top of page

מעשה בחמישה חלוצים / מאת: אלכס מילוש

"אבא של מכבי הביא מתנה, שמחה וששון לכל פינה בחוד חלוץ חסון.

למרקו – חלוץ אוסטרלי ישראלי

לקהל – חלוץ צעיר מהשכונה

לתומכי הנוער – מפציץ בעל קסם נעורי

לחובבי עבודה קשה – את שון חובב ההחמצה

לעצמו – נער שמנמן ראשל"צי

יצאו כל החלוצים לשחק!"

בעיית החלוצים וריבוי השחקנים על אותה עמדה כבר עלה לדיון בכל פינה, בעוד שפעם הבעיה הייתה חוסר היכולת לשים כדור ברשת, הבעיה היום היא מי יעלה ומי ירכיב את החוד שאמור להוביל את הצבא הירוק חזרה לקדמת הבמה.

קודם כל אני חייב לציין שבעיה של שחקנים טובים על אותה עמדה היא תמיד בעייה חיובית לכל קבוצה. במידה ופעם היינו צריכים לחכות למשהו מאידריסו או קארמר, היום יש אופציות, מגוונות וייחודיות. המשחק הופך להיות יותר ניהול אגו ודקות משחק ופחות כדורגל וטקטיקה. נראה שעד כה למרקו יש הצלחה לא רעה בהתמודדות עם מרקם האישיויות השונות בחדר ההלבשה אבל בחסות תשקורת חיפאית (לא שגיאת כתיב) וקהל למוד כשלונות שנסחף אחרי כל כותרת מתריסה הסדקים שנראים כרגע רק במיקרוסקופ יכולים להפוך לנגעים רעים ככל שהזמן מתקדם.

יש כמה פרמטרים שצריך לקחת בחשבון שבוחנים את הסיטואציה: מערך וטקטיקה, סגנון משחק, אישיות וקבוצתיות של כל שחקן ותוכניות לעתיד.

לפני שניכנס לכל שחקן באופן אינדיבידואלי, נעשה סקירה זריזה של המערך הנוכחי וסגנון המשחק אותו מכבי חיפה מנסה לסגל לעצמה.

מכבי חיפה משחקת במרבית המשחקים מאז החתימה של מרקו במערך 5-3-2, כלומר שני קשרים אחוריים, שחקן לפניהם ושני חלוצי שפיץ. הבעיה היא שכל שחקן שמגיע מהשלישייה של הקישור הוא לא שחקן טבעי לאותה עמדה. סלליך בורח לימין, פריי לשמאל, קהת לא בתוכניות, מקסים ואבו פאני יותר אחוריים בגישה. במידה ומכבי חיפה רוצה לסגל לעצמה את השיטה הזאת, היא צריכה למצוא את השחקן למשבצת הזאת ולהושיב על הספסל את פרי, סלליך ואבו פאני בוודאות ואולי גם מקסים – בקיצור – לא טוב!

במשחקים האחרונים מרקו מנסה לעבור לשיטה של 4 שחקני הגנה מה שמוסיף עוד שחקן לחלק הקדמי של המגרש ואז המערך הופך להיות 4-3-3, כאשר כל השלישיה הקדמית צריכה לדעת לבוא מהקווים וגם לסיים מול השער. עוואד יודע לבוא מהצד (תודה לרוטן), רוקאביצה עושה "קולות" של יודע אבל בפועל הוא לא יעיל באגף, שועה הוא חלוץ מרכזי קלאסי שגם בבני יהודה צ'יבוטה יותר עבד "בשבילו" ובא מהצדדים כדי לבשל וייסמן שחקן אמצע גם.

יודע לבוא מהצד-מוחמד עוואד


לפני שעושים משהו מבחינת מצבת השחקנים, המאמן צריך להחליט מה השיטה שלו (אני אישית חושב שזה יתברר רק בקיץ אחרי שנדע עם פריי נשאר) ועל פי זה לצוות / לשחרר את השחקנים הדרושים.

מבחינת סגנון המשחק, מאז שמרקו הגיע מכבי חיפה מסגלת משחק מאוד מודרני, מצד אחד שליטה חלקית בקצב המשחק ובכדור – למעט המשחק מול בית"ר ששוחק ¾ ממנו עם 10 שחקנים כל משחק מאז שמרקו מונה הקבוצה מובילה בהחזקת כדור על היריבה. בשונה ממאמנים אחרים שרצו לשלוט פה בכדור הפן ההתקפי של מרקו יעיל ויוצא מהר מאוד קדימה, זה נראה כאילו הקבוצה משחקת על התקפות מעבר אבל בפועל זה שילוב של שתי השיטות.

לטובת סגנון משחק כזה השלישיה הקדמית חייבת להיות א. מאוד מהירה, ב. טכנית עם יכולת דריבל ופס וגם יכולה להתחלף תמיד בין 3 העמדות הקדמיות – ליברפול לדוגמא. על פי הסגנון, עוואד ושועה מתאימים לשיטה, גם פריי וסלליך כשחקנים שהם חלק מהשלישייה הזאת, אבל רוקאביצה, וייסמן וגם יצחק (על פי המשחקים שלו שראיתי) פחות מתאימים לסגנון ורוח המשחק אותו מכבי חיפה מנסה לסגל לעצמה.


לאחר שדנו ב"משעמם" בואו נעבור למסמר ההצגה – אישיות אגו ותקשורת!! אני יודע שהרבה אנשים יגידו – הם מקצוענים, הם צריכים ללמוד להתמודד. בפועל, זה לא המצב הקיים ושחקנים מסוימים צריכים את החיבוק של הקהל ואת העיטוף של המערכת נגד מערך האינטרסים שנקרא תקשורת חיפאית על מנת לשמור אותם בפוקוס לפני כל משחק. זה עוד יותר מהותי שמדובר בשחקנים כה צעירים.

ראינו כבר שעוואד, שועה הם שחקנים מאוד אמוציונליים, הם שחקנים שמרגישים את הקהל לטוב ולרע ובהיותם שחקנים מקומיים הם גם ערים לכל הכתוב ברשתות ובאתרים. השחקנים הללו צריכים את הקהל, הם צריכים טירוף מהיציע שהם נכנסים, גם במידה וזה בדקה 80, הם צריכים ניתוק מכל כותרת מתגרה שמחפשת צהוב ולכלוך איפה שלא תמיד יש.

רוקאביצה, וייסמן הם שחקנים של עבודה, פחות מעניין אותם מה כותבים או מתי הם נכנסים, הם באים לעבוד. בעוד אני מעריך שחקנים כאלה לצערי ולאור הסקירה שעשינו קודם לטעמי אין להם את המקום במכבי חיפה המתהווה לעונה הבאה. רוקאביצה לטעמי מחפש את הכסף הגדול לקראת החלק האחרון של הקריירה שלו, הצעות מהמזרח יכולות לתת לו את זה. וייסמן מאוד מפתיע אותי בהחלטה שלו להשהות את החתימה שלו, לחלוץ שאמור להיות רביעי / חמישי ברוטאציה של שנה הבאה, חתימה על חוזה ולצאת לעונת השאלה בה הוא ישחק קבוע אמורה להיות החלטה קלה.

בסופו של דבר, מכבי חיפה נמצאת בבנייה מתקדמת לעונה הבאה ולתחילת קריאת התיגר המחודשת על הצמרת, הפריטים שם, צריך רק ללמוד להדביק אותם בסדר הנכון ועם הדבר הנכון ביותר – מישהו אמר אברם?

bottom of page