top of page

ששש... כאן לומדים / מאת: כחל סיון

הנגנים אותם נגנים והכלים אותם כלים אך המנגינה שונה.

על הבמה התזמורת הירוקה והמוכרת מאשתקד לומדת לנגן יצירה חדשה, מז'אנר אחר.

עונת 20/21 נפתחה אתמול עם 1-0 צנוע על עירוני קריית שמונה במפעל החשוב (לא ציני) - גביע הטוטו. מכבי הציגה סגל כמעט זהה לזה שהיה בעונה שעברה (למעט חזרתם של שלושת המושאלים, עליהם יורחב בהמשך).


נראה שהקיץ בכרמל שמו דגש על חיזוק המעטפת ועל כן השינוי הגדול התחולל מחוץ לקווים כאשר נרקמה לה "הכוורת" בראשותו של ברק בכר.אמנם עוד מוקדם ומדובר רק במשחק אימון/רשמי אבל כבר מהרגע הראשון ניתן להבחין בהבדלים המהותיים בשיטת המשחק.

שינויים בשיטה ובסגנון

א. מערך – בעונה שעברה התרגלנו לראות את הקבוצה נפרסת ב4-3-3 (או 4-5-1 אם תרצו) באופן בלעדי. אחוזי ההחזקה בכדור הרקיעו שחקים ויצירת המצבים הגיעה בעיקר מהאגפים.

אתמול חזינו בבכר משנה מערכים תוך כדי משחק. כאשר ברוב המשחק ראינו יהלום צר ב-4:4:2 (או 4:3:1:2) שהתמזג בצורה חלקה עם מערך עץ האשוח ב-4:3:2:1.

השינויים בין המערכים התבצעו בפשטות. ביהלום, עוואד ורוקאביצה תפקדו כחלוצים וחזיזה שיחק את ה-10 בקודקוד היהלום. בעץ האשוח ראינו את רוקאביצה בחוד ואת חזיזה ועוואד שירד טיפה לאחור תופסים את אזורי התפר בין המרכז לאגף, ה-half spaces.

במחצית השנייה כשצמד ההולנדים נכנסו, התבצע שינוי נוסף. מכבי חיפה עברה לשחק בוריאציה מסוימת של 4-2-3-1, מה שריווח את המשחק ונתן לחזיזה (ובהמשך טורה) ולווילדסחוט לשחק בקו.

ב. סגנון – אם בשנה שעברה מכבי התפארה באחוזי החזקת כדור גבוהים במיוחד ובמשחק האגפים המשובח, המערכים החדשים של בכר מקדשים את האמצע.

המשמעות היא שליטה חזקה באמצע, קרקע פורייה להתקפות מעבר קטלניות ויצירת חללים באגפים לעליית המגנים. מול ק״ש, כמעט כל המצבים האיכותיים הגיעו מהתקפות מעבר.

מנגד, נקודת התורפה במערכים הללו היא חוסר הריווח שנובע מכך שרוב השחקנים פרוסים באמצע ורק המגנים נמצאים על הקו. זאת, בתוספת שימוש מועט מדי במגנים, הבליט את היעדרו של משחק האגפים.

בפן ההגנתי, ק״ש ניצלה זאת כשלא פעם ראינו את בן שמעון (מגנה השמאלי) מביך את ההגנה ומסתנן בקלות לאזורים המסוכנים דרך האגף.

בעיות בבילד-אפ / נגד לחץ

ק"ש לחצה טוב, עמדה גבוה והיית אינטנסיבית.

מכבי ניסתה לבנות את המשחק מאחור אך ניכר היה שחוסר ביטחון וחוסר תיאום שיבש את התבנית. עופרי שיחק כבלם שמאל ונראה שלא נוח לו שם כמו בצד ימין, גם חבשי לא הבריק , מאבוקה מתבסס נטו על רגל ימין והשליטה שלו בכדור מסורבלת ולכן מתקשה כשלוחצים אותו, משחק הרגל של ג'וש טעון שיפור ואפשר להגיד שנקודת האור בשלב הבילד-אפ היה מוחמד אבו פאני.

הדרך לרחבה עדיין פרוצה

נקודה שמדאיגה עוד משנה שעברה. ק"ש הגיעה יותר מדי פעמים ובקלות יתרה לרחבה ולאזורים מסוכנים. ארד וחבשי ביחד נראו מבוהלים ולא מתואמים. נטע לא היה במיטבו. דרוש לידר שיכול לקחת אחריות ולכוון את ההגנה כי אתמול נראה שלא היה כזה. מכבי והצוות המקצועי נמצאים זמן רב במצוד אחר בלם וקשר אחורי שיפתרו את הבעיה הכרונית שזועקת.

לחץ לחץ לחץ

משחק הלחץ שכל כך אפיין את מכבי חיפה של העונה הקודמת לא היה יעיל ולא סיפק מספיק חילוצים והזדמנויות. ברוב המשחק מכבי שיחקה בבלוק אמצעי ונמוך ממה שהתרגלנו. שיטת הלחץ היא שונה במערך בעל שני חלוצים וכנראה שהשחקנים צריכים להתרגל. בב"ש של בכר, הלחץ היה פאקטור חשוב וכנראה שעם הזמן אנחנו נראה את זה גם אצלנו כשהתיאום והאינטנסיביות יגיעו לרמה המספקת.

איפה הרכש? האמת חלקו כבר כאן

עד כה, מכבי לא ביצעה אף רכישה משמעותית שמיועדת לחזק את ההרכב הראשון. גם אל-עביד שנרכש לאחרונה, נועד להיות שחקן רוטציה במקרה הטוב ובמקרה הריאלי להיות מושאל.

אבל בשקט בשקט, שבו מהשאלה שלושה שחקנים שקיבעו לעצמם מעמד לגיטימי+ בליגת העל.

א. מוחמד אבו פאני – הרשים לטובה. קשר 50/50 אמיתי, מוצק וחזק מאוד, שחקן מאוד ורסטילי, שמוסיף הרבה עוקץ שהיה חסר בקישור. יודע לרדת לקבל ולשחרר מלחץ, מקדם את המשחק מעולה ובו זמנית מתקל מצוין ומרוויח כדורים – אלמנט שהיה חסר אצל אשכנזי ופלקושצ'נקו בעונה שעברה. מתאים להרבה מערכים, נראה שהולך להיות קלף חשוב העונה.

ב. יהב גורפינקל – אמנם נכנס בדקה 81 אך היה קשה להישאר אדיש להתפתחות הפיזית שלו. מכמה נגיעות נראה שיש לו טאצ' איכותי בכדור. על סמך התקופה בחדרה יכולת ה-1V1 ההגנתי שלו בלטה ונוכח העובדה שזה הליקוי הגדול של סאן, מסתמנת לנו תחרות פוטנציאלית על ההרכב בעמדת המגן השמאלי.

ג. סייקו טורה – גם הוא שיחק מעט ולא הספקנו להכיר את סט היכולת הרחב שלו. נכנס לעמדת הכנף הימנית, אך יכול לשחק כמעט בכל עמדות הקישור האמצעי וצפונה. אצלו בלטה אתלטיות מרשימה בנוסף לטאצ' איכותי.

יצאנו לדרך...

סה"כ מכבי עוברת טרנספורמציה גדולה בפילוסופיית המשחק שלה. היא בתהליך למידה, לבכר יש הרבה חומר חדש להעביר לשחקניו וגביע הטוטו הוא כלי נהדר לבחון את ההוצאה לפועל של העקרונות החדשים, מה גם שעל הדרך ניתן להרוויח קצת מענקים וזה כמובן לא יזיק לאור המצב הפיננסי שסורר כעת.

ובכן, הפוטנציאל בהחלט קיים אך הבוסריות עוד ניכרת.

להוציא את הרכש הנדרש במרכז ההגנה ובקישור האחורי. כרגע רוב הבעיות קשורות בתיאום ולמידה ולכן צריך לתת לזמן לעשות את שלו. הקבוצה עוד בחבלי לידה וזה טבעי שהמכונה תחרוק בהתחלה. בואו ניתן להם את השקט והמקום לעשות את מה שהם יודעים.

bottom of page