top of page

משחקי הכס

מאת טל גורן| ב-18 ביולי יתקיימו הבחירות לנשיאות ברצלונה, ועל פי ההערכות, ז'ואן לאפורטה, האקס המתקמבק שסימל את תחילתו של עידן הזהב  הקטאלוני צפוי לשוב לקדנציה שנייה. מה זה אומר בפועל, מי יחזור לתפקיד מקצועי, ואיך קטאר קשורה? טל גורן עושה סדר.

בעוד פחות מחודש, ב-18 ביולי, יתקיימו הבחירות לנשיאות ברצלונה. 3 מועמדים יתמודדו על התפקיד וינסו לקנות את ליבם של האוהדים הקטאלונים – הנשיא המכהן, ז'וזפ מריה ברתומיאו, הנשיא לשעבר ז'ואן לאפורטה והמועמד המפתיע והאלמוני יחסית, ג'ורדי מאחו. על פי סוכנויות ההימורים בספרד, המועמדים המובילים הם ברתומיאו ולאפורטה, כאשר הקרב ביניהם צפוי להיות צמוד מאוד. למועמד השלישי מאחו אמנם נותנים סיכויים מועטים יחסית, אך תמיד יכולות להיות הפתעות בבחירות מן הסוג זה.

לאפורטה כיהן בעבר כנשיא ברצלונה בין השנים 2003 ו-2010 בעוד שלברתומיאו יש תמיכה מהנשיא הקודם, סנדרו רוסיי, שהתפטר בגלל השחיתויות בצמרת המועדון ופרשת העברתו של ניימאר. לאפורטה ידוע בקרב אוהדי בארסה כמי שהוביל לעידן הזהב של המועדון. עם הגעתו הוא החתים את פרנק רייקארד ההולנדי לתפקיד המאמן ואת הכוכב הברזילאי, רונאלדיניו, מפריס סן ז'רמן. במהלך תקופת כהונתו החלה גם השושלת הגדולה של פפ גווארדיולה. בסך הכל, ברצלונה זכתה בארבע אליפויות ובשני גביעי אירופה בזמן כהונתו. מחליפו של לאפורטה היה, כאמור, סגנו בעבר, סנדרו רוסיי, שכיהן בתפקיד 4 שנים עד להתפטרותו.

בקרוב יהיה להם נשיא חדש ישן?


הפלונטר 

בין שני המועמדים המובילים לנשיאות ישנם הבדלים מהותיים- קיצוניים ואידיאולוגיות מנוגדות. במהלך כהונתו של לאפורטה, בארסה זכתה לרווחים כספיים גדולים, כאשר בנוסף חתמו הקטאלונים על הסכם החסות המפורסם עם הארגון ההומניטרי יוניצ"ף. לאפורטה, מתוקף תפקידו כבעלים של משרד עורכי דין, הביא עימו שיטות ניהול חדשות ועד היום נחשב לאחד הנשיאים המוצלחים של המועדון בכל הזמנים. 

במהלך תקופת כהונתם של רוסיי וברתומיאו, הסיפור היה שונה לגמרי. בארסה שקעה בחובות, ולשם כך חתמה על חוזה עם קרן קטאר לאחר שקיבלה חבל הצלה שמוערך במאות מיליוני דולרים מהמדינה העשירה. חלק רב מאוהדי בארסה ומהתקשורת לא ראו בעין יפה את אופן הניהול של רוסיי וברתומיאו, עדות לכך היא פרשת העלמות המיסים במרכזה עמדה, כאמור, עסקת ניימאר. אלא שמבחינת תוצאות, הקבוצה לא נפגעה והמשיכה בקטיפת תארים מרשימה עם הצגת קבוצת החלומות של פפ. את הקדנציה שלהם סיכמו שני הנשיאים עם שתי אליפויות אירופה ושלוש אליפויות ספרד.

מתקמבק? לאפורטה במסיבת עיתונאים


יריבות מהותית מובהקת

לאורך כל תקופת כהונתו הנוכחית של ברתומיאו, הנשיא לשעבר העביר ביקורת פומבית על דרך הניהול שלו. ביקורת שלעיתים היתה חריפה במיוחד. במהלך העונה הנוכחית דיבר לאפורטה על כך שהבעיות בקודקוד משפיעות על השחקנים, ובעיקר על ליונל מסי (דבר שלטענתו היה ניכר באותה תקופה על המגרש). כמו כן, הוא תקף את הבזבזנות היתרה, כהגדרתו, של ההנהלה בקשר לרכישת שחקנים כמו ניימאר ולואיס סוארס, ולפניהם אלכס סונג וססק פברגאס, והבהיר כי לטעמו בארסה היתה צריכה להתבסס יותר על תוצרי מחלקת הנוער שלה, כפי שעשה הוא בעצמו.

לפני שבוע הודיע רשמית לאפורטה על התמודדותו לקדנציה שלישית לנשיאות המועדון והספיק להעביר ביקורת על ההסכם עם קטאר. הוא אף הצהיר כי הסכם עם מדינת טרור הוא דבר שמנוגד לרוח המועדון והודיע כי אם ייבחר, החוזה יבוטל.  מבחינה מקצועית, לאפורטה כבר הודיע שמגן העבר הצרפתי, אריק אבידאל, יחזור למועדון ויקבל תפקיד מקצועי.

הצפי

גם אם המאבק יהיה צמוד, לאפורטה צפוי להשלים מהפך ולזכות שוב בנשיאות. למרות הישגי הקבוצה תחת ניהולו של ברתומיאו,  הוא אינו נחשב כרגע לדמות אהודה במיוחד בתקשורת הקטאלונית. מעורבותו בחקירה פלילית שעוד נמשכת נגד רוסיי והשמועות כי גם הוא עלול להישלח לכלא, לא פועלות לטובתו. אסור לשכוח גם שהוא לא יכול לשלוף מהשרוול הבטחות רכש בעקבות עונש איסור רכישת השחקנים שהוטל על ברצלונה. ימים יגידו אם מהפך בצמרת זה משהו שיכול לשרת את אלופת אירופה. 

כותב הטור הינו תלמיד במכללת "ספורט פאנל" בניהולו המקצועי של נדב יעקבי.

bottom of page