפ דרמיץ' בדקה ה56 מול ארה"ב ואת שער הבכורה שלו כבש אמבולו בפנדל ב7-0 של שוויץ על סן מרינו במוקדמות יורו 2016.

במדי שוויץ. סירב למדינת הולדתו למרות חיזורים של סמואל אט'ו (אתר Mirror)


לאחר העונה המופלאה הזאת אמבולו הוריד טיפה את ברגל הגז ובאופן טבעי גם המספרים ירדו קצת ובעונת 15/16 כבש 13 שערים ובישל 9 ב40 הופעות אך המשיך עם הרושם החיובי ובסוף אותה עונה מאמנה של שאלקה מרקוס ויינצירל הצליח להנחית את הכוכב העולה בגלזנקירשן. חלוץ האימתני בהיותו בן 19 בלבד, הוחתם תמורת סכום של כ20 מיליון יורו וקיבל את החולצה מספר 36. המאמן ויינצירל מאמין שאמבולו, שניחן בכוח פיזי עצום ומהירות גדולה יחסית לשחקן בן 19 ושגובהו הוא  1.85 מטרים, יהיה זה שיוכל יחד עם הקבוצה הצעירה של שאלקה שכוללת כמה כישרונות גדולים כגון מקס מאייר, לאון גוריצקה ויוהאנס גייס ועם תוספת של שחקנים מנוסים כמו ראלף פהארמן, נאלדו, קוקה, הונטלאר ועוד יוכלו להוביל לתואר כלשהו, שכאמור שאלקה לא זכתה באליפות מ1958 ועד היום. אין ספק שבסגל הנוכחי שלה היא יכולה לנסות ולהיאבק עם הקבוצות החזקות והמתפתחות בגרמניה כמו גלאדבך, לברקוזן, דורטמונד ואחרות ומי יודע אולי בעתיד אמבולו יהיה בורג מרכזי בקבוצה ובנבחרת שוויץ, אני לפחות מצפה לו לגדולות.

מול מכבי ת"א במוקדמות האלופות. גם נגדם הצליח לכבוש (האתר הרשמי UEFA)


מאת: גיא קנזי     הכותב הינו סטודנט בקרוס כתבי ושדרי ספורט, במכללת ספורט פאנל בניהולו המקצועי של נדב יעקובי 

bottom of page