top of page

מלחמת דת

 מאת נתי שדה| מלחמת דת? בואו תראו מה זה באמת…

היי, קוראים לי ת'ורי יוטר והסיפור שלי עם כדורגל מתחיל מזמן, מאד מזמן! ליתר דיוק בשנת 1517… לסבא רבא רבא רבא שלי (יש עוד הרבה רבאות אני מניח) קראו מרתין לוטר..לא זה ש "יש לו חלום", מרתין לוטר אחר שהיה פרופסור לתאולוגיה ולימד תנ"ך באוניברסיטת "ויטנברג" שנמצאת ממש על נהר האלבה בגרמניה.

אותו סבא חכם ודעתן מאס בדת ובכנסייה הקתולית, הוא טען שהם מיושנים, פרימיטיביים ודי נוקשים בשביל החברה המתפתחת והסעיר את עולם הדת כשפרסם את "95 התזות" שלו לדת. הוא ערער וכפר בהמון מוסכמות בדת הקתולית או בקיצור אם תשאלו אותי, נמאס לו מסבתא ה"ייקית" והוא היה מת להתגרש רק שהכנסייה הקתולית לא הרשתה לו. מפה לשם הוא יסד זרם חדש בנצרות, זרם יש שיאמרו מתירני, קל, נוח יותר, "חילוני יותר" שנקרא: "הדת הפרוטסטנטית"!

ועכשיו תשאלו אותי "ואיך זה לעזאזל קשור לכדורגל?" אוווווווו…הנה התשובה! היא באה בכחול-לבן היא מדהימה, מרגשת, סוחפת, אטרקטיבית, פרוטסטנטית לחלוטין והיא אהבתי הגדולה ביותר! קוראים לה- "גלאזגו ריינג'רס".

שחקני רינג'רס חוגגים. הדרבי הגדול יחזור בקרוב?


קצת רקע:

העיר גלאזגו בסקוטלנד מחולקת לשניים-קתוליים ופרוטסטנטיים, או אם תרצו מתנגדיי הממלכה הבריטית ותומכיה. או אם תרצו, תומכי אירלנד(הקתולית) ותומכי צפון אירלנד (האנגליקנית), או בקיצור אוהדי סלטיק ואוהדי ריינג'רס! בשנת-1872 קמה לתחייה קבוצתי היקרה, הפרוטסטנטית הגאה "ריינג'רס" ששלטה ללא עוררין בעיר ובליגה הסקוטית. עד שבשנת-1887 הקים כומר סקוטי ממוצא אירי ששמו אנדרו קירנס או בכינויו "האח וולפריד" את הקבוצה הקתולית והירוקה של העיר קבוצת "סלטיק". אז השתנה באמת משהו בעולם!

פתאום אפשר היה להילחם ולא בשדה הקרב, אלא במגרש הכדורגל, כשבמקום חניתות יש כדור, במקום חץ וקשת יש שערים, במקום תא וידוי יש קהל מטורף. דבר אחד נשאר זהה והוא המוות, גם במגרש כמו בשדה הקרב נהרגו אנשים בשם הדת. על המגרש עוד השתדלו לשמור על החוקים, ביציעים לא! תשאלו את קולין באנקר בן ה-21 שנקלע לקטטה ביציע וחזר ממנה בארון מתים. וזה לא היה רק במגרש, תשאלו את לנה קלי הקתולית שהתאהבה באוהד ריינג'רס.

מה אביה עשה לאהובה הכחול? רמז…את שאר הדרבים בחייו הוא ראה מתוך תא מבודד בכלא. הוא הצטער? מה פתאום! כדורגל אצלו זה דת! ונכון,סבא מרטין אמנם היה חלוץ, אבל אני מניח שהוא לא ידע מה זה כדור, בטח לא מה זה נבדל, אבל הוא ידע מה זאת דת ומה חשיבותה!!

בשבילם זו דת, לא כדורגל. אוהדי סלטיק ורנג'ירס.


אז ישבתי קצת וקראתי על דרבים סוערים בעולם, שמעתי שמדברים על "מלחמה" בין ריבר לבוקה, על איבה בין אל האלי לזמאלק, על טירוף בין ברצלונה לריאל וצחקתי. ריינג'רס-סלטיק זה הדרבי האמיתי, זאת המלחמה האמיתית, זה לא כדורגל זה חיים ומוות, זאת נאמנות ותשוקה, זה סבא מרטין מול העולם, זאת דת! דת הכדורגל!

היום קבוצתי נמצאת בליגה השניה בסקוטלנד אחרי שהתאוששה ממשבר כלכלי גדול שהוריד אותה לליגה הרביעית! אבל אנחנו בדרך למעלה, בטוחים וגאים ובעיקר פרוטסטנטים מאמינים וכמו שהיינו ככה נהיה, באמונה עיוורת ובמסירות אין קץ עד שנכבוש שוב את האירים, נתנער מהדת הישנה ונניף את דגל סקוטלנד בגאון. כן, גם אם נמות בדרך…

כמו שאמר מרטין לותר קינג, זה שהיה לו חלום… "אם אדם לא מצא דבר מה אשר למענו הוא מוכן למות, הוא אינו מתאים לחיות". גלאזגו ריינג'רס- אני חי- ואני מוכן למות למענך!!!!

bottom of page