top of page

עובדים זרים

מאת: וויסאם סעדו גוטאני |מאז פרסום ההחלטה על פיילוט של שישה זרים בליגה הישראלית קראתי הרבה טורים ושמעתי הרבה דעות בנושא ואני חייב לציין, כולן היו נגד הניסיון הזה שהוא לשנתיים, אמנם יחד עם זאת יכול להישאר לטווח ארוך.

אפתיע ואומר שאני בעד המהלך הזה, ולמה? לכל דבר יש יתרונות וחסרונות ואנחנו אלופי העולם בלחרוץ גורלות עוד לפני שמשהו מתחיל. נתחיל בזה שכולם טוענים שרמת הזרים בליגה בינונית מינוס ואני מסכים. להוציא מספר זרים שהם רמה או שתיים מעל כולם, רוב הזרים הם באותה רמה כמו השחקן הישראלי, אלא מה? יש בזה הרבה יתרונות ולאו דווקא בהיבט המקצועי. לדוגמא- שחקן זר עולה הרבה פחות כסף משחקן ישראלי שכן המיסוי על הזרים בשנים הראשונות הוא מועט וגם ככה לא רבים הזרים הנשארים שנים ארוכות בישראל. מיותר לציין שליגיונר ישראלי בינוני עולה פי שתיים או שלוש מזר טוב [עדן בן בסט, מוחמד גדיר, בן סהר ואפילו בניון הוותיק]. עוד סיבה למה עוד זר זה טוב? לא בהכרח זה טוב לליגה, עובדה שמי שדחפו לזה אלו שתי המובילות הפועל ב"ש ומכבי ת"א, ולמה? בהנחה ששתי הקבוצות הללו יתמודדו בעונה הבאה במסגרת האירופית [סביר להניח שב"ש לא תעלה לליגת האלופות] הן תצטרכנה סגל עמוק יותר או במילים אחרות, עוד ג'ון אוגו ונוסא איגייבור. שחקנים בעלי מימד פיזי מרשים שיתמודדו שווה בשווה עם השחקנים האירופאים הקשוחים. עוד סיבה למה עוד זר זה טוב? איך אמר המאמן הלאומי לשעבר? מספר 99 של הפועל עכו הלא הוא לנרי קהינדה האימתני והפיזי. יש להוסיף בקטגוריה זו את מאוויס צ'יבוטה מהפועל כפ"ס (ללא ספק אחת ההפתעות הנעימות העונה) למרות שיתאזרח בקרוב [עומד להתחתן עם ישראלית]. ולא נשכח את עמנואל מאיוקה, מוסא קונאטה ואייגביני יעקובו. מה משותף בין כולם? זרים שהגיעו לארץ בגיל צעיר יחסית והשאירו חותם בליגה הישראלית לפני שנמכרו וכיכבו בליגות השונות באירופה.

טוב או לא טוב לליגה? עוד שחקן זר צילום: האתר הרשמי מכבי חיפה (ג'ו הירש)


עוד סיבה טובה למה צריך עוד זר והיא המחלה של הכדורגל הישראלי, מגן שמאלי!! עמנואל אמבולה מהפועל רעננה, וונדרסון מסכנין ומאטוביץ מבית"ר, הם שלושת המגינים השמאליים הכי טובים בליגה הישראלית, הכדורגל הישראלי משווע למגן שמאלי אמיתי, אחד כמו דוד אמסלם, יעקב הלל או נג'ואן גרייב. השוק הישראלי מוגבל מאוד בתפקיד זה. במבט על קבוצות ליגת העל לפחות 4 קבוצות מתוך ה 14 מחזיקות בשוער זר, וכן בשתי קבוצות מתוך הארבעה שני השוערים הזרים הוחלפו בשני זרים אחרים [חואן פאבלו בראיקוביץ, קובאר באנטולוביץ]. רוב קבוצות הליגה לא מאמינות בשוערים ישראלים צעירים וחסרי ניסיון. ללא ספק תפקיד השוער הינו אחד החשובים בקבוצה אבל אצלנו כבר אמרנו שחסרי סבלנות, מאמינים יותר בשוערים זרים או בוותיקים דוגמת אוהד כהן ודודו גורש.

אומרים שהשחקנים הצעירים ייפגעו מצירוף של זר נוסף? אז אומרים… נטע לביא, עטאא ג'אבר, איסמעיל ריאן, דוד קלטינס, דור פרץ, לואי טאהה ומקסים פלקוצ'נקו ועוד רבים אחרים הוכיחו שלא משנה איזה זר יהיה במשבצת שלהם, אם הם יהיו טובים ויוכיחו את עצמם הם יראו דשא וישחקו. אמרנו צעירים? מה עם מבוגרים? יוסי בניון, גל אלברמן, אליניב ברדה וברק בדש הם חלק קטן מתוך רשימה של שחקנים מובילים שלא נגמרים ותמיד מהווים פקטור משמעותי בקבוצותיהם. כולם כנראה שוכחים שההחלטה מדברת על המשחקים בליגה הישראלית בלבד והיא אומרת שבאותו זמן נתון יהיו חמישה זרים בהרכב כל קבוצה, ז"א שבהחלטה אין כל שינוי מהחוק של היום מבחינת הזרים שמשחקים בהרכב, השינוי הוא בעצם בסגל הקבוצות וסביר להניח שבעונה הבאה יהיה מותח על הספסל לא פחות מאשר על כר הדשא.

כותב הטור הינו תלמיד במכללת "ספורט פאנל" בניהולו המקצועי של נדב יעקבי.

bottom of page