top of page

שטות-גארט !

מאת: נעמן אבו ערב| על הירידה ההיסטורית לבונדסליגה השנייה של הקבוצה המעוטרת מעיר המרצדס-בנז שטוטגארט, והסטטוס קוו בכדורגל האירופי והיחלשות הבונדסליגה.

עוד עונה מעניינת של כדורגל אירופאי נגמרת לה, כאשר לא מעט דרמות גדולות התחוללו וגם סטטוס קוו מהעונה שעברה ברוב הליגות הבכירות באירופה. המכונה הבווארית ממינכן ממשיכה לשלוט ללא עוררין בבונדסליגה הגרמנית כאשר זכתה בצלחת האליפות בפעם הרביעית ברציפות, ברצלונה קיבעה את עצמה כאלופה האולטימטיבית של הלה-ליגה (פעם שישית ב-8 שנים האחרונות), פסז' הקבוצה מעיר האורות ששום קבוצה מהליגה הצרפתית לא מצליחה לכבות את ניצוצות כוכביה, וגם היא שמרה על התואר בפעם הרביעית ברציפות. ובאיטליה המצב דומה כאשר הגברת הזקנה הולכת ומזדקנת לה עם עוד תואר אליפות בארון ההישגים, החמישי ברצף, וההיסטורי כמובן.

למען האמת הליגה המוצגת היום בתור הליגה הכי קשוחה ותחרותית, היא הליגה האנגלית (פרימייר ליג), לא רק לאור העובדה שהשועלים הכחולים מלסטר סיטי השאירו אותנו מופתעים ומתקשים לעקל את גודל ההישג והסנסציה, לסטר בעצם קטפה את פרי החולשה והכישלונות של הגדולות: מנצ'סטר יונייטד , צ'לסי והסיטי וזאת תוך כדי שליברפול הולכת ונעלמת לנו מהנוף של הטופ 4 והחזרה המצוינת של קבוצת התרנגולים טוטנהאם שהציגה את הכדורגל הנאה ביותר בליגה וזכתה בכרטיס כניסה למוקדמות הצ'מפיונס. לכן מי שחיפש שינויים בטופ לא היו כל כך ההפתעות. הסיפורים הכי מרגשים או העובדות הקשות מגיעות דווקא מלמטה מהבוץ של התחתית וממאבקי ההישרדות. השנה בשתי ליגות בכירות נרשמו שתי נשירות לליגות המשנה שהן די מפתיעות: אסטון וילה באנגליה , מועדון מאוד מוערך עם עבר מאוד גדול ובסיס אוהדים מהטובים הן באנגליה והן באירופה, ושטוטגארט הקבוצה הגרמנית המעוטרת ששרדה 39 עונות רצופות בבונדסליגה מאז 1977 ואף זכתה באליפות לא מזמן (שנת 2008), קבוצה עם בסיס אוהדים נהדר ואצטדיון חדשני ויפיפה המכיל 61,000 מושבים ונתמכת על ידי לא מאשר חברת מרצדס-בנז המשמשת כספונסר לקבוצה.

אז מה קרה לשטוטגארט מאז האליפות של 2008? הקבוצה שלחה כמה כוכבים לרמות הכי גבוהות ולא הצליחה לשמרם בדמות: סאמי חדירה ששיחק בריאל מדריד ועכשיו משחק ביובנטוס, מאריו גומז שביצע מעבר לבאיירן וסיים שתי עונות כמלך שערים בבונדסליגה , קקאו המתאזרח הברזילאי שנכלל בסגל של יואכים לאב לגביע העולמי ב-2010, וסירדאר טסקי שעבר ללקומוטיב מוסקבה והיום על תקן שחקן רוטציה בבאיירן, בעבר הוא סומן כבלם מבטיח בכדורגל הגרמני וגם הוא נכלל בסגל נבחרת גרמניה לגביע העולמי 2010. וכאן טמון חלק גדול בדעיכה של קבוצות מעוטרות שלא משמרות כוכבים מקומיים או כישרונות שמובאים בסכומים קטנים אל מול הארנקים השפוכים של אריות אירופה, כמו כן כישלון בהבאת שחקנים מחליפים לאלו שעוזבים ברמה שתדבר במוניטין של המועדון, לכן לדעתי הירידה הזאת אולי הייתה הכרחית לאור ההידרדרות ברמת הכדורגל אותה המועדון מציג בשנים האחרונות אלה שהיא גם מ י ו ת ר ת באותה מידה !

שטוטגארט לא האחרונה בסדרה לצידה מדשדשות להן במאבקי תחתית צורמים בעונות האחרונות קבוצות בגודל ורדר-ברמן אלופת עונת 2003 – 2004 , המבורג קבוצת הפאר של שנות ה-80 ומועדון די מוערך עם בסיס אוהדים גדול ומפואר, להן הצטרפה העונה איינטרכט פרנקפורט שתצטרך להיאבק בפלייאוף על ירידה נגד נירנברג המדורגת שלישית בבונדסליגה 2 עם סיום העונה הפעילה.

כותב הטור הינו תלמיד במכללת "ספורט פאנל" בניהולו המקצועי של נדב יעקבי.

מכן אני מגיע לגרעין בדבריי: בזמן שבאנגליה קבוצות בדמות ווסטהאם, אברטון וסאות'המפטון מהוות מכשול בפני אריות הליגה – יש משפט נפוץ באנגליה שאומר "אליפות לוקחים מול הקבוצות הקטנות ולא הגדולות" ! קבוצות מעוטרות בגרמניה מציגות כדורגל מביש, נסוג ואפור מול באיירן מינכן בעיקר, השנה טיפה מול דורטמונד, קבוצות כמו המבורג או שטוטגרט וגם ברמן הן קבוצות שמגרש הבית חייב להיות מבצר בפני היריבות הגדולות שצריכות לבוא, להזיע ולירוק דם על הדשא, לא לטייל ולא לזכות במובן מאליו ! אך ורק כך אפשר להפוך את הליגה ליותר מעניינת, תחרותית ומרתקת ובכך להפיל את באיירן מכס המלכות ולאפשר לקבוצות פאר כמו לברקוזן, שאלקה ודורטמונד לתת מעצמן עוד יותר ולזכות ביותר תארי אליפות או מי יודע אולי תהיה לנו איזה שהיא לסטר סיטי בגרסה גרמנית !

bottom of page