top of page

מ4 תצא אחת: פיינל פור 2016

מאת: מאור לוי |בעוד ארבעה ימים, במקביל להמשך משחקי הפלייאוף בארצות הברית, תצא לדרך תחרות הפיינל פור של היורוליג לעונת 2015/16 בברלין, עיר הבירה של גרמניה.

צסקא מוסקבה, לבוראל ויטוריה, לוקומוטיב קובאן ופנרבחצ'ה הטורקית יילחמו ביניהן על תואר הכדורסל היוקרתי של היבשת. כאשר בפעם הראשונה מזה שנים לא נראה במעמד קבוצה יוונית, את מכבי תל אביב או אחת משתי הקבוצות הבכירות של ספרד (ריאל מדריד וברצלונה).

זוהי הפעם השניה שאולם ה- 02 בברלין יארח את משחקי הפיינל פור. בפעם הקודמת בשנת 2009 ניצחה במשחק הגמר של העונה פנאתינאיקוס של ז'ליקו אובראדוביץ הגדול (שמייד נחזור אליו) את צסקא מוסקבה בתוצאה 73-71 למשחק שייזכר לאחד הגמרים הגדולים בתולדות המפעל.

רצה הגורל וגם השנה לברלין יגיע ז'ליקו עם קבוצתו בשנתיים האחרונות פנר ביחד עם צסקא מוסקבה לפיינל פור, כששתי הקבוצות הן ללא ספק הפייבוריטיות להניף את הגביע ב- 15 למאי ביום ראשון הבא.

אם בשנים עברו היינו רגילים לקבל 4 קבוצות גדולות ובעלות שם מכובד במעמד הזה, השנה נצטרך לקבל את לוקמוטיב קובאן הרוסית, שעבורה זה הוא פיינל פור ראשון ביורוליג, ואת לבוראל ויטוריה שהיא ללא ספק הפתעת העונה של המפעל והיא עושה חיל גם בליגה הספרדית הקשה.

קרבות חצי הגמר:

חצי הגמר הראשון יפגיש לנו דרבי רוסי בפעם הראשונה בתולדות המפעל.

הקרב המסקרן יפגיש בין צסקא מוסקבה, אחת מקבוצות הפאר של המפעל שרוצה את התואר בפעם השביעית, לבין קובאן שמגיעה בפעם הראשונה כאמור למעמד. צסקא מגיעה אחרי עונה על גבול המושלמת במפעל, כששני הגארדים שלה מילוש תאודוסיץ' הסרבי ונאנדו דה קולו הצרפתי נבחרו בסוף השבוע האחרון לשניים מחמישיית העונה של המפעל ביחד עם דילייני מקובאן, בורוסיס מויטוריה ווסלי מפנר.

אך לא רק הם מצעידים את צסקא בגאון בעונה הזאת, ביחד עם קייל היינס (הסנטר הכי נמוך במפעל אך גם אחד הטובים) ועם ג'ואל פרילנד ואנדריי וורונסביץ' האתלטים צסקא יוצרת חמישייה מפחידה ביותר הראויה לזכות במפעל.

מן העבר השני תגיע קובאן האלמונית של ברצוקאס למשחק כשהיא יודעת שהיא האנדרדוג המובהק מול צסקא, מה שייתן לה לבוא הרבה יותר נינוחה להתמודדות, בוודאי לאחר שכבר ניצחה העונה את צסקא פעם אחת בליגה המקומית.

ברצוקאס מי שהוזכר כמועמד מוביל לאמן את מכבי תל אביב בעונה הבאה בנה יופי של קבוצה לוחמנית בקובאן, ובלי הרבה כסף הצליח להביא כמה שחקנים די אלמוניים להצלחה גדולה במפעל.

מלקולם דילייני הרכז המוביל של הקבוצה נותן עונה נהדרת בעונתו השנייה במפעל תוך כדי שהוא מעמיד נתונים של 15.8 נקודות למשחק בעונה הסדירה, ו15 נקודות למשחק בסדרת הפלייאוף שהייתה מול ברצלונה בחמישה משחקים. מי שעוזרים לרכז המצויין הם כריס סינגלטון, אנתוני ראנדולף ומאט ג'נינג זוכרים אותו? הגארד שעבר העונה כאן בהפועל ירושלים ונכשל איתה ביורוקאפ נתן סדרה פשוט נהדרת מול ברצלונה שהובילה את קובאן למעמד המכובד.

חצי הגמר השני יפגיש את פנרבחצ'ה, הקבוצה הטובה בטורקיה, מול ויטוריה ומאמנה פראסוביץ'. אם המשחק הראשון יפגיש דרבי בין מאמנים יווניים אז השני ייתן לנו דרבי בין מאמנים מסרביה שידועה בטקטיקת הכדורסל החזקה שלה.

פנרבחצ'ה תגיע עם דחיפה של כ- 7,000 טורקים רעשניים שיצבעו את האולם בברלין בצבעי הירוק צהוב ויספקו אווירה ביתית מרשימה לקבוצתם, וינסו להוביל אותם לזכיה ראשונה בטורניר.

פנר נתנה סדרת הצלבה גדולה מול ריאל מדריד (אלופת אירופה של העונה שעברה) עם 3-0 חלק, וזה עוד בלי יאן וסלי, הכוכב של הקבוצה, שלא ברור עדיין אם יעמוד לרשותו של אובראדוביץ' בשישי בערב.

את הקבוצה מובילים הקומבו-גארד הנהדר מוחמד דיקסון (אמריקאי ממוצא טורקי) שביחד עם וסלי הצכ'י, אקפה אודוך הניגרי (אחת מהפתעות העונה כבר בעונתו הראשונה) ועם הצמד הסרבי הקטלני בוגדאנוביץ וקאליניץ נותנים חמישייה חזקה וזה עוד מבלי שהזכרנו שחקנים כמו דאטומה אנטי'ץ וסלוקאס היווני וכמובן את ריקי היקמן מיודענו.

מהצד השני תגיע הקבוצה שהרבה לא ממש זוכרים את השם המלא שלה לאחר שכמעט כל עונה הספונסר אצלה מתחלף ואיתו גם השם (פעם אחת קוצ'ה פעם אחת קאחה פעם אחת טאו) בקיצור תקראו לה ויטוריה.

הקבוצה שמגיעה מחבל הבאסקים בספרד מייצרת העונה כדורסל שפשוט כיף לראות תוך כדי זה שהיא מסיימת במקום השני את הבית שלה בטופ16 כשהיא מקדימה קבוצות כמו ריאל, ברצלונה, אולימפיאקוס וחימקי מוסקבה.

השחקן המנוסה של הקבוצה הוא הסנטר היווני יאניס בורוסיס, מי שלקח את אליפות אירופה בעונה שעברה עם ריאל מדריד, כשביחד איתו עוד חבורת אירופאים יחסית אלמונית כמו קאוסר הצרפתי, ברטנס הלטבי והאנגה הגרמני שסוחפים את הקבוצה לעונה יוצאת מן הכלל.

כמו קובאן גם ויטוריה יודעת שהיא ניצבת כאנדרדוג במעמד חצי הגמר ושניצחון שלה על הטורקים ייחשב לרעידה של ממש ברחבי היבשת.

אז בעוד שבוע מהיום נדע מי תשים את ידה על הגביע ותסיים לנו את העונה המפתיעה רגע לפני שמארגני היורוליג ישנו את השיטה בעונה הבאה לליגה של 16 קבוצות בכירות, מה שייתן פחות סיכויים להפתעות כמו העונה.

bottom of page