top of page

נאמר כבר הכל

על היסטורית והיסטריית משחקי הגביע נגד בית''ר ירושלים: תהיה טעות מרה לחשוב שמכבי חיפה תגיע לטייל ביום רביעי, ולא מדובר כאן על הסתייגות מתחומי הניחוס או צניעות מזויפת.

הפערים המקצועיים בין המועדונים עצומים וברורים לכל, מכבי נמצאת בכושר הכי טוב שלה בשני העשורים האחרונים ומשחקת כדורגל מחשמל בזמן שעתידה של בית''ר ירושלים לא ברור, אבל אם בגביע המדינה הקלישאה אומרת שהכל אפשרי – אז כשמכבי חיפה ובית''ר ירושלים נפגשות בגביע המדינה, ההסיטוריה מוכיחה שגם הבלתי אפשרי הוא אפשרי.

הנה, בסדר יורד, הסיפורים של כמה ממשחקי הגביע המטורפים והפסיכיים בין מכבי לבית''ר. מהטרי לנוסטלגי.

תחזיקו חזק, ותשתדלו לא לחשוב על המילה שאומרים כשיוצא 6 בשתי הקוביות במונופול:



2015/16, סיבוב ח' – ניצחון 1:2:

הרבה אוהדי מכבי חששו מהמשחק הזה. המועדון נתן לבית''ר 9,000 כרטיסים שיצרו כמעט שוויון ביציעים, בית''ר של אצילי, רוקאביצה וקלאודימיר הייתה קבוצה טובה הרבה יותר ומכבי חיפה עדיין חיפשה את עצמה תחת רוני לוי.

אבל בגביע, כמו בגביע – ההיפך הסתבר כנכון.

בניון וריאן בשער נהדר בבעיטה מחוץ לרחבה הפכו יתרון מוקדם של לידור כהן, שאין דבר שהוא יותר אוהב מלהבקיע נגד מכבי חיפה. את השער בישל אצילי, שהיה אז הקפטן של בית''ר, שעשה על טוואטחה את המוב שהוא כ''כ אוהב עם משיכת הכדור שמאלה ואז הגבהה מהירה וחדה.

בסיום המשחק נפסל שער שוויון חוקי של רוקאביצה שלא מתועד באף תקציר, שלוש שנים לפני כניסת שיפוט המסך לארץ הקודש.

מכבי יצאה מהמשחק הזה, שהיה לפעם האחרונה ששתי הקבוצות נפגשו בגביע למס גביע ראשון אחרי 18 שנה עם דרך כמעט לא הגיונית: בית''ר, דרבי, הנאחס בני יהודה בשני משחקים, האלופה באר שבע והגמר הזכור נגד מכבי ת''א של פטר בוס וזהבי, אחת מהסגניות האיכותיות שהיו ביותר בליגת העל וארבעה ימים בלבד אחרי טראומת השש אפס.

מרסי לודו!


אוברניאק בגמר הגביע ( צילום: אורטל דהן זיו)



2012/13, רבע הגמר – ניצחון 3:0

קונצרט כדורגל בניצוחו של יניב קטן באחד ממשחקיו הגדולים האחרונים בקריירה.

מכבי חיפה הייתה בנסיקה תחת אריק בנאדו ואורי אוזן, פירקה כל מה שזז וחלמה על הגביע לאחר שהחזרת האליפות נעשתה חלום לא ריאלי בגלל פתיחת העונה החלשה תחת רובן עטר וההתחמשות של מכבי תל אביב בזהבי ופריצה. מנגד, בית''ר הייתה בשיאה של תקופת הצ'צ'נים והייתנה מפורקת מכל בחינה אפשרית.

טוואטחה, עמאשה ואנדלובו כבשו באחת ממהצגות הגדולות של מכבי בעשור הקודם בשלבים המאוחרים בגביע, ואולי בכלל ונתנו לקהל את אחד מערבי הכדורגל בתשע השנים הרעות. החגיגות היו איקניות במיוחד: https://www.youtube.com/watch?v=h74uUVRQ_w8

כמה חבל שהקבוצה נעצרה שלב אחד לאחר מכן, כש-20 אלף ירוקים חזרו מאוזבים מר''ג מול אלף אוהדי קריית שמונה שראו שער של אוסיי מאוולי בהארכה שהרס את חלום הגביע.



2008/9, גמר, הפסד 2:1:

כשאלישע הגיע מסכנין, הורמו הרבה גבות בנוגע להחתמתו של המאמן שהגיע לראשונה בקריירה לקבוצה גדולה, אבל אלישע כמו אלישע בשקט ובצניעות הפתיע את כולם והשתיק את המבקרים עם אליפות נהדרת עם הרבה שחקנים צעירים כמו דקל קינן, כיאל ורפאלוב, ותיקים כמו דוידוביץ', בוקולי, חרזי בעונתו המלאה האחרונה ובוקולי ויניב קאטן אחד שהיה מעל כולם. הקבוצה שאיש ל האמין שתזכה באליפות רצתה להכפיל את החלום ולהביא דאבל ראשון אחרי 18 שנה. מנגד, בית''ר הייתה אז אחרי העזיבה של גאידמק ולפני עונת אי ודאות בדומה לעכשיו ונתנה את הריקוד האחרון של הקבוצה הגדולה שלה. זה היה המשחק האחרון של זנדברג, אלבארס, עידן ורד, קאלה ומשחק הפרישה של דוד אמסלם שעלה כמחליף בסיום.

אלבארס וברוכיאן כבשו לבית''ר ששלטה במחצית הראשונה למרות כמה מצבים שייצר קטן, וכיאל רק צימק בפנדל בסוף. הדאבל ממשיך לחכות עד היום.



2006/7, סיבוב ח', ניצחון בפנדלים:

למכבי חיפה לא יוצא הרבה פעמים להפתיע בגביע, זה גם לא המקום בו היא שואפת להיות, אבל בערב הזה כשהמועדון חווה תקופת מעבר אחרי 3 האליפויות של רוני לוי ובית''ר הייתה הקבוצה החזקה בארץ בפער גדול ועל הדרך ליקטה את אריק בנאדו ומיכאל זנדברג – מכבי עשתה את זה בגאווה גדולה.

המשחק נפתח במופע פירוטכניקה שהיה אולי הגדול ביותר בתולדות קריית אליעזר, ובתחילת החצי השני מיכאל זנדברג כבש שער אדיר נגד מכבי אחרי 4 עונות במועדון,. בוקולי השווה אחרי בישול נהדר של איל משומר שהיה אז בעונתו הראשונה במועדון, ובהארכה לא קרה יותר מדי, ואז הגיע דו – קרב בעיטות ההכרעה:

4 הבעיטות ראשונות הוחטאו, כולל פננקה ביזארית של שמעון גרשון למרכז השער. מירוסוביץ' וטוטו(הברזילאי, לא תמוז) דייקו לבית''ר, עבאס סואן וקייסי למכבי, דוידוביץ' הדף לאמסלם ובוקולי הפציץ למשקוף ופנימה וניפץ לבית''ר את חלום הדאבל.

רגע נדיר של שמחה על אדמת ישראל באותה עונה, שזכורה בעיקר בשל המסע האירופי האדיר בגביע אופ''א.



2001/2002, חצי גמר, ניצחון 0:1:

אצטדיון רמת גן היה מפוצץ עד אפס מקום, מכבי חיפה הייתה האלופה שנה שנייה ברציפות, בית''ר הייתה בעונה שמזכירה את העונה וסיימה עשירית – מקום אחד לפני הקו האדום דאז. די מזכיר את הסיטואציה היום. מכבי חלמה על דאבל לאחר שבעונה לאחר מכן איבדה באותו השלב ובאותו המגרש יתרון 2:0 על מכבי פ''ת, שהפכה ל-3:2 והעיפה אותה.

מסירת אמן של אבישי ז'אנו ליוסי בניון הכריעה את המשחק ב-1:0,

ומכבי חיפה התקדמה לגמר שם הפסידה למכבי ת''א בדו קרב פנדלים כואב בו ג'ובאני רוסו החמיץ את הפנדל המכריע, במשחק גמר שפתח ופתחה רצף בן ארבעה הפסדים בגמרים עד הגביע המיוחל ב-2015/16.


1998/1999, רבע הגמר, הפסד 5:1 בהארכה:

עוד מפגש גביע משוגע בין השתיים שנגמר בתבוסה ענקית לאחר אחת ההארכות הכי חד – צדדיות בתולדות הכדורגל הישראלי. רבע גמר, 1-1 אחרי 90 דקות, עד כאן לגיטימי.

ואז אלון חרזי הורחק, ובית''ר התפוצצה עם 5-1 לרשת של אייל וקראט שהחליף את דוידוביץ' הפצוע באחד מהבליצים הגדולים שידע הכדורגל הישראלי, עם הצגה של ההונגרים שאנדור והאמר שכבש שער מדהים בהקפתה. בסיום המשחק, דושאן אוהרין התפטר. עד כי כך המשחק הזה זעזע.

באותה עונה אגב בית''ר הבקיעה 9 פעמים בשני משחקים בקריית אליעזר והפועל חיפה זכתה באליפות.

לא עונה שנרצה לזכור, אבל גם היא חלק מההיסטוריה הארוכה של מפגשי הגביע הפסיכיים עם הירושלמים.



1988/1989, גמר, הפסד בפנדלים:

אחד המשחקים הכי גדולים בתולדות הכדורגל הישראלי, ויש שיגידו הגדול שבהם, לפחות בגביע המדינה.

המשחק הזה היה 8 שנים לפני שבכלל נולדתי, אבל גדלתי על הפולקלור שלו ועל הסיפורים על כמה גדול ובלתי נשכח הוא היה.

מכבי עלתה ליתרון משער של רובן עטר ושלטה במהלך החצי הראשון ונראתה בדרך הבטוחה לדאבל ראשון בתולדותיה. במחצית השנייה מלמיליאן ואבי כהן הירושלמי שעזבו בקיץ העוקב למכבי תל אביב הפכו את התוצאה, ונראה היה שבית''ר גמרה את הסיפור.

בדקה ה-9' דרור קשטן, הצוות המקצועי שלו, כל השחקנים של בית''ר, ולמעשה כל מי שנכח באותו ערב בר''ג עמדו על הרגליים וחיכו לפרוץ למגרש כדי לחגוג את הגביע. בינתיים, עופר מזרחי קיבל את הכדור בחצי.

הוא עבר שחקן, ואז עוד אחד, ואז עוד אחד, ואז עוד אחד, ואז הפציץ מחוץ לרחבה לרשת הגבוהה של בוני גינצבורג וכפה הארכה באחד משערי הקלאץ' הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי. ב-73 שנות מדינת ישראל נכבשו כאן שערים דרמטיים זכורים – אבל סלאלום במעמד כזה לא היה, ולא בטוח שנראה.

בהארכה בית''ר עלתה שוב ליתרון, אבל רובן עטר השלים צמד בשער עם הרבה מזל כשכדור שהסיט שחקן בית''ר פגע בו ונכנס מתוך הרחבה.

בדו- קרב הפנדלים בית''ר דייקה את כל הבעיטות, גינצבורג עצר את ארמלי והקורה את קלינגר, והגביע נסע לירושלים. הדאבל לבסוף הגיע שנתיים מאוחר יותר, ועד היום מכבי מחכה לשני במספר.

נו, מי יודע.


(האם המסע ייגמר כמו אז בטדי? ( צילום: אורטל דהן


bottom of page