top of page

מתכוננים לדרבי. . . / אלכס מילוש

מתכוננים למשחק מכבי חיפה VS. הפועל חיפה, מחזור 26 בליגת העל

הדרבי החיפאי האחרון לעונת המשחקים 2015-2016 יהיה גם המשחק שנועל לשתי הקבוצות את הסיבוב השני בליגת העל עם הפנים לכיוונים מנוגדים לגמרי. זה הזמן לנתח את שתי הקבוצות לקראת המשחק הערב!

תאריך: 06/03/16

מגרש: סמי עופר

שעת המשחק: 20:15

ההרכב (משוער) מכבי חיפה: ולדימיר סטווקוביץ; אייל משומר, מארק ואליינטה, דקל קינן, טאלב טוואטחה; נטע לביא, עטאא ג'אבר, יוסי בניון; גילי ורמוט, אלירן עטר וגליינור פלט.

הרכב (משוער) הפועל חיפה: מריאן אנטולוביץ; דור מלול, טאדאס קיאנסקאס, אופק פישלר, חיים מגרלשווילי; אמיר אבו ניל, ברונו פניירו, יוסי דורה, דימיטרי באגה, הישאם כיוואן; שלומי ארבייטמן

מבחינת שתי הקבוצות, כמו שנאמר, הכיוון לא יכול להיות מנוגד יותר. הפועל חיפה חייבת נקודות בצורה נואשת על מנת לא להתחיל את המאבקים הקשים בפליאוף התחתון מתחת לקו האדום, מכבי אחרי ההעפלה לשלב חצי הגמר בגביע המדינה ועם אפשרות לתפוס את המקום הרביעי שנייה לפני שמתחיל הפליאוף העליון.

הפועל חיפה מגיעה למשחק כשהיא לא מנצחת בחמשת המשחקים האחרונים שלה (שלוש תוצאות תיקו ושני הפסדים), עם ארבעה שערים בלבד בחמשת המשחקים האחרונים. חשוב יותר, ללא ניצחון העונה על הירוקים אחרי הפסד בגביע הטוטו והפסד בשלב שמינית גמר הגביע. בכלל הפועל לא ניצחה את מכבי חיפה בשבעת המפגשים האחרונים שלה. מכבי חיפה מגיעה למשחק הזה אחרי התצוגה מול בני יהודה ששלחה אותה לחצי הגמר, כאשר סה"כ המאזן עומד על שני נצחונת, שתי תוצאות תיקו והפסד בחמשת המשחקים האחרונים.

חוליית ההגנה של הפועל מתאפיינת בעיקר בטעויות ומשחק מבולבל, הקבוצה מרבה לספוג שערים קלים מתוך הרחבה. כל הגבהה לרחבה הופכת למצב קורץ. במרכז ההגנה האדום יעלה אופק פישלר הצעיר אשר יהיה חייב להיות במשחק שיא על מנת להתמודד עם הנוגחים של מכבי. בעיקר, דקל קינן אשר מתברג במצבים נייחים ברחבה וכבש העונה 5 שערים מעמדת הבלם. אחד מהם באותה צורה במשחק בין שתי הקבוצות בסיבוב הקודם. המגינים של הפועל חיפה הם כנראה החולייה החזקה של הקבוצה, גם מלול וגם מגרלשווילי ידועים במשחק מהיר ופריצות טובות לאורך הקו. הם יהיו חייבים לצאת מהר להתקפות מתפרצות במידה והפועל תסתגר לשערה, הדיוק שלהם בכדורים למרכז הרחבה, לנוגח כמו שלומי ארבייטמן יהיו ההבדל בין הפסד לסיכוי.

לפי ההרכב המסתמן, חוליית מרכז המגרש האדומה תשחק לראשונה יחד ותיבחן על התאום שלה. הבחירה של אלי כהן בברונו פניירו כשחקן היצירתי בקישור במקום ממן או רוצ'ט לא ברורה בפן ההתקפי אבל מאוד ברורה מבחינה הגנתית, לטובת ניסיון שליטה במרכז השדה. שחקני הכנף, אבו ניל וכיוואן יהיו חייבים לעזור למגינים שלהם ויהיה להם קשה מאוד לצאת מהר קדימה. שחקן המפתח שלי הוא דימיטרי באגה, אומנם לא השחקן שממנו הפועל יצפו לשערים ובישולים אבל הוא ברומטר במרכז המגרש. סגירות ומשחק חכם שלו מנעו מהפועל להפסיד בתוצאות גבוהות הרבה יותר מאז שהגיע.

מבחינת ההתקפה הפועל תשלח רק את שלומי ארבייטמן בהופעותו השניה (והראשונה בהרכב) נגד מכבי. הוא יהיה לבד בחלק המגרש הירוק והיכולת שלו לעצור כדור ולתת צ'אנס לשחקני הקו השני להצטרף תהיה מפתח ליצירת מצבים התקפיים. בניגוד לבן מרגי, אלי כהן לא פותח עם 2-3 שחקים התקפיים (הפועל הייתה פותחת לרוב עם שניים מתוך ארבייטמן, ללה, סוויסה, קוראץ'), הנ"ל מעיד עוד יותר שהפועל תחפש מסגר סגור בחלק המגרש שלה ומתפרצות / מצבים נייחים על מנת לנצח את המשחק.

עטאא ג'אבר, חייב להראות יציבות! צילום: אורטל דהן זיו


מכבי חוזרת לחוליית ההגנה הקלאסית שלה העונה עם דקל שחוזר מצהובים ומחליף את חבשי לצידו של ואליינטה, טאלב ומשומר בעמדות המגן. לדקל העונה יש תפקיד חשוב מאוד במצבים הנייחים והוא הפך לאיום על כל הגנה. גם במידה והוא לא זה שכובש, הוא מפנה מקום ותשומת לב מפלט, שיכול לנצל מצבים נייחים לכיבוש מתוך הרחבה.

מבחינת קו הקישור האחורי, ג'אבר עטאא יפתח לצידו של נטע לביא, לו זה יהיה סגירת מעגל קטנה שכן משחקו הראשון העונה בהרכב הירוק בליגה עשה בדרבי הקודם. ג'אבר יהיה חייב להראות משחק יציב יותר. יותר מהמחצית השניה נגד בני יהודה ופחות מהמחצית הראשונה. במידה והוא רוצה לשכנע את ראשי חיפה שהוא צריך להיות הקשר הפותח גם בעונה הבאה, הוא חייב לעבוד על היציבות שלו. על מנת שמכבי תמקסם את הייתרון שלה, שניהם חייבים לאיים יותר בבעיטות ממרחק. ההגנה האדומה לרוב נסוגה, וממהרת להיכנס לרחבה שלה במגננה, מה שפותח שטח לבעוט ממרחק. לביא ניסה זאת פעמיים בדרבי הקודם ולא היה רחוק מכיבוש.

מבחינת הקו הקדמי של חיפה, המספרים מדברים בעד עצמם: שחיפה פתחה עם ורמוט, בניון, עטר ופלט מאזן השערים שלה עומד על 1-11 ושלושה ניצחונות בהפרש של שלושה שערים ויותר. ככל שהרביעיה הזאת משחקת יחד, כך היא צוברת יותר ביטחון ותאום, מתחילה בהחלפת מקומות ממשיכה בהחלפות מדורגות וכניסות לעומק של שחקני הכנף. משחק יציב של הרביעיה הזאת ונוכל מחר להתעורר לבוקר ירוק, בעיר ירוקה!

נקודה אישית: שמעתי שכמות הכרטיסים שנמכרה למשחק היום קטנה יחסית, אני חייב להגיד שלמרות המצב בטבלה ולמרות העונה (עונות) הקשה שאנו עוברים, דרבי, תמיד היה ותמיד יהיה סיפור נפרד. זה לא הנקודות, המקום הרביעי, זה מעל הכל היוקרה של העיר, הזכות להסתובב בגאון בעיר ולהמשיך להגיד את המשפט הנצחי, חיפה ירוקה!


עד הפעם הבאה, תחשבו חיובי, תחשבו ירוק

bottom of page