top of page

סיפורו של סנטה קלאוס / גיא מאיר

אם בעבר מכבי חיפה הייתה מנחיתה בישראל את הזרים הטובים והמשפיעים ביותר, הרי שבשנים האחרונות זה כמעט ולא קורה וגם כשזה איכשהו מצליח, יש נטייה לשחרר מהר ולא לתת לשחקנים את זמן ההתאקלמות הדרוש לשחקנים הזרים בארץ. מי שיחזור אחורה ויספור כמה שחקנים נחתו בישראל ובמכבי חיפה יבין את גודל הבעיה ובמצב בו מועדון כמו מכבי חיפה לא מצליח לקלוע בבחירת הזרים, אין ספק שהלחץ יגיע מהר והסיכוי שמישהו יצליח נמוך עד אפסי.

בטור הזה העדפתי להתמקד בכישלון בבחירת הזרים העונה ובכלל, בשנים האחרונות. אחד מהזרים המאכזבים עד כה הוא "קלאוס" היווני, שחקנה לשעבר וסמל של קבוצת פאוק שנכשל בגדול בעונה שעברה ובקיץ האחרון הגיע לקבוצה חבולה מהכרמל לאחר שלא כבש שער למעלה משנה, עובדה שלא ממש מוסיפה להצטרפות שלו למועדון כמו מכבי חיפה, שמחפש כבר שנים חלוץ גדול שיעשה את השינוי בחלק ההתקפי.

אפשר להתווכח אם נכון להביא שחקן שלא הבקיע שנה שלמה, אבל זו לא הנקודה שלי. הנקודה העיקרית היא שקלאוס יכול היה להצליח בכל קבוצה אחרת חוץ ממכבי חיפה. החיבור הזה היה נראה מלכתחילה אבוד, הרי המועדון נמצא בלחץ כבר כמה עונות ברציפות והסיכוי ששחקן כזה ובפרט כחלוץ יצליח במקום כזה הוא די קלוש. בכל מקרה, גם לאחר שהיווני הצטרף, הוא מיעט לקבל קרדיט קבוע בהרכב כיאה לשחקן בתפקידו שביטחון הוא מעל הכל וללא דקות משחק וקביעות בהרכב, יהיה לו קשה מאוד לכבוש שערים.

לקלאוס, או בשמו המלא – סטפנוס אתנסיאדיס, יכול היה לחזור לעצמו בקבוצה אחרת ללא ספק. ממה שהספקנו לראות ממנו עד כה, לחלוץ יש תנועה טובה, חדות וכשחקן שעושה צרות באזור הרחבה של הקבוצה היריבה. בתחילת העונה היה נראה שבכפר גלים רצו שתהיה תחרות על כל עמדה וזה בסדר, כל שחקן צריך לדעת שיש לו תחרות וששום דבר לא בא בקלות. כעת, קצת לפני שחלון העברות של חודש ינואר נפתח, כבר עולים לא מעט קולות הטוענים כי במכבי חיפה רוצים לשחרר את החלוץ היווני, אך בגלל ששיחק כבר בשתי קבוצות העונה הוא לא יוכל לעבור לכל קבוצה שתרצה אותו, למעט המקום האחרון בו שיחק – פאוק היוונית. אופציה נוספת כמובן היא הליגה בארה"ב, אך נראה שזה פחות הכיוון.

אין ספק שאם השחקן לא יתחבר ויגלה יכולת טובה במשחקים הקרובים, גם הקבוצה תהיה בסוג של בעיה מאחר והיא "נתקעה" עם שחקן שלא ממש בתכניות של המועדון. מנגד, מכבי חיפה צפויה למנות מאמן חדש בקרוב ויכול מאוד להיות שזה יהיה לטובתו של קלאוס, שינסה להרשים את הצוות המקצועי החדש שנבנה בכפר גלים בתקופה האחרונה. במועדון ישמחו לראות שינוי גם מצידו של השחקן, שבסה"כ בעל נתונים טובים ועצם העובדה שהחתימו אותו למרות השנה האחרונה שעבר, מראה עד כמה האמינו שדווקא במכבי חיפה יצליח, למרות הכישלונות שהמועדון עובר בשנים האחרונות. במכבי סבלו לא פעם משחרור של שחקנים זרים וישראלים שלא הצליחו במדים הירוקים וכשעברו קבוצה, התחילו לפרוח מחדש וכמובן שלא היו רוצים שגם במקרה של קלאוס זה יחזור על עצמו ולכן המילה היחידה שמסכמת את כל הסיפור היא – סבלנות.

הסגל העמוק שנבנה העונה בקבוצה גורם ללא מעט שחקנים למצוא את עצמם מתנדנדים בין ההרכב לספסל ומדי פעם גם ליציע. יכול מאוד להיות שלקלאוס יש הרבה מה להציע לקבוצה ומשהו פה מתפספס ובמצב של מכבי חיפה שהכל הולך הפוך – אין סיבה שאתנסיאדיס לא יקבל הזדמנות נוספת. אם יחשבו להריץ אותו מספר משחקים בהרכב, יקבלו גם את ההחמצות שלו במהלך המשחק ויגלו איפוק כדי שהביטחון של השחקן יחזור, יתכן והקבוצה תרוויח את החלוץ שהיא חיפשה.

אז האם בכל זאת, האם צריך להשאיר אותו או לשחרר ומהר? – לדעתי אין מנוס מפרידה. כל ההתחלה של השחקן בקבוצה לא נראתה טוב מההתחלה, ההחמצה הנוראית מול מכבי נתניה שהייתה יכולה לשנות הכל בטח לא הוסיפה ולאחרונה, החלוץ נעדר מהסגל בשל פציעה. נתון נוסף שלא מעודד כלל הוא השער היחיד שהצליח לכבוש היווני עד כה. למרות שמבחינה חברתית החלוץ השתלב היטב גם עם השחקנים הישראלים ובטח עם הזרים, אך זה עדיין לא מה שיגרום לצוות המקצועי להשאיר אותו. בסופו של דבר, קלאוס לא בנוי לכל הלחץ שיש סביב הקבוצה והמועדון בכלל וכמו שתמיד אומרים, מי שלא עומד בלחץ כנראה גם לא מתאים.


לסיכום, גם העונה נראה שהבחירה בזרים שגויה ברובה ואין ספק שהמנהל המקצועי הנכנס, מוחמד אלאך ידאג בראש ובראשונה למערך הסקאוטינג ולשיפורו. בין היתר, חלק מהמדיניות של ההולנדי היא שילוב שחקני בית ובמכבי חיפה יש לא מעט שחקנים שיכולים להשתלב. בעמדת החלוץ נראה שמי שיקבל את הקרדיט הוא מוחמד עאווד, שכבר פתח במשחקים האחרונים והראה שהוא מסוגל להתמודד על העמדה גם כשיש שחקנים בכירים ומנוסים ממנו. לנו נותר לקוות שבעתיד הקרוב מכבי חיפה תהנה משחקנים זרים טובים ומשפיעים ובעיקר, שהבחירה תהיה מדויקת ונכונה עבור המועדון הגדול הזה שחייב לחזור לקדמת הבמה של הכדורגל הישראלי.

bottom of page