top of page

מוקדמות של הפתעות

מאת דניאל צור | עם כל הכבוד לניצחון הענק שלנו על בוסניה, היו עוד כמה נצחונות גדולים ומפתיעים במחזור האחרון של מוקדמות א. אירופה, השיטה? צמצום הפערים? או שמא זלזול של הנבחרות הגדולות? השאלות פתוחות, דבר אחד בטוח פלאטיני הצליח

צ'כיה, ישראל, סלובקיה, פולין, אנגליה, רומניה, אוסטריה, קרואטיה ודנמרק אלו הן תשע הנבחרות אשר נמצאות כרגע במקום הראשון, כל אחת בבית שלה. להוציא את אנגליה ואולי קרואטיה, כל שאר הנבחרות לא ממש ציפו להיות במקום הזה, בשלב כזה. כמעט כולן ניצחו נבחרות שמדורגות מעליהן. הפערים מצטמצמים ולא רק בחלק העליון של הטבלה כמו שכולם שמו לב במחזור האחרון, אלא גם בחלק התחתון.

איי פארו וליכטנשטיין מנצחות, סן מרינו זוכה בנקודה ראשונה אי פעם בטורניר מוקדמות כלשהו ונראה שחוץ מגיברלטר כל משחק יכול להיות מוקש. ישנן כמה סיבות לתוצאות הללו אך המרכזית היא שינוי השיטה כמובן. הרבה ביקורות היו על אופ"א ועל השיטה החדשה, הרי זה נשמע באמת מוגזם ש24 מתוך 54 נבחרות יגיעו לטורניר הכי גדול באירופה.

איי פארו חוגגים ניצחון גדול על יוון.


על דבר אחד אי אפשר להתווכח, זה מעורר עניין ענק במדינות שלא רגילות לעלות לטורניר גדול (מספיק להתסכל מה קרה במדינה שלנו ביומיים האחרונים, ראש הממשלה, שרים, חברי כנסת ובכלל כל המדינה חגגה) אצטדיונים מלאים, נתוני רייטינג מרשימים, עניין רב והכי חשוב הפתעות אדירות ומשחקים עם תוצאות לא צפויות. כרגע אין ספק שפלאטיני הצליח בגדול בהחלטה שלו להגדיל את הטורניר ולתת לעוד 8 מדינות שלא רגילות להיות במעמדים כאלה, להשתתף בחגיגה.

הנבחרות מהדרג הראשון עם השחקנים שמקבלים סכומי כסף אדירים בקבוצות שלהם, מגיעים לנבחרת ומרשים לעצמם לזלזל ביריבות בעקבות העובדה שגם מקום 3 מגיע לפלייאוף, אז למה שלא ירגישו כאילו הם בחופשה? מנגד מה שקורה אצל הנבחרות הקטנות זה בדיוק ההפך, העובדה שיש עוד 8 מקומות ביורו הקרוב, פתאום גורמת להרבה נבחרות מהדרג השלישי והרביעי לתת אקסטרה, כי הן מבינות שזה הזמן שלהן להעפיל ליורו.

את שלו הוא עשה, מישל פלאטיני.


לכל אלו אשר דואגים לנבחרות הגדולות, אל חשש, הכי גרוע הם יעלו מהמקום השני, כי למרות שיש הרבה הפתעות ונראה כי הפערים מצטמצמים, ברגע שאחת מהן תרגיש תצטרך נקודות, היא תקח את אותן. ככה זה, הגדולות יישארו גדולות וככל הנראה גם אחת מהן תזכה בסופו של דבר ביורו, אך גם הן יכולות להסתכל על הצד החיובי בהגדלת הטורניר. קודם כל יש למאמנים כמה משחקים בהם הוא יוכל להרשות לעצמו לשתף שחקנים צעירים במשחק רשמי, לדוגמה בתיקו של גרמניה מול אירלנד עלו בהרכב של אלופת העולם 4 שחקנים אשר לא היו בכלל במונדיאל. הנבחרות צריכות חילופי דורות? מוקדמות היורו זה הזמן.

ליכטנשטיין חוגגת ניצחון על מולדובה.


בסופו של דבר כולם מרוויחים מהמהלך הזה. הגדולות הרי יעלו גם ככה, הקטנות רואות את עצמן כמועמדות אפשריות לעלות, ואופ"א שהיא המרוויחה הגדולה מגיעה עם הטורניר שלה לעוד 8 מדינות ומגדילה את ההכנסות בעוד כמה מיליונים. אז בתור ישראלים אשר חוו כל כך הרבה כישלונות מהנבחרת הלאומית וסיימו כל כך הרבה פעמים במקום ה-3 (ברור שדווקא שמגדילים את הטורניר, ניקח את אחד משני המקומות הראשונים) נותר לנו רק להודות לאדון מישל פלאטיני על ההזדמנות שנתן לנו להשתתף בחגיגה. נתראה בעוד שנה וחצי בצרפת.

bottom of page