top of page

מהי הליגה הטובה באירופה ?

מאת טל גורן | קשה באמת לדעת מהי הליגה הטובה באירופה ? הגרמנית ? אולי האנגלית ? או אולי זו בכלל הספרדית ? אני אנסה לעשות זאת ע"י מבט מ-5 נקודות שונות

כסף:

בתחום זה הפריימרליג מובילה, בעיקר בזכות הסכומים העצומים שהליגה מכניסה מזכויות שידור שנכנסים למועדונים. גם עניין השייחים והאוליגרכים, שנכנסים לתחומי הליגה מציבה אותה כמספר אחת בתחום זה.

גם הקבוצות הקטנות יותר, הן בעלות תקציבים גדולים לעומת הקבוצות הקטנות שבספרד, וגרמניה מכיוון שכך, גם רמת השחקנים שמגיעים לליגה עולה. בספרד מנגד רב הקבוצות נמצאות בקשיים כלכליים עצומים.

כשרב הכסף מאותם זכויות הולך בעיקר ל2 קבוצות: ברצלונה וריאל מדריד, שמדורגות מעל כולם, ואילו בבונדסליגה יש קבוצה אחת ששולטת בתחום זה מעל האחרות והיא מקבלת את רב הכסף מזכויות השידור.

1.פריימרליג 2.בונסליגה 3.לה ליגה


הצלחה במפעלים האירופיים:

אם נסתכל על כלל השנים האחרונות נראה שבאיירן מינכן הגיעה ב5 השנים האחרונות 3 פעמים לגמר האלופות ולקחה פעם אחת. דורטמונד הגיעה עונה אחת לגמר והפסידה (לבאיירן מינכן) אז נכון שהמחזיקה הנוכחית של ליגת האלופות היא ריאל מדריד והסגנית שלה היא אתלטיקו,וסבילה היא מחזיקת הליגה האירופית.

אבל אם ניקח את כלל השנים האחרונות נראה שהגרמניות מצליחות יותר בתחום זה. גם השנה הליגה היחידה ששלחה את כל הקבוצות שלה לשמינית הגמר היא הבונדסליגה. לעומתן, הפרמיירליג לא נראית בשנים הזוהרות שלה בתחום זה כשהאחרונה שלקחה את ליגת האלופות היתה צ'לסי לפני 3 שנים.

מאז שום קבוצה אנגלית לא הצליחה לעבור את חצי הגמר ברובן גם לא עברו את הרבע.

1.בונדסליגה 2.לה ליגה 3.פריימרליג.


ממוצע קהל:

בשנים האחרונות פורסם שהבונדסליגה היא הליגה עם ממוצע הצופים הגבוה ביותר שעומד על יותר מ40 אלף למשחק. כנראה שלעובדה זו יש גם השפעה על כך שהאוהדים מעורבים בקבוצות ובעצם מחזיקים בחצי מהבעלות של כל קבוצה.

עובדה זו גורמת לכך שהם יהיו יותר מעורבים במה שהולך במועדונים ומביא לכך שהם ממשיכים לפקוד את האצטדיונים. הפריימרליג לא רחוקה ממנה בתחום זה וגם שם מביאים מספרים מכובדים מאד של קהל-בעיקר אצל הקבוצות הגדולות והעשירות.

לעומת זאת בליגה הספרדית יש בעייתיות מבחינה זאת. רב האצטדיונים למעט אלה של ברצלונה,ריאל ואתלטיקו ריקים ויכול להיות שהמשבר הכלכלי שפוקד את המדינה יחד עם חוסר התחרותיות גורם לעניין זה.

1.בונדסליגה 2.פריימרליג 3.לה ליגה

תחרותיות:

הפריירמליג ידועה כליגה שבה הכל יכול לקרות.

הפערים בין הקבוצות הגדולות לקטנות מצטמקים מעונה לעונה ותמיד יהיו לפחות 2 קבוצות שירוצו לאליפות,ומדי פעם יותר (כמו בעונה שעברה אז צ'לסי,מנצ'סטר סיטי וליברפול נאבקו על האליפות כמעט עד הסוף) בספרד המצב שונה: רב העונות יהיו בין בארסה לריאל ומדי פעם תבליח קבוצה כמו אתלטיקו בעונה הקודמת-אבל זה במקרים נדירים וברב העונות אפשר רק לנחש מי מבין ברצלונה או ריאל תזכה באליפות.

חייבים ניצחון.


בגרמניה המצב עוד יותר בעייתי-העונות האחרונות גרמו לכך שהליגה תחולק-לבאיירן וכל היתר.

הפערים בין האלופה לבין היתר, רק הלכו וגדלו, ואי אפשר לומר שמדובר בליגה תחרותית-גם בגלל המיקום של בורוסיה דורטמונד שהיוו תחרות לבאיירן בעונות הקודמות נמצאת בו העונה.

1.פריימרליג 2.לה ליגה 3.בונדסליגה

אטרקטיביות:

בתחום זה נכנסים אלמטים קטנים כגון:ממוצע שערים, סגנון משחק,קצב,אצטדיונים. ממוצע השערים בבונדסליגה עומד על קרוב ל4 למשחק שהוא ממוצע השערים הכי גבוה מבין הליגות באירופה.

אחד הגורמים לכך הוא הסגנון המהיר של הליגה שמבוסס בעיקר על מהירות וכניסות של שחקנים לעומק-נגיעה או שתיים בכדור סה"כ גם העניין שבעבר אמרו על הליגה והסגנון הגרמני שהוא איטי ומסורבל לא תקף ולא בכדי מדובר בליגה בעלת ממוצע השערים הגבוה למשחק.

הפריימרליג נכנסת טיפה מאחורה הבונדסליגה-גם בפריימרליג המשחק יחיסית בקצב גבוה,גם הפריימרליג עומדת על ממוצע טוב של שערים,אולם בניגוד לבונדסליגה שם מסמתכים בעיקר העל הגבוהות כדורים ומתבססים בעיקר על משחק פיזי-דבר שלא כ"כ אהוב על חובבי הכדורגל. יתרון אחד שיש לפריימרליג על הבנודסליגה נוגע לאטרקטיביות של הליגה-כמעט 80 אחוז מהשחקנים שלא משחקים באחת משלוש הליגות הללו יגיד שהחלום שלו זה לשחק בפריימרליג.

גם העובדה שאנגליה היא מולדת הכדורגל מוסיפה לכך. בספרד המשחק אמנם טכני אבל לא כ"כ מהיר בהשוואה לבונדסליגה ולפריימרליג. העובדה שריאל וברצלונה הן 2 מהמועדונים הגדולים והשעירים בעולם שומר על מעדמה של הליגה וגורם לכך ששחקנים ירצו לשחק בליגה הזאת בעיקר גלל החשיפה של לשחק ב2 מהאצטדיונים הגדולים בעולם.

1.בונדסליגה 2.פריימרליג 3.לה ליגה

סיכום:

לאחר ש2 ליגות הגיעו לקו הגמר,אפשר לומר ששתיהן ברמה די שווה,אולם הקהל,ממוצע השערים וההצלחה האירופית מטים את הכף לטובת הבונדסליגה.

הפריימרליג לא רחוקה ממנה בזכות המסורת,הכסף שנשפך ובעיקר בזכות היותה מעצמה של כדורגל.

למרות ברצלונה וריאל שהן 2 מהמועדונים הגדולים בעולם,הכדורגל הספרדי זקוק לשיטה חדשה על מנת למזער פערים מהליגות האחרות.(בעיקר נוגע לחשיבות החזרת הקהל) אולי עם שיטה חדשה ורנסנס הכדורגל הספרדי יקום לתחייה מחודשת.

bottom of page