top of page

רק אל תקראו לו פולני

מאת זאב המל| לודוביק אוברניאק, שחקן הרכש החדש של מכבי חיפה, ניחן ביכולות שאין להרבה שחקנים שנחתו בארץ הקודש, אבל גם באופי לא פשוט שבא לידי ביטוי כמעט בכל מקום בו שיחק, ובמיוחד בנבחרת פולין. החדשות הטובות הן שאם חיפה תדע לחבר אותו למועדון ולקהל, היא תקבל זר שעשוי לקרב אותה למכבי ת"א

מאי 2011. דקה 89. רגע קסום שנצרב בתודעה של כל אוהד ליל באשר הוא. כדור חופשי נשרק לזכות הצפוניים בגמר הגביע נגד פ.ס.ז' לעיני 80 אלף צופים בסטאד דה פראנס בפריז. לודוביק אוברניאק ניגש אל הכדור, 25 מטרים משערו של גרגורי קופה ו-8 מטרים מדגל הקרן. כולם ציפו להגבהה למרכז הרחבה כולל השוער קופה עבורו זה היה משחק אחרון. אוברניאק ניגש אל הכדור ועם רגל שמאל הפתיע את כולם וכבש שער מרהיב שחתם דאבל היסטורי לזכות ליל. אדן הזאר, ז'רביניו, קבאיי, רמי, דבושי, לאנדרו וכן,  גם אוברניאק, השתייכו לקבוצה ההיסטורית הזו שעד היום מוזכרת כאחת הגדולות ביותר בתולדות הכדורגל הצרפתי. למרות שלא פתח בכל משחק, אוברניאק היה חלק אינטגרלי כמעט בכל חמש שנותיו במועדון הפאר הצפוני של ארץ הבאגט.

באותה עת אוברניאק הרגיז לא מעט אנשים בצרפת כאשר הצהיר שהוא ישחק עבור נבחרת פולין במוקדמות יורו 2012, אחרי שהבין שזימון לסגל של לורן בלאן לא יגיע. חשוב להבין, אוברניאק לא פולני. סבא שלו פולני אשר היגר בתור פועל עבודה למה שנשאר מהעיר מץ מדרום מזרח צרפת אחרי מלחמת העולם השנייה. הרעיון לייצג את פולין הגיע אחרי חיזוריו של מאמן פולין דאז, פרנסשק סמודה. המאמן הגרמני-פולני חיפש בשדות זרים חיזוק עבור נבחרתו שאירחה את טורניר היורו בצוותא עם אוקראינה. המועמד לפני אוברניאק היה לא אחר מאשר מאור מליקסון, שבהתחלה התייחס בחיוב להצעה של ההתאחדות הפולנית אך מאוחר יותר חזר בו.

תקופה אדירה בליל, תימשך גם בחיפה?

תקופה אדירה בליל, תימשך גם בחיפה?


האיש הנכון בזמן הלא נכון

'לודו', כפי שהוא מכונה על ידי הקולגות והאוהדים, החליט בצעד מפתיע למדי לעזוב את ליל האלופה הטרייה בינואר 2012, עוד כשהיא הייתה חזק בתוך מאבק האליפות של אותה עונה. למרות שהתקשה לפלס לעצמו מקום בהרכב עטור הכוכבים דאז של רודי גארסיה, הוא עלה כמחליף כמעט בכל משחק, ולרוב היה זה שהביא את השינוי במשחק, אם היה נחוץ. פרשנים בצרפת הסיקו כי הוא החליט לעזוב בשביל להבטיח את מקומו בהרכב נבחרת פולין ביורו הקרב ובא. גם הקשר עצמו השיב בראיון לאתר הרשמי של בורדו כי המטרה העיקרית שלו העונה היא לשחק באליפות אירופה. המעבר בתחילה נראה טוב, בורדו שיחקה כדורגל איכותי להפליא בניצוחם של אוברניאק ויוהאן גופראן. לודו סיים את אותה עונה עם זכייה בגביע ו-5 שערים, 2 פחות מעונת השיא שלו ב-2008/2009 בליל, ונראה טוב גם במשחקי ההכנה של נבחרת פולין.

אבל אז התחילו הבעיות, ולא באשמתו. ככל שמועד פתיחת היורו התקרב, כך התקשורת הפולנית השחיזה את סכיניה. ביקורת קשה נמתחה על סמודה בטענה שהוא לא סומך על חומר הגלם המקומי, במיוחד בשל העובדה כי נטען שמדובר בדור הזהב של הנבחרת הפולנית בהובלת שלישיית הכוכבים של בורוסיה דורטמונד: לוקש פישצ'ק, קובה בלאז'יקובסקי ורוברט לבאנדובסקי. לתוך כל הבלאגן הזה נכנס אוברניאק שתחילה הצליח להשיל מעליו את הלחץ עם הופעות מצוינות שבאו לידי ביטוי עם שערים מרהיבים נגד אורוגוואי, יוון וחוף השנהב. כשנראה היה שהוא על המסלול הנכון, הגיע היורו עצמו. הנבחרת המקומית כשלה להגיע לשלב הבא. אוברניאק לא היה רע באותו טורניר אך לא הצליח להזין כדורים ללבנדובסקי כפי שציפו ומה שזוכרים ממנו באותו טורניר היא אותה השתלחות במאמן כאשר הוחלף במשחק הקריטי נגד רוסיה.

זו היתה אכזבה עצומה עבור אוברניאק שהשקיע במהלך אותה עונה מאמצים רבים מכל הבחינות. החל משינון ההמנון הפולני ועד ללימודי השפה הפולנית. במקום הערכה, הוא נתקל בזלזול מצד התקשורת בשל הפולנית הקלוקלת שלו. בתום הקמפיין המאכזב, לודו איבד גם את החבר היחיד שהיה לו בנבחרת – דמיאן פרקיס, עוד מתאזרח צרפתי שהודח מהסגל לאחר מינויו של המאמן החדש, פורלניק. אוברניאק המשיך לשתוק למרות הביקורת הגוברת שהגיע מכל הכיוונים, כולל זו של נשיא ההתאחדות הפולנית וכוכב העבר זביגנייב בונייק שטען: "אוברניאק שחקן טוב אך לא מספיק טוב כדי להיות הפליימקר שלנו.

השילוב עם לבאנדובסקי נכשל". במסגרת מוקדמות מונדיאל 2014, אוברניאק קיבל כרטיס אדום אחרי שהשתולל במשחק נגד מונטנגרו. בסיום אותו משחק קובה תקף את אוברניאק בראיון. לודו לא נשאר חייב ובראיון משלו שפך את כל מה שהצטבר בבטן: "השבועיים האחרונים היו הגרועים בחיים שלי. אני לא צריך שקובה יחנך אותי. נכון שאני לא דובר פולנית כמו שאר השחקנים אבל להאשים אותי בכישלון הנבחרת? אני תמיד נותן את הכל בשביל הנבחרת. כל עוד פורנליק המאמן, אני את הסיפור שלי עם נבחרת פולין סיימתי". בסופו של דבר, הקדנציה שלו בפולין היתה לא רעה מבחינת מספרים אבל הסתיימה בטעם רע בהחלט היות שהשחקנים הפולנים מעולם לא קיבלו אותו באמת. לפחות בעונה עצמה, העניינים עדיין עבדו כמו שצריך. אוברניאק המשיך לשחק נהדר במדי בורדו, שיתוף הפעולה עם גופראן הביא הרבה רגעי קסם בשבאן דלמה, ביתה החם של בורדו.

צחוק הגורל קבע שאת אותו בית החליטה עיריית בורדו להרוס לטובת הקמת אצטדיון חדש ומפואר. החלטה זו המיטה מכה כלכלית קשה על המועדון, שתורגמה כמובן למכה מקצועית קשה. בורדו מכרה כל נכס אפשרי, גם כאלה שהטביעו חותם רציני על המועדון. בזה אחר זה נמכרו השחקנים המרכזיים ביניהם גופראן הנהדר, בנואה טרמולינאס, מיקאל סיאני ולוקה אורבן, כל זה בזמן שבורדו מעפילה שלב בליגה האירופית, ומהווה פקטור משמעותי בצמרת הליגה הצרפתית. אוברניאק ביקר פומבית את ההנהלה ואמר: "אני לא אוהב את ההתנהלות הזאת, היא לא משאירה מקום להישגיות". משם הדרך החוצה היתה קצרה ובינואר 2014 הוא נרכש על ידי ורדר ברמן תמורת סכום של 2 מיליון יורו.

אוברניאק במדי בורדו. תקופה נהדרת של הקשר

אוברניאק במדי בורדו. תקופה נהדרת של הקשר


למרות שכבש במשחק השני שלו בבעיטה חופשית נהדרת, אוברניאק היה רחוק מלהרשים. הוא הגיע לקבוצה של פוסט עידן תומאס שאף, ברמן השתרעה לה בתחתית ואוברניאק התקשה להסתגל לסגנון המשחק המבוסס על התקפות מתפרצות, אחרי שהיה רגיל לשחק בקבוצות צמרת בכדורגל הצרפתי שבעיקר יוזמות. דווקא התקופה בה עבר בהשאלה לריזאספור הטורקית הניבה יכולת טובה. הוא כבש שני שערים, הפגין ההקרבה והמחויבות ובמהרה הוא הפך לשחקן האהוב על האוהדים והמאמן ("אוברניאק מהווה דוגמא לאיך שחקנים צעירים צריכים להתנהג, הוא מהווה דוגמא פנטסטית למקצוענות"). למרבה הצער, לטורקים לא היתה אפשרות כלכלית לרכוש את אוברניאק באופן קבוע בתום תקופה ההשאלה

מה מכבי חיפה מקבלת?

זכותם של אוהדי חיפה למתוח ביקורת על ההתנהלות במועדון. אבל הם צריכים להבין שהם מקבלים פה שחקן בן 30 שמבחינת רזומה וקבלות מוכחות, לא נחת כמותו הרבה שנים בארץ. הציניקנים יאמרו: "אם הוא כזה טוב, איך הוא הגיע דווקא לפה?". המשבר הכלכלי העצום ביבשת מונע מקבוצות קטנות לשלם סכומים כאלה ונוצרה כאן הזדמנות אדירה. אוברניאק מאוד אוהב ומחובר לקהל. לא בכדי בראיון שהעניק לאתר הרשמי של חיפה הוא אמר שהוא הופתע מהאיחולים של האוהדים הירוקים. אוברניאק בעצמו היה נוכח יחד עם אחיו דמיאן בכל משחק של מץ עד שבעצמו הפך לשחקן של הקבוצה בה גדל מגיל 7. מבחינה מקצועית, אין כל ספק ביכולת שלו לשדרג את חיפה. הוא גם יכול לשחק בכל עמדה בהתקפה כך שהשאלה הראשונה היא איזה תפקיד מייעד לו רוני לוי. השאלה השניה היא עד כמה יצליחו לגרום לו להרגיש בבית כי וכפי שהקריירה שלו העידה לא פעם, החיבור עם המועדון והקהל הם אלו שיכריעו עד כמה הוא אכן יצליח.

bottom of page