top of page

צביעות ושמה תקשורת

מאת רז נבון | על חוסר הסבלנות של תקשורות הספורט בישראל, על הצפייה מהשחקו הישראלי להיות צדיק יותר מהאפיפיור

"אם אוהד היה תוקף אותי היה מקבל בוקס לפנים". אמר ערן זהבי בסיום משחקה של מכבי תל אביב בסמי עופר בשבוע שעבר והתקשורת חגגה. חלק מתוכניות הספורט התעסקו למחרת יותר במשפט שאמר הכוכב הצהוב מאשר במשחק עצמו, כשחלק מהפרשנים קוטלים את זהבי על הדברים שהעז להוציא מפיו במסיבת העיתונאים.

אז נכון, דבריו של זהבי היו אומללים ומיותרים, אבל לעשות כזה סיפור מסתם אמירה טיפשית? הרי אפשר להבין את הלחץ והאדרנלין שעובר בגוף בסיום משחק כדורגל, וחוץ מזה, כמה פעמים קרה לכל אחד מאיתנו (כולל כותב שורות אלה כמובן) שאמר דברים סתם ככה בלי לחשוב ואחר כך הצטער עליהם?

צילום: פייסבוק מכבי תל אביב.


בזמן שפוליטיקאים מושחתים שיושבים במעצר מתקבלים כאן כדבר שבשגרה כאילו היו שמש ביום קיץ, ופליטי ריאליטי שעושים בלגן באיזה אירוע השקה בשביל קצת תשומת לב זוכים לפרסום במדורי הרכילות, מספורטאים תמיד התקשורת מצפה להיות "מושלמים" כאילו היו רובוטים.

קחו למשל את יוסי בניון, ששניות אחרי שקבוצתו ספגה שער שוויון מתסכל מנבדל ברור ופספסה ניצחון מול סכנין "העיז" ברגע של חולשה לענות לאוהד שקילל אותו ובאותה שנייה הפך לטרף קל עבור הפרשנים. המבקרים טענו ש"איבד את הקלאס" ועמיר פלג קפץ מהמיטה והתחיל לעבוד על הטור הבא. זה שביום למחרת יוסי והאוהד עשו סולחה כאילו כלום לא קרה לא מעניין הרי את המבקרים למיניהם, שייזכרו לקפטן הירוק את התקרית מעכשיו עד סוף הקריירה או עד סיום העונה (מה שיבוא קודם).

ואני אומר, אי אפשר להבין שאחת לעשרות מקרים שבניון ספג קללות הוא איבד קצת את הראש? אי אפשר להבין את אייגבור שעושה אצבע משולשת לכמה גזענים שנוהמים לו נהמות גזעניות? או את דונטה סמית' שעושה אותו דבר לאוהדי ירושלים שמקללים אותו כאילו הפסיד את המשחק בכוונה?

הטענה שמאנשים שמרוויחים מיליונים מצפים לנהוג אחרת פשוט מגוחכת. מי שיש לו מיליונים לא יכול להתעצבן או להיעלב? רגשות קונים בכסף?

עם יש משהו עלוב יותר מההתחסדות והצביעות של כל מיני עיתונאים ואינטרסנטיים, הוא כשזה נעשה על ידי ספורטאי עבר, שעברו בעצמם את הלחצים העצומים שעוברים השחקנים ועדיין מנסים לחנך אותם כאילו שהם בתור צעירים היו ילדים טובים ירושלים. קחו למשל את אייל ברקוביץ' שהקריירה שלו תמיד הייתה רצופה שערוריות.

קצת התחמם, מה קרה? יוסי בניון. צילום:פייסבוק מכבי חיפה.


תפיסה בביצים של איציק זוהר, תנועה מגונה לאוהדי סלטיק ולקלל את אברהם גרנט מול המצלמה הם רק חלק מהרשימה. אבל כל זה לא מפריע לבייבי של אופירה לבקר שחקנים על התנהגותם ולהטיף להם על צניעות. סליחה? ברקו מטיף לצניעות?  בערך כמו שבני סלע ירצה על כיבוד גוף האישה או שאייל גולן ימליץ על מונוגמיה. נו באמת.

עוד שחקן עבר שאוהב לחפור לנו באמצעי התקשורת השונים הוא איציק זוהר, מהמר כפייתי, בליין ופושט רגל, שהתנהלותו עם כספים שקולה פחות או יותר להתנהלותו של עופר צברי עם קטינים, ולאחרונה מנסה ללמד את כדורגלני ארצנו דרך ארץ כאילו שהוא עצמו חנה בבלי. על דבריו של זהבי בסמי עופר אמר זוהר "הוא צריך לדעת מתי לסתום את הפה ואיך לדבר בתקשורת".

ובאמת שלזוהר הכדורגלן לא היה חסר שערוריות. סתם דוגמא? באותו משחק מפורסם בו הרגישו אשכיו של איצקו את ידו המלטפת של ברקוביץ' זרק השחקן ליציע של אוהדי חיפה חפץ שהושלך לעברו. מעשה חמור בהרבה מהמשפט של זהבי, שיכל להיגמר בפציעה. עוד דוגמא? במשחק לפני 14 שנה הוא אמר לשחקן זיו כבדה, כדורגלן מוכר מהעדה האתיופית "שמישהו יעצור את הכושי הזה. באתם מהעצים, חבל שהבאנו אתכם לארץ".

אבל מה אכפת לגזען בדימוס שכנראה שכח מה זה עצבים ואמוציות תוך כדי משחק שגורמים לשחקן להגיד דברים בלהט הרגע? היום הוא מאחורי המיקרופון ומותר לו לבקר את מי שהוא רוצה. צביעות כבר אמרנו?

האמת, הביקורת פה היא לא רק לתקשורת היא לכולנו. אולי בפעם הבאה שאנחנו רואים את טאווטחה למשל מאבד שליטה מול כמה אוהדים שמקללים אותו במשך חודשים, נעצור שנייה ונחשוב  עם עצמנו: מה אנחנו היינו עושים במקומו? האם לא היינו נפגעים כמוהו? האם לנו זה לא יכול היה לקרות? והכי חשוב, הגיע הזמן שנפסיק לשפוט אחד את השני על כל שטות. כי בסופו של יום ולפני הכול כולנו פשוט בני אדם!!!

כן, גם איציק זוהר

bottom of page